Logg inn med Facebook eller Google!

Apollo og transport fra flyplass (Santorini) til hotell (Paros)

Started by Vegard, 15. Aug 16, 15:33:22

Previous topic - Next topic

Vegard

Hei

Vi håper på og få til en septembertur til Hellas i år. En liten hoppepåuke dersom det løser seg med ferie.

I den forbindelse lurer jeg på transport fra flyplass til hotellet på Apollo sine turer, er dette tilvalg? Er det noen som har erfaring med dette?

Lander man på Santorini og må komme seg til Paros på egenhånd dersom man ikke har kjøpt transfer via Apollo? Nå er vel ikke denne transportetappen noe stort problem og fikse selv, men det kan være kjekt og vite før man står på Santorini :-)

Vegard

Svein~B

Så vidt jeg har forstått, er transfer nå alltid tilvalg mens det for noen år siden alltid var inkludert. Det burde gå greit å ordne transfer på egenhånd, i hvert fall ved ankomst, i og med at flyet ser ut til å lande midt på dagen. På hjemreisen ville jeg nok ha foretrukket å ha bestilt transfer, for da er du i grunnen sikret at det er Apollos problem og ikke ditt om du av en eller annen grunn, som du ikke har skylda for selv, ikke rekker flyet. Så jeg tror nok jeg ville tatt transfer begge veier, for å slippe å tenke på det. Jeg tror ikke det er mye penger å spare på å ikke ta det.

Jeg har gått gjennom bestillingsprosessen og funnet ut at det er et tilvalg som koster 480 kroner person for tur og retur. Jeg ville tatt det.

Jeg reiste med Star Tour for mange år siden til Naxos og da var transfer inkludert. Vi reiste med en mindre skyssbåt som heter Naxos Star. Det var en del sjø, så det var ikke en behagelig reise. Jeg har hørt at hvis det er så dårlig vær at de små baljene ikke kan brukes, bruker de store ferjer. De fleste dager går Blue Star klokka 15.30, så det er nok den som brukes i tilfelle.

Jeg tror ikke det går noen ferje tidlig nok på hjemreisen, så da må du nok ha en overnatting på Santorini hvis du skal reise på egen hånd. Det er jo noe som kommer i tillegg i tilfelle. Det kan også hende hvis du tar transfer og de ikke kan bruke en leid skyssbåt, men da er det Apollo som betaler den overnattingen.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Lous

Reiser selv med Apollo lørdag 0309 fra Gardermoen. Når flyet lander på Santorini er det enklest å ta taxi ned til havna . Turen koster 25 euro (2015). Samme i år. I havna er det billettkontor. Hvis du skal nordover i kykladene (Paros Naxos) vil jeg anbefale Blue Star Delos som går 1530. Største og flotteste(tror jeg) båten der nede. På den er det flotte uteområder og mange flotte salonger med servering av mat/kaffe/øl/vin etc. Den går først til Naxos så videre til Parikia på Paros . Jeg tror den tar ca. 2 timer til Naxos og kanskje en time derfrra til Parikia på Paros.

Vegard

:-)
Takker for svar.

Som dere skriver så er det nok ikke noe stress og fikse den turen selv, men som Svein-B sier så kan det nok være litt tryggere og ta (i det minste hjemturen) gjennom Apollo. Dette blir eventuelt bare en ukes tur, da føles det greit om vi slipper og måtte legge reisedøgn i enden av turen.
Da gjenstår det og se om feriedager og arbeid står oss bi. Vi går for gull og håper på tur.  :sol2:

Vegard

Lisa ^^

Hei.  Vet dere omtrent hvor mye det koster med båt fra santorini til paros?   Ser du nevner en bra båt som heter blue star delos.  Går den alltid kl 15.30?  (prøver selv å sy sammen en øy-runde med min egen familie i juli 2017)

Båttransporten er noe av det jeg er mest usikker på. Men har funnet mange gode råd og tips her inne :)

Lous

Den går alltid 1530 på lørdager (tror også alle andre dager) fra Santorini og koster ca 20 euro (tror jeg). En fantastisk båt. Vil du sove er det fly-stoler som er meget komfortable. Alltid  ledig av disse.

Svein~B

Den går 15.30 alle dager pr. i dag. Rutene for neste sommer er ikke lagt ut ennå, men sannsynligheten for at det blir de samme tidene er stor. Økonomiklassebillett koster 22 euro pr. i dag.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Anders

Blue Star sin melkerute er sikker som banken (nåja.... kanskje ikke en helt bra sammenligning i disse dager). "Stort sett" er det BS Delos som går den ruten. Diger som danskebåten og stødig som en murstein. Det hender vinterstid at de kjapper på og har kortere landligge (pga mindre folk og transport) og avgår Santorini klokken 15:00, men sommerstid er avgang 15:30. Slik har det vært i alle år, og jeg tror ikke det blir noen endringer i overskuelig fremtid. Betalte for øvrig 19€ til Naxos i juni. Transport videre til bosted på Paros må dere ordne selv, hvis dere ikke har kjøpt full pakke.  Men jeg vil anbefale å dra tilbake til Santorini (eller hvor enn dere flyr til og fra) dagen før avgang. Den der hersens "pakke-greien" med Alexander hvor man må opp midtnatters og vente i timesvis både her og der er ikke for meg! Da tar jeg heller en fredelig overnatting og lang morgenstund på Santorini. 

Rune Oscar Olsson

Hei.

Vi ankommer Santorini kl. 11.00 en vakker søndag nå i juli, og skal videre til Antiparos .

Hellenic Seaways har en båt som går 12.30 som jeg har et ørlite håp om å rekke, hvis ikke blir det Blue Star kl. 15.30

Det jeg lurer på er om jeg bør bestille billetter til fergen på forhånd. Blir de store båtene fulle?
Eller kan jeg ta en sjans, og ta den første båten jeg rekker og betale på brygga?

Vil nødig gamble for mye siden jeg har med meg både unger og svigermor.. Hahaha.. ;D

Noen erfaringer?

Vennlig hilsen Rune

Lous

Ikke bestill på forhånd da flyet kanskje er forsinket. Rett ut fra flyplass og i en svin-dyr drosje (ca 25 euro) ned til havna. Be om å bli satt av ved Blue Star kontoret. De selge billetter til alle båtene. Da vet du hva du rekker. Mange spisesteder der ned og mye folk. Når du kommer til Parikia (havnebyen på Paros) er det kort vei til båten videre til Antiparos. Tar du Blue Star Delos, er det en fantastisk flott båt.

Svein~B

Akkurat på søndager kan du risikere at alt blir fullt, ikke fra Santorini, men fra Naxos eller Paros og inn mot Athen. Jeg ville likevel ikke booket hvis jeg ikke var rimelig sikker på å rekke ei ferje. Hvis du ikke rekker ferja, er de pengene tapt. Så jeg ville booket til Blue Star i så fall og heller bare tatt livet med ro på Santorini fram til avgang.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Lous

På søndager er Delos aldri full. Det kan bli trangt på lørdager (bl.a. 5 fulle fly fra Norden), men heller ikke da ville jeg ha bestilt billetter

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...