Logg inn med Facebook eller Google!

Øyluffing fra Sounion til Kea, Kythnos og videre til Andros Del 2-Kea

Started by Perigahre, 02. Jul 17, 16:22:52

Previous topic - Next topic

Perigahre

Etter en times tur ankommer Marmari Express til Korissia, havnen på Kea. Øya kalles også Tzia. På fergebilletten står det Kea, men på kartet fra terrainmaps.gr er navnet Tzia. Vi ankommer som sagt med Marmari Express. Macedon er den andre fergen som går i skytteltrafikk mellom Lavrio-Kea og Lavrio-Kythnos. Aqua Spirit har seilt noen ganger ukentlig fra Lavrio og via Kea og Kythnos til andre øyer i Kykladene, som Syros, Mykonos og Andros , samt til Serifos, Sifnos og Milos. Aqua Spirit er nå solgt, men fortsetter ut sesongen 2017. Artemis fra Hellenic Seaways har overtatt kontrakten som statssubsidiert rute, med omtrent de samme anløpene som Aqua Spirit.


Marmari Express i havn på Kea. Dette er også utsikten fra Hotell Karthea hvor vi bodde.

Kea er ei øy med mye fjell og daler. Den høyeste toppen på 567 moh. Her ligger forøvrig innflyvningsfyret til Athen lufthavn. En tur med bil eller buss viser tydelig hvor kupert de er og hvor frodig det er mellom alle åssidene. Til tross for det kuperte terrenget har de klart å legge veier og turstier på noenlunde jevnt nivå, selv om du må høyt opp og langt ned. Chora på Kea, Ioulidha, ligger oppe i åssiden og strekker seg fra 250 til 400 meter over havet. Det er mange strender spredt rundt, men på noen få dager blir det å konsentrere seg om de lettest tilgjengelige.




En tur opp til Iolidha for middag er absolutt å anbefale. Det er mange tavernaer å velge mellom. i de trange gatene er det kun noen få smale biler som tar seg fram, og når trappene starter må de også gi opp.


Den gamle skolen, nå Kommunehuset.


Utsikten over havet



Vi benyttet oss av først bystranda i havnen. Den er grei nok, men ikke noe å skryte av. I enden var det en kjosk med enkel servering og noen stoler og bord. I "byenden" satte gyro-sjappa opp stoler og bord helt ned i sanden.



Favoritt stranden vår ble Otzias. Det tar et 10-15 minutter med taxi eller buss. Bussen koster 2,20 og en taxi 8 euro. For fire lønner det seg altså å ta taxi. Forøvrig samme priser som til Iolidha. På Otzias fant vi det klareste vann og en veldig trivelig taverna. Denne administrte også  strandstoler, serverte på stranden og forsynte oss med musikk gjennom høyttalere i trærne.  Matt Barrett skriver at der ikke finnes strandstoler og musikk på Kea, men det må du ikke tro på.




Stranden i Pisses. En veldig flott strand som vender mot vest. Vi tok bussen hit, en tur på bortimot en time. der var strandstoler, men lit for få for en travel dag i pinsen. Tavernaen var forøvrig et lite funn. Pisses ligger ytterst i en lang fruktbar dal. Bussturen dit ga oss noen fantastiske overblikk over øya med alle daler og fjell. På vei tilbake måtte forøvrig bussen stoppe for et grisepar (altså to griser) som var ute på vift midt i vegen. i Pisses møtte vi en ung Athener som traff på vår fottur et dager tidligere. Han hadde vandret rundt øya på egenhånd og skulle nå hjem. Det er mengder av oppmerkede turstier rundt hele øya.



Øverst i byen starter turstien som går til til Løven på Kea, og videre til Otzia stranden. det er en 6 km lang vandring uten flere stigninger etter at startpunktet er nådd.



Løven på Kea, hugget ut i fjellet.

Før vi fortsetter til Kythnos skal jeg komme tilbake til pinsefeiringen, fotturen og metallverket på Kea.


kari

Enda ei fin øy ser jeg. Ukjent for meg - derfor ekstra artig å lese og se bilder herfra 👌
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...