Logg inn med Facebook eller Google!

Hellas tour 8 Sivota o hemresa

Started by Tommy, 26. Mar 07, 18:13:54

Previous topic - Next topic

Tommy

Efter några dagar i Metzovo började längtan efter havet tränga sig på, och den 2/7 gav jag mig iväg ner mot västkusten igen. Hade bestämt mig för att besöka Sivota, som ligger några mil norr om Parga, så det var nästan som att återvända till \"hemmaplan\" igen. Var lite nyfiken på Sivota som jag hade ett positivt intryck av från tidigare besök jag gjort dit under någon dagsutflykt då jag varit i Parga. Nu hade jag chansen att utforska orten lite mer, o stanna där några dagar innan jag återvände till Parga för att avsluta min Hellas-tour där.

Jag återvände samma väg som jag kört då jag började min rundresa, alltså via Ioanninna, ner mot Igoumenitsa, ca 15-20 mil eller nåt sånt att köra längs härliga slingrande vägar och som vanligt vackra vyer vartän jag vände näsan.



Allt var frid och fröjd
och oppå Hildur
jag puttrade förnöjd

Men kanske ikke riktigt ändå, för någonstans började det kännas lite som om Hildur svängde lite hit och dit över vägbanan utan min förskyllan så att säja.
Det blåste rätt friskt, så jag intalade mig till en början att instabiliteten kanske kunde bero på vindbyarna.

Men så började det gnissla och gny och leva f-n av plågad metall i bakpartiet när jag tog mig genom någon hårnålskurva. Det kändes lite oroande, så jag stannade och försökte utröna va fasiken det var som falerade. Och hej hopp och galopp, hela bakaxeln verkade glapp på något vis kunde jag konstatera, men mer än så långt kom jag ikke i mitt felsökande där och då.

Det var kanske 4-5 mil kvar att köra innan jag var framme i Sivota.
Vad göra ????
Jag bestämde mig för att ta mig vidare till Sivota och leta rätt på något boende i första hand, och försöka att lösa det mekaniska där på något vis.
 Framme i Sivota hittade jag ett boende inte långt från hamnen, frun i huset var holländska, och där fanns lediga rum, med det väsentligaste som standard.
En god säng, toalett och dusch, samt en balkong. Jag fick också tillfälle att öva mig i tyska, då varken frun eller mannen talade engelska. Gratis språkkurs i tyska på köpet alltså, ganz gut war das.

 

Installerad med mitt boende duschade jag av mig vägdammet och tillbringade aftonen med att bekanta mig med en middag nere i Sivotas hamn, problemen med Hildur fick vänta tills nästa dag på sin lösning.

Dagen därpå gav mig i kast med att titta över vad som var problemet med bakaxeln. Efter att ha hissat opp bakdelen, kunde jag rätt snabbt konstatera att en mutter lossnat, vilken skulle hålla en ca 20 cm lång bult till kedjespännaren på plats. Das war das problem. Jag hade slarvat då jag tidigare under min färd spännt kedjan, ( jag tror det var i Keramoti jag gjorde det ), och inte dragit åt muttern ordentligt efteråt.
Och nu stod jag och klia mig i mitt lilla huvud och undrade var i helskotta ska jag få tag i en ny mutter med maskingänga här i Sivota ????

Men bäst som jag stog där och såg lite rådvill ut, o klia mig i skallen, kom frun i huset förbi och undrade om jag hade problem ??? Ja, eine kleine, sa jag. Aber vänta till mein man komt, fileicht han kan dir hilfen, sa hon. Ja, ja, danke, sa jag.

Innan han kom tänkte jag att det på supermarkets går att finna det mesta, det är ju ungefär som dom gamla lanthandlarna här hemma som hade allehande ting av livets nödtorft på hyllorna. Och jag hitta mutter av rätt dimension i en av byns supermarkets, men tyvärr fel sorts gänga visade det sig. Men det är fantastiskt vad det går att finna i dom butikerna, det var rätt skojigt och gå där och leta bland hyllorna, och så fick jag en skrattande blick från kassörskan då jag betalade för en mutter och en kall Mythos.  

Nåväl, mannen i huset kom hem, och det var en riktig oppfinnar-jocke med en liten allt i allo verkstad. Vi kunde snabbt konstatera att det skulle behövas både ny bult och mutter. Vad göra ???? Han hade gängstänger i sin verkstad, av en sådan kapade han till en bit som motsvarade bultens längd, och mutter som passade hade han naturligtvis också. Så efter lite trixande och bökande med att få väck den gamla bulten, sattes gängstången på plats och fästes så ORDENTLIGT det bara gick. Trots språkskillnader så gjorde vi oss förstådda med varandra under arbetets gång, med ord, pekande och gester, så det löste sig så bra det bara gick, och på ett typiskt grekiskt vis  

I det här läget var det också trösterikt att ha kontakt med hemmafronten, ( läs forumet ), där jag fann både oppmuntran, råd och stöd i min nöd.

Sivota ligger några mil norrut längs kusten från Parga, och där kom jag att stanna i 3 eller om det var 4 dagar. Hade planerat att bli där längre och därifrån också göra utflykter längre norrut, opp mot albanska gränsen, men p.g.a oro för om den provisoriska lagningen på Hildur skulle hålla blev det ikke så. Och till viss del berodde det också på att jag ikke oppfattade Sivota så positivt som jag förväntat mig.

Turistmässigt opplevde jag det som att orten dominerades av ett engelskt charterföretag ( vad det nu hette, Suntravel ? )som lagt beslag på de bästa tårtbitarna genom ett all-inclusive paket för sina resenärer, vilket utestängde andra från det område där dom höll till, eller i vart fall gjorde det svårtillgängligt.

Här är lite bilder från \"deras\" Sivota, som ju var mycket tilltalande och attraktivt i sig. Till exempel gick det att vada ut till en liten ö, med härliga stränder, men som var helt ockuperad av nämda charterbolag, där de hade späckat dagsprogram, med jollesegling, windsurfing, vattenskidåkning med mera, med mera, och bakom stranden fanns skyltar med texten \"no trespassing\", annars hade det kanske varit möjligt att ta sig till en annan strand lite längre bort som såg lugnare ut. Det kändes ikke alls tilltalande på något vis.





I övrigt då, joo, Sivota ligger vackert och utanför finns fler små öar som bildar en lite arkipelag. Det är möjligt att hyra småbåtar och ta sig ut på egen hand till öarna ( förutom där Suntravel håller till då ). Och det fanns ett par andra stränder i närheten som var okey. Annars opplevde jag det som att Sivota sett bättre dagar, det kändes lite avslaget på något vis. Eller så var det jag som var avslagen på grund av strulet med Hildur ? Eller både och ?
 Hamnen hade besök av en del välbeställda sjöfarare, o där var rätt mysigt o sitta på kvällen. Andra kvällen var det också lite festivitas i hamnen, det var någon sorts avslutning på en festivalvecka, det smälldes lite smällare, eldades med facklor och var dansoppvisning.





Så mycket mer har jag ikke att säja om Sivota, det ligger på dagsutflykt från Parga, och dit återvände jag sedan tidigare än planerat för att ta det lognt och avsluta Greklandsvistelsen och rundturen där.



Därpå, i mitten av juli var det dags att vända näsan hemåt igen, samma väg som jag kom, via Igoumenitsa till Verona-Ancona-Hamburg-Malmö





Mycket förnöjd med den resan är jag.



 zxwwwwwwwwwa Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...