Logg inn med Facebook eller Google!

Coronavirus

Started by marjana, 10. Mar 20, 23:12:21

Previous topic - Next topic

Kritios

Gode betraktninger der Jan.
Men jeg ser ikke for meg at det noen gang kan bli like ille her som i Italia.
Jeg har vært i nord-Italia 30-40 ganger og vet hvordan folk bor og lever i landsbyene der nede.
De bor veldig tett, ofte flere generasjoner sammen, besteforeldre passer barna mens foreldrene er på jobb, og det klemmes og kysses over en lav sko til frokost, lunsj, middag og kvelds.
I en hel måned, fra 21. januar til 21. februar, fikk viruset spre seg der nede før man oppdaget de første tilfellene. Da var sannsynligvis allerede flere tusen smittet.
Her hjemme var man på allerten fra starten av, og de første tilfellene som ble registrert her var jo på mennesker som hadde vært på ferie i Italia. Dermed ble alle som kom hjem fra Italia satt i karantene da de kom hjem, og veldig få ble så smittet. Vi har jo ikke sett en slik eksplosiv økning her og det (håper og) tror jeg også vi slipper.

Angående det å reise til Hellas henimot sommeren.....
Vel, jeg regner vel med at når de åpner opp for turisttrafikk igjen der nede så skal det være ganske trygt.
Jeg tviler på at grekerne slipper inn hordene av turister før de selv mener de har kontroll på situasjonen.
Slik jeg har lest om hvordan det er der nede så er det faktisk strengere der enn her nå.
Det er kun matbutikker og apoteker som er åpne.
De slipper kun inn et visst antall om gangen i matbutikkene, og på apotekene får man ikke en gang gå inn, man får levert ut det man skal ha gjennom et hull i døra.
Så den dagen vi slipper inn der nede kommer nok jeg til å reise ned, i forvissning om at det er trygt :-)
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

mouche

Et liv i evig frykt er ikke et liv verdt å leve i mine øyne så for egen del reiser jeg så fort det vil være tillatt/mulig.

Frynse

Er nok redd for at dette vil ta lengre tid enn vi håper på.
Er kun i den spede begynnelsen i de fleste land, så skal man gjennom den store spredningen, så gjenvinne kontrollen over spredningen, så få ned antall nysmittede i alle aktuelle land, så ha full kontroll og så ha en periode der man overvåker og observerer for evt. nye tilfeller.
Først deretter vil samfunnet begynne på normaliseringen, noe som også vil ta tid siden mye er lagt på is, flyselskaper har gått konk, noen er oppkjøpt osv...

Dette tar ikke uker, men måneder.
Spørsmålet er hvor mange.
Noen mener det lett varer over sommeren før vi kan begynne å reise igjen.

Turen i mai kan vi nok bare glemme, men må vente med å avbestille til myndighetene har kommet med restriksjoner, ellers er det ingenting å hente på reiseforsikringen.
Håper fortsatt at turen i september kan gjennomføres...

marjana

"Turen i mai kan vi nok bare glemme, men må vente med å avbestille til myndighetene har kommet med restriksjoner, ellers er det ingenting å hente på reiseforsikringen"- skriver Frynse.

Hva sier reiseforsikringen da?

Glika i zoi

Frynse

Reiseforsikringen krever en god grunn for å avbestille, f.eks. sykdom osv.
I tillegg dekker de utgiftene dersom myndighetene, dvs. UD, sier at man ikke bør reise dit man hadde tenkt.
Hittil har UD kun gått ut med restriksjoner til midt i april, men det er nok langt fra over til da.

Kritios

Den dagen flyselskapene forlenger flystansen til etter den datoen reisen skulle foretas kan man kreve pengene tilbake på reiseforsikringen.
Før det kan man prøve seg hos flyselskapet men tviler på at det er noe å hente.
Gå for all del ikke på limpinnen som Norwegian har ute, der man kan få Cash Points for samme sum som billetten kostet. Dersom selskapet går konkurs, noe som trolig skjer allerede neste uke, er både poenger og penger tapt.
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

mouche

Quote from: Kritios on 21. Mar 20, 22:25:14Gå for all del ikke på limpinnen som Norwegian har ute, der man kan få Cash Points for samme sum som billetten kostet. Dersom selskapet går konkurs, noe som trolig skjer allerede neste uke, er både poenger og penger tapt.

Lurer på om man ikke er dekket også for/mot det (konkurs) hvis man har betalt reisen med et kredittkort? Valgte også å be om refusjon av billettene både fra SAS og Norwegian, men lurer på om jeg noen gang kommer til å høre fra dem.

Jeg kjøper alltid billetter med kredittkort og innebygget reiseforsikring samt har separat helårs reiseforsikring så føler jeg er godt dekket og uten den helt store kostnaden.

Kritios

22. Mar 20, 10:01:15 #43 Last Edit: 22. Mar 20, 10:07:06 by Kritios
Quote from: mouche on 22. Mar 20, 07:25:46
Quote from: Kritios on 21. Mar 20, 22:25:14Gå for all del ikke på limpinnen som Norwegian har ute, der man kan få Cash Points for samme sum som billetten kostet. Dersom selskapet går konkurs, noe som trolig skjer allerede neste uke, er både poenger og penger tapt.

Lurer på om man ikke er dekket også for/mot det (konkurs) hvis man har betalt reisen med et kredittkort? Valgte også å be om refusjon av billettene både fra SAS og Norwegian, men lurer på om jeg noen gang kommer til å høre fra dem.

Jeg kjøper alltid billetter med kredittkort og innebygget reiseforsikring samt har separat helårs reiseforsikring så føler jeg er godt dekket og uten den helt store kostnaden.
Dersom du "selger" billetten din tilbake til flyselskapet og kjøper poeng for pengene så har du ikke lenger noe krav verken mot reiseforsikringa eller kredittkortselskapet.
Pengene er da tapt.
Fra Europeiske:
Spørsmål: "Jeg har betalt reisen min med bonuspoeng, cashpoints eller voucher. Hva hvis jeg ikke får dratt?"
Svar: "Avbestillingsforsikringen erstatter ikke reisekostnader som er betalt med bonuspoeng, Cashpoints eller voucher. Hvis du kun har betalt deler av reisen med dette, vil forsikringen omfatte de kostnadene som er betalt med penger."
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

Heidrun

Tipper det verste er over om et par måneder, og da gir jeg beng. Går det fly til sommern, da er jeg på vei til Hania.
Yamas til livet og til

mouche

Quote from: Kritios on 22. Mar 20, 10:01:15
Quote from: mouche on 22. Mar 20, 07:25:46
Quote from: Kritios on 21. Mar 20, 22:25:14Gå for all del ikke på limpinnen som Norwegian har ute, der man kan få Cash Points for samme sum som billetten kostet. Dersom selskapet går konkurs, noe som trolig skjer allerede neste uke, er både poenger og penger tapt.

Lurer på om man ikke er dekket også for/mot det (konkurs) hvis man har betalt reisen med et kredittkort? Valgte også å be om refusjon av billettene både fra SAS og Norwegian, men lurer på om jeg noen gang kommer til å høre fra dem.

Jeg kjøper alltid billetter med kredittkort og innebygget reiseforsikring samt har separat helårs reiseforsikring så føler jeg er godt dekket og uten den helt store kostnaden.
Dersom du "selger" billetten din tilbake til flyselskapet og kjøper poeng for pengene så har du ikke lenger noe krav verken mot reiseforsikringa eller kredittkortselskapet.
Pengene er da tapt.
Fra Europeiske:
Spørsmål: "Jeg har betalt reisen min med bonuspoeng, cashpoints eller voucher. Hva hvis jeg ikke får dratt?"
Svar: "Avbestillingsforsikringen erstatter ikke reisekostnader som er betalt med bonuspoeng, Cashpoints eller voucher. Hvis du kun har betalt deler av reisen med dette, vil forsikringen omfatte de kostnadene som er betalt med penger."

Ja, det er reiseforsikringen, men hva med forsikring mot konkurs ved bruk av kredittkortet som betaling?

Kritios

22. Mar 20, 15:53:57 #46 Last Edit: 22. Mar 20, 15:57:14 by Kritios
Quote from: mouche on 22. Mar 20, 13:53:41Ja, det er reiseforsikringen, men hva med forsikring mot konkurs ved bruk av kredittkortet som betaling?
Den gjelder dersom du fortsatt sitter med billetten ved åpningen av konkursen.
Men dersom du har "solgt" tilbake din billett til flyselskapet og fått poenger som betaling så er det da disse poengene du eier. Du har da "brutt" avtalen mellom kredittkortselskapet og deg ved at du har solgt din billett videre og fått poenger for den. Flyselskapet får da utbetalt sine penger fra kredittkortselskapet.
Altså skylder ikke kredittkortselskapet deg noe lenger, men konkursboet etter flyselskapet skylder deg poeng tilsvarende en flytur.
Kravet av bonuspoeng havner nederst på lista over kreditorer ved en konkurs, så de kan du nok se langt etter... 
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

mouche

Jada, har IKKE valgt bonuspoeng, men refusjon!

Fra og med i morgen blir det full lockdown i Hellas mht fri bevegelse!

Exceptions for
- work, food shopping, doctors,
- dog walking, personal excercise - only in your area of residence

Carry Passport or ID card at all times.

FIne 150 euros for each violation.

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...