Logg inn med Facebook eller Google!

Høsten på Chios

Started by Mixelite, 19. Oct 07, 13:30:54

Previous topic - Next topic

Mixelite

Jeg har postet dette på Dagbladet tidligere i uken. Hadde egentlig tenkt å skrive et lengre, mer utfyllende, innlegg på forumet, men det blir visst som det er.


Høsten på Chios

22. september til 6. oktober. To uker helt for seg selv hvor målet er å både slappe av og få sett og opplevd enda mer Chios.

Kjølig(18g) og vindig var det da vi landet, men etter et par dager steg temperaturen og det ble nesten mer enn varmt nok med temperaturer rundt 30 grader på dagtid!

Tempoet er behagelig. Det minker på turistene og det er bedre plass på tavernaene og enda bedre plass på strendene enn i sommer.

Jeg tar med meg hjem minner om spaserturer i olivenlunder og i nesten folketomme landsbyer. Søte Despina på 95 som bor sammen med sin jevngamle mann(Han sover middag. Kom tilbake senere så får dere treffe ham!) i en fjern fjellandsby med 6 innbyggere om vinteren. Frokostpause på trappen i fredelige Melanios omgitt av gamle, nydelige hus akompagnert av *svisj*svisj*svisj*et til de hypermoderne vindmøllene som troner i landskapet. Lunsjpause på en taverna i skyggen under trærne og med utsikt over dalen. Barnedåp, ouzo-meze, fredelige lesestunder på balkongen med lyden av dønningene som slår mot stranden avbrutt av en og annen moped eller bil nede på veien...

På Chios er det godt og fredelig å være selv der hvor hotellene ligger, og øya har nok å by på til mange besøk. Kanskje treffer du også Despina og får en hyggelig prat der på den hvitkalkede gangstien med panoramautsikt til Pelineofjellet, eller finner en liten skatt av en taverna med de beste landsbypølsene du kan tenke deg.



bengalow

Det låter till att ha varit en perfekt slappetur, Mix! Skönt att uppleva det man kommer dit för!
På andra bilden, av stranden, finns ett litet vitkalkat hus, som ligger vid en ganska stor betongplatta, ut i havet. Det var en gång en riktigt bra restaurant. Första gången vi var på Chios, 1989, så bjöd vårt värdfolk oss dit. Det var en aning dyrt, det var en riktig fisktaverna, och jag har fortfarande minnesbilder därifrån.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Mixelite

Jeg husker også at det var restaurant der Bengalow. Da vi var der for 6-7 år siden var det en gammel mann som drev det. Ikke helt samme standard som da dere var der, tror jeg nok.

I dag ligger bygget der og er en fare både for seg selv og omgivelsene, holdt jeg på å si. Falleferdig og innegjerdet, slett ikke pent. Grunnen tror jeg er at det ikke var lovlig oppført. Eieren av baren over gaten ville bruke det, men fikk ikke lov, og siden har kommunen bestemt at det er nedfalls. -men rive det?... siga siga.

Eller snakker du om det som ligger enda lenger ute Bengalow, omtrent midt på bildet?

bengalow

Nej, det är den du menar först. Man går förbi den i backen, och ser \"taket\". Man fick faktiskt boka bord, för det var mycket populärt att åka dit från staden och äta, något som grekerna gärna gjorde den gången betydligt mer än i dag. Nu är det mest kaffe som gäller, efter maten hemmavid!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Mixelite

Quote from: \"bengalow\"Nej, det är den du menar först. Man går förbi den i backen, och ser \"taket\". Man fick faktiskt boka bord, för det var mycket populärt att åka dit från staden och äta, något som grekerna gärna gjorde den gången betydligt mer än i dag. Nu är det mest kaffe som gäller, efter maten hemmavid!

Ja, vi merker godt at det er mye mindre grekere ute og spiser middag enn det var tidligere, men heldigvis strømmer de fortsatt til favorittavernaen vår :) Det tar jeg som et tegn på at kvaliteten holder seg. - Og kanskje er det også fordi han har vært flink til å fornye seg. Han serverer god, hjemmelaget gresk mat, men supplerer også med mer internasjonale retter. Ikke kjøttkaker og kålstuing heldigvis, men gode retter som kylling og ris i filopakker servert med sursøt saus og kyllingfilet i soppsaus. På den måten fanger han både oss som elsker gresk mat og dem som gjerne vil prøve noe annet.

Men _nå_ har jeg iallfall sporet av tråden! Det skulle jo ikke en gang vært en tråd. Du får ta med deg en bunke røde kort i morgen Xristina!

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...