Logg inn med Facebook eller Google!

Hellas tour 6 Keramotti-Edessa

Started by Tommy, 14. Mar 07, 18:52:02

Previous topic - Next topic

Tommy

Den 27/6 bar det av mot Edessa, en sträcka på ca 30 mil att köra, som jag bävade lite för då det på kartan såg omöjligt ut att kunna undvika motorvägar, något som under färden skulle visa sig mer omöjligt än vad jag trodde när jag studerade kartan

 Rutten blev så här; Keramotti- Kavala-Elefteroupoli- Volvi och Koroni sjöarna - förbi Thessaloniki ( Phuuuu )-Gianitsa-Edessa.

 Den del av Makedonien som jag färdades igenom var ett otroligt vackert och varierande landskap, grönskande odlingar, berg på ena sidan och slätt på den andra, spegelblanka insjöar, prunkande lövskogar.


 
Längs kusten pågår bygget av motorvägen \"egnatia\" som ska förbinda väst med öst och den är ännu ikke helt färdigställt.

 Jag hade planerat att tanka när jag svängde ner mot kusten, på min karta fanns ingen färdigbyggd motorväg utsatt där jag planerat att köra, bensinmätaren hade börjat närma sig rött då jag nästan åter var vid kusten och inte hade långt kvar till ett större samhälle. Plötsligt så övergick vägen jag valt att köra i en motorväg, jag hade väl missat en skylt någonstans, och nu fanns ingen återvändo. o jag körde, o körde, o körde förgäves spanande efter avfarter, o tanken blev tommare, o tommare, o tommare, då njöt jag ikke speciellt mycket av allt det fagra runt i kring mig.När jag änteligen kom av motorvägen och som av guds nåde fann en bensinstation var det ikke många droppar kvar i tanken, det var ett litet äventyr i sig som så här i efterhand känns skoj att tänka på, men hade jag blivit stående med bensinstopp hade jag säkert haft lätt för att hålla mig för skratt.
 Så var jag också tvungen att på något sätt ta mig förbi Thessaloniki, o det var med bävan i halsgropen jag svängde opp på motorvägen som går i en ring förbi den staden. Vet ikke hur många filer det var, en himla massa, jag höll bara blicken riktat rakt fram o tungan rätt i mun o höll mig i den innersta filen så gott det gick, o förbi kom jag med livet i behåll. Sedan var det en rätt behaglig resa resten av vägen mot Edessa.


Edessa är byggt på en platå alldeles där slättlandet slutar, och bergen i det västra Makedonien sedan tar vid och dominerar landskapsbilden. Det var en god syn som mötte på eftermiddagen när jag skymtade Edessa vid slutet av horisonten. Det var värt en pinkepaus.

 Framme i Edessa hade jag en hotel-adress att gå på som jag hittat i en reseberättelse, hotelet hette Varosi, och skulle vara något i den gamla delen av Edessa som heter just Varosi. Dit hittade jag med hjälp av beskrivningar i nämda reseberättelse o egen karta, och där fanns ledigt rum. Ett härligt charmigt ställe i ett renoverat traditionellt hus. Vad det skulle kosta brydde jag mig ikke om att fråga, ledigt rum fanns, o jag var trött o hade ingen lust att leta runt i blindo.



 Edessa är en vanlig liten stor stad beläget i inlandet ca 9 mil från Thessaloniki nordvästlig riktning. Helt vanlig, med ett storslaget förflutet, o i en mycket vacker omgivning där det ligger byggt på en bergsplatå med utsikt över de bördiga jordbrukslätterna som sträcker sig ner mot
Thessaloniki. Och på andra sidan staden tar bergslandskapet vid.



Enligt vissa källor sägs det ha varit i Edessa som Filip II grundade den Makedonska staten. Nedanför Edessa finns idag lämningar av det som var den nedre delen av den dåtida staden.



 Att vatten har haft, och har, en stor betydelse för människorna i staden är ikke att ta miste på. Edessa genomkorsas av vatten-kanaler som har sin opprinnelse i floden Edessaios, och mynnar ut i ett relativt mäktigt vattenfall. Runt i kring Vattenfallet ligger idag museer som vittnar om en industriell epok som var levande fram till 50-60-talet, där ligger byggnader där det, med vattnets hjälp, drevs möllor ( kvarnar ), repslageri m.m Idag är, och känns hela området som ett museum, och mycket välskött sådant.



Kvällarna i Edessa var vardagligt grekiskt avslappnade. Hur skulle det annars kunna vara ? Jag var i en grekisk stad som präglades av vardagen som den nu ter sig i denna del av världen.


Efter detta turistiska nedslag i Edessa begav jag mig i månads-skiftet juni juli iväg mot nästa mål på min resa, Metzovo, som jag ju passerat i början av min rundresa då jag var på väg till Trikala.
 Färden gick nu över det makedonska höglandet via Kozani, Grevena, o opp i Pindosbergen innan jag efter ca 30 mil skulle vara i Metzovo och landskapet Epiros igen.
 Redan någon mil efter Edessa dök det opp något för mig intressant som jag totalt missat när jag planerade resan;
THE WETLAND OF AGRAS-VRYTA-NISI
www.edessacity.gr/deve...dex_en.htm
 Till skillnad mot det jag såg exempel på i Nestos-deltat verkade det här finnas ett fungerande exempel på hur man i Grekland gör satsningar på att återskapa biotoper för bevarande av natur o djurliv i kombination med eko-turism. Nu stannade jag bara till en stund o begrundade det faktum att detta var något jag velat titta närmare på. Jag nöjde mig med det, o susade sedan vidare i det allt mer höglänta landskapet. Siktet var inställt på Metzovo.



 Det var härligt böljande vägar på det makedonska höglandet, o Hildur spann som ett bergslejon, då och då tvingades jag ut på motorvägen, för det var enklast att hitta rätt på det viset, men oftast gick det bra att finna sig fram på de mindre vägarna vid sidan om huvudstråken.



Något som är slående är att landskapsbilden snabbt ändrar karaktär, när man reser runt på det grekiska fastlandet. Det är så kontrastrikt o alla vyerna enastående på sitt sätt. Efter Grevena närmar man sig Pindosbergens mäktighet, o naturen blir genast av en alpin karaktär, det är häftigt att oppleva den förändringen på så korta avstånd som det är i Grekland.



Resan hade gått bra och på eftermiddagen såg jag bergsbyn Metzovo breda ut sig nedanför vägen, så var det bara att puttra ner dit så sakteliga o leta rätt på något natthärbärge.
 Att jag bestämt mig för att nu göra ett lite längre opphåll än bara någon dag i Metzovo var något jag absolut ikke kom att ångra.



 :smile: Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...