28. Mar 24, 13:36:39


Logg inn med Facebook eller Google!

Gresk tastatur

Started by Ninette, 10. Mar 07, 07:47:47

Previous topic - Next topic

Ninette

Det er ikke så lenge siden jeg fikk satt opp gresk tastatur på pc\'en min. Det er uvant og ikke alltid like lett å finne bokstavene og tegn. Men det kommer nok etterhvert.

Noen her i formet fortalte at jeg måtte trykke på Ø for å få aksent, det var et godt tips som jeg nok ikke ville funnet ut av selv.

Nå skulle jeg gjerne vite hvor jeg finner tegnet for Σ eller σ som man skriver bakerst i ord, den som ligner på vår S.

Noen som kan hjelpe?
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Ninette

Jeg fant den selv. Bak W på tastaturet lå den, Ï,
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Mixelite

Huff, Da jeg åpnet postingen håpte jeg at jeg skulle få høre hvor man kan få tak i gresk tastatur. :(

Svein~B

Quote from: \"Mixelite\"Huff, Da jeg åpnet postingen håpte jeg at jeg skulle få høre hvor man kan få tak i gresk tastatur. :(

Hva mener du, Marianne. Du kan da skrive med greske bokstaver, du? Har du ikke gjort det før?
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Mixelite

Quote from: \"Svein~B\"
Quote from: \"Mixelite\"Huff, Da jeg åpnet postingen håpte jeg at jeg skulle få høre hvor man kan få tak i gresk tastatur. :(

Hva mener du, Marianne. Du kan da skrive med greske bokstaver, du? Har du ikke gjort det før?

Joa. -men jeg mente et _tastatur_ med greske bokstaver. :)

Svein~B

Quote from: \"Mixelite\"
Quote from: \"Svein~B\"
Quote from: \"Mixelite\"Huff, Da jeg åpnet postingen håpte jeg at jeg skulle få høre hvor man kan få tak i gresk tastatur. :(

Hva mener du, Marianne. Du kan da skrive med greske bokstaver, du? Har du ikke gjort det før?

Joa. -men jeg mente et _tastatur_ med greske bokstaver. :)

Mener du at du er blant dem som ser på tastaturet når du skriver? Det hadde jeg aldri trodd om deg. Det er mye lurere å se på skjermen og bare lære seg hvor de forskjellige bokstavene er med prøving og feiling. Da kan du, etter hvert som du lærer deg hvor du finner dem, fokusere på hva du skal skrive og ikke på hvor du finner bokstavene. Da skriver du både fortere og bedre. Jeg synes jo i hvert fall at du skriver så bra at jeg tok det for gitt at du ikke sitter og ser på tastaturet.  :smile:

Men jeg regner med at de har tastatur med greske bokstaver i Hellas og du skal jo dit snart? *gnir seg i hendene, gleder seg, jeg skal snart reise jeg også*

Jeg skulle kanskje hatt en litt forundret smiley som klør seg i hodet i det forrige innlegget mitt, men jeg vet ikke hvor jeg finner sånne. Sorry.  :sad:  :wink:
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Mixelite

neida, jeg ser ikke på tastaturet når jeg skriver. Jeg skriver touch. Man er ikke gammel sekretær for ingenting :) -men når jeg skal skrive _gresk_ lar jeg gjerne toucen på båten for muligheten til å finne de ulike bokstavene :-D Et lite gresk tastatur til å plugge i ved siden av hadde gjort seg.

Svein~B

Jeg vil nok sterkt anbefale at du skriver touch på gresk også. Du lærer fort hvor bokstavene befinner seg. Jeg er vel en slags gammel sekretær jeg også. Jeg var ekspedisjonsmann i militæret, så jeg lærte touch der. Unnskyld meg mens jeg mimrer litt for meg selv her.   :smile:
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

-POE-

De grekiska teknen kan Du skriva med Alt-knappen och siffrorna 224 - 239

Alla specialtecken finns i denna tabell
//PO

Calle

Quote from: \"-POE-\"De grekiska teknen kan Du skriva med Alt-knappen och siffrorna 224 - 239

Hej!
Här nere har vi bara ett knippe lap-tops, så därför funkar inte Alt-metoden eftersom vi inte har numeriskt tangentbord.
Men jag har faktiskt lärt mig ganska bra att hitta alla grekiska tecken på min svenska laptop och jag har även tränat att skriva lite snabbt på Spyros burk som naturligtvis har grekiskt tangentbord.
När vi inte är i \"byn\" så händer det att vi går till något internet-café för att kolla mailen. Och at-tecknet, @, sitter ibland på olika ställen på grekiska tangentbord.

Calle (som i tidernas begynnelse gick skrivmaskins-kurs på Facit. Fast touch-metoden satte sig inte riktigt!)
Vår takaltans position: 35.22°  N 24.28°  E

bengalow

Skaffa dig en vattenfast spritpenna, och skriv de grekiska tecknen direkt på tangenterna, Mix, det finns gott om plats. (Förutsatt att du inte har svarta tangenter) Den metoden har jag använt länge med framgång. En ev. klisterlapp(transparent) över det hela så sliter du inte ut skriften.
Har du svarta tangenter, så skriv bägge bokstäverna om det behövs. Man måste inte skaffa ett grekiskt tastatur!! Nöden är uppfinningarnas moder!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

eijukka

Tack så hemskt mycket om detta råd, Bengalow.! Jag skulle själv aldrig ha kommit därpå :mrgreen: ! Jag ska göra det genast.

Eija

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...