Logg inn med Facebook eller Google!

Naxos 2004, nr 3

Started by Anders, 12. Apr 09, 07:41:22

Previous topic - Next topic

Anders

O∆OΣ APIΣTEI∆H ΠΡΩΤΟΠÎ'ΠÎ'Î"Î'ΚÎ--

Et elegant språk, ikke sant? Og dette er bare de STORE bokstavene! Huttemegtu"¦
Så vidt jeg har klart å oppfatte så betyr O∆OΣ noe sånt som gaten eller gangen (så kan jo de språkmektige fundere over motsatsen"¦ XO∆OΣ). Men det står foran selve navnet på gaten. Så de der kråketærne som står her over skal etter min ringe fatteevne bety noe sånt som Aristidi Protopapadaki-gaten!

Og det er altså den gaten jeg nevnte litt tidligere. Den vi bodde i. Bra at avstandene er små der i byen"¦ tror noenhver hadde knekket tungen på å si noe slikt til en taxi-sjåfør!

Så jeg har lært det viktigste: Ya mas = Skål! (betyr vel egentlig noe sånt som "god helse" , tror jeg"¦)
Epharisto (efaristå) = Takk.  Parakalo = ingen årsak/bare hyggelig. Man kommer utrolig langt med de to første, og det er jo greit å vite hva kelneren egentlig sier når du takker for serveringen"¦ at han ikke ber deg reise og ryke eller noe sånt. :-)

Jeg våger en påstand: Poseidon Taverna har verdens beste pepper-steak! Iallfall den beste pepper-steak-sausen jeg har smakt. Dimitris og hans engelske kone Irene driver denne helårs-åpne tavernaen, og et besøk der stod høyt på prioriteringslisten. Og det er jo nærmest umulig å unngå stedet når man er på vei ned den gaten"¦
Reisefølget gjorde store øyne over den første velkomsten. Den kombinerte innpisker/kelner/ altmuligmann- den sjokoladebrune Pablo fra Karibien ett eller annet sted (eller var det Patric fra Brasil??) - ropte ut sitt "Hello again, man!" og grep meg i neven og grabbet rundt meg og kysset meg på hals og kinn og øre og alt som er! Jeg fikk nesten sjokk"¦ hadde jeg gitt SÅ mye tips forrige gang jeg var der??
Men neida. Mannen bare er sånn. Så det ble prat og forklaring og gledelig gjensyn. Dessverre hadde den greie ungdommen Bardi fra Albania dratt hjem igjen, men vi havnet nå rundt et bord og fikk pepper-steak likevel. Og Pablo/Patric hadde det samme lys-fargede håret som sist, så vi døpte han Blondie (tror han hørte oss og ble litt fornærmet"¦)
Det ble opptil flere besøk på Poseidon gjennom uken, så om vi ikke akkurat berget årsomsetningen for dem så stakk de med brorparten av middagsbudsjettet, vil jeg tro.

XXXXXXX

Naxos by har mye spennende å vise fram. Gamlebyen, altså. En venetiansk borg fra 12-13 hundretallet, som vokser opp på høyden over havna. Med et særdeles intrikat og fascinerende nettverk av trange (og da mener jeg trange!) gater og bueganger og smitt og smau. Hovedårsaken til denne byggeskikken- som man kan finne igjen både i Egeerhavet og mange andre steder her i verden- var pirater og angripere. De gikk seg rett og slett vill i de der labyrintene, og når de omsider hadde havnet opp i en eller annen blindgate så stod innbyggerne i vinduer og på tak og kastet steiner og tømte kokende olje ned på inntrengerne!

En ting er å gå rundt der midt på dagen, det gir liksom ikke den helt store opplevelsen. Men kom igjen om kvelden"¦ når der er fullt av folk og alle tavernaer og butikker er åpne"¦ da jeg etter noen dager omsider klarte å overbevise reisefølget om at dette var noe som bare måtte oppleves, så endte han tilslutt opp med å la videokameraet surre kontinuerlig! (Det aner meg at han kanskje i begynnelsen forestillte seg noe som lignet bakgater i Las Palmas eller noe sånt, og derfor var litt skeptisk til en slik uhemmet snoking rundt i halvmørket. Jeg kan jo selvfølgelig ikke garantere det, men min personlige erfaring er at gatevold og den slags er så godt som non-existent der nede. Det måtte i så fall være en litt brisen og bråkjekk turist!)

Masser av "brukskunst"-butikker, og også noen mer profesjonelle kunstutstilllinger. Så godt som ingenting av de forferdelige "T-skjorte & Plastsandaler"-butikkene. Matlukten treffer deg overalt, spisestedene dukker opp på de mest overraskende stedene. Nylig renoverte og pyntede murhus, vegg i vegg med mer falleferdige og mørklagte rønner. Noen steder er det som å gå inn i en kjeller, med bueganger over hodet. Faktisk må man bøye både hode og knær for å komme gjennom enkelte åpninger. Oppoverbakker og nedoverbakker og til og med noen bortoverbakker"¦ :-)

En gammel treport"¦ tenk"¦ 800 år gammel! Wow. Den lille kolonialbutikken, med fruktkassene ute i "gangveien" (kan nesten ikke kalle de smale passasjene for gater"¦) Bare rusle. Kikke. Kjenne et snev av kjøpelyst komme sigende. Ramle av lasset igjen når du ser prisen på de vanvittig forseggjorte sjakkbrikkene som står der"¦ mer enn flybilletten! Begge veier!!
Fiskerestauranter. For den som liker grillet blekksprut"¦ usj! Mer tradisjonelle greske retter"¦ mmm"¦ eller også steder som havner sånn midt i den europeiske matveien. Det greske kjøkken er nok ikke akkurat kjent som "outstanding", men de har nå mye snadder likevel, for den som liker å være litt tøff og utforskende. Og så alle blomstene da. Bougainvillea überalles!

Nede mot havna igjen finnes de mer vanlige turistsjappene. Men okay å tusle rundt der også. Vafler med is. Crepe's i utallige varianter. En bar her, en taverna der. Kebab? No problem.
T-skjorter&Plastsandaler. Dyre, skikkelige sandaler også, forresten, Naxos er faktisk litt berømt for sine sandal-makere.  VG? Jada"¦ BT til og med! Bank"¦ apotek"¦ billettkontor"¦ vinbutikk hvor man får kjøpt det lokale ildvannet Kitron (laget av Sitron) på fancy flasker, for å ta med hjem som suvenir.

Så vel. Litt mer om Naxos. Der er jo den berømte Portara, på nordsiden av byen. Restene etter et ikke-fullført tempel. Best sett om kvelden, med lyskasterne på. Litt oppskrytt kanskje"¦?
Så er der landsbyen Apóllonas, som ligger helt nord på øyen. Ikke så spesiell den heller, men de har noen gamle steinstatuer- Kouros- liggende der. 10 meter lange mannsfigurer som kan sende tankene til Påskeøya. Bussturen gjennom fjellene og opp dit er ikke for de med svakt hjerte og god fantasi"¦
Midt inne på øya, Filoti og Apeiranthos, landsbyer verd å ta en kikk på. Bussene går seks ganger daglig, og koster nesten ingen ting, men man får kanskje mer igjen for en slik tur hvis man hyrer seg en moped eller bil? Eller kanskje en sånn "fir-hjuls-sykkel"???

Siste innlegg i forumet

Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...