Logg inn med Facebook eller Google!

Huru jag kom till Skopelos från Athen

Started by Tommy, 29. Jun 07, 16:53:30

Previous topic - Next topic

Tommy

Huru jag tog mig från Athen till Sporaderna ( Skopelos )

Efter några dagar i Athen i början av juni var det bestämt att jag skulle ta mig vidare för fortsatt semesterfirande på ön Skopelos som ligger i ö-gruppen Sporaderna. Under planerandet av semestern läste jag på www.skopelosweb.gr att det skulle finnas bussar från Athen i direkt anslutning till färjeförbindelserna från fastlandet till sporaderna, de färjeförbindelser som utgår från en liten by som heter agios Konstaninos och som ligger ca 16 mil nordöst om Athen. Biljetter till bussar och färjor förmedlas av en rese-agent som heter Alkyon travel och finns på 97 Akademias gatan i Athen. Alldeles precis där ligger också ett litet torg som heter Kaningou, eller nåt sånt.

Athen är ju en stor storstad och klok av tidigare besök i staden kollade jag opp på karta hur jag kunde finna vägen till Alkyon travel i förhållande till hotellet där jag skulle bo, detta för att spara tid och ork när jag var på plats. Dagarna i Athen hade jag sällskap av Jesper, min äldste son, och vi hade pratat om att vi båda ville besöka national-arkeologiska museet, och som av en ren lyckträff så visade det sig att Alkyon travel låg på vägen dit från Tempi hotel där vi bodde. Och som av ännu en ren lyckträff så ligger Tempi på Aiolou gatan vilken sträcker sig ända nerifrån Plaka ( Monastiraki ) opp mot Omonia där den övergår i 28;nde oktober gatan. Så om vi gick Aiolou ( som till största delen är en bekväm gågata ) förbi saluhallarna vidare mot och förbi Omonia kunde jag göra en avstickare in hos reseagenten o höra om avgångar o fixa biljetter till nästa dag samtidigt som vi sedan kunde fortsätta till museet o besöka det. Så fick det bli, o tur var kanske det för bussen som skulle passa färjan med avgång från agios Konstantinos skulle köra redan 07.00 på morgonen, från hållplatsen utanför Alkyon travel. Så det kändes bra att ha biljetten ordnad i förväg så man i lugn och ro inte tänka vidare på det. Tvärgatan jag gick in från 28;nde oktober gatan heter Veranzerou gatan.

( gångväg från vårt hotel se bifogad karta, det jag markerat med grönt är dels vårt hotel o dels Alkyon travel )



Jag hade helst velat resa med en stor båt, (och ikke någon sådan där \"rysk konservburk med pontoner\", flygande delfiner kallas de visst, eller någon flygande katt) för att njuta av en riktig båtresa, andas havsluft och se lite på vägen till Skopelos. Men damen som sålde mig biljetten gav mig besked om att de inte hade bussar i anslutning till de stora båtarna, eeeehheee, det kändes lite snopet måste jag säja. Så det fick bli en sån där förbaskad flygande delfin där man behöver öronproppar för att inte bli hörselskadad, o njurbälte för att inte skaka sönder om det blir lite sjögång. Nu så här i efterhand tror jag det kunde varit möjligt och frågat om det inte gått att köpa bussbiljett och väntat 1 timme i agios Konstaninos på att en större båt skulle avgå klockan 11. Fast det kan ju också ha varit så att de större båtarna tillhörde ett annat rederi som alkyon inte hade något avtal med, eller så var det så att man helt enkelt tjänade mer pengar på biljetterna till de snabbare båtarna, en biljett buss+båt enkel one way kostade 49 euro.

Nåja till agios Konstaninos kom jag, bussresan var behaglig fast det tog en hel timme innan bussen ens kommit ut ur stadstrafiken i Athen och opp på motorvägen. På vägen gjorde bussen också ett kort oppehåll vid en vägkrog där det gick att få i sig något lätt att äta och dricka. Väl i agios Konstaninos var det i stort sett bara att gå ombord på, eehheee, båten och fara iväg, och efter ytterliggare 2 och en halv timme var jag på Skopelos.

Nu går det ju för all del att ta sig till agios Konstaninos med KTEL´s bussar som jag tror går från bussterminal B på 260 Liosion, men eftersom det är svårt att finna deras tidtabeller, är det svårt att dels veta när bussarna går, och hur lång tid det tar att resa med det alternativet, så det bästa sättet är nog trots allt att välja Alkyon travel om man ska ta sig till Sporaderna via Athen per buss och båt.

 

Utsikt Aiolou gatan ner mot Plaka från vårt rum på hotel Tempi.



Det var skönt att det fanns alternativ till detta när vi letade oss fram i Athen.



Kaningou torget.



Förbi skoputsaren och till höger om hörnet så var jag framme vid Alkyon travel.



  ( bilderna ble visst lite suddiga, men jag hoppas det går bra som det blev  zthhhhhhttttt  )

 :smile: Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...