Logg inn med Facebook eller Google!

Sporadene sommeren 2007

Started by kari, 13. Jun 08, 21:51:25

Previous topic - Next topic

kari

Øyhopping i Sporadene sommeren 2007 (9. -25. juli)

Denne sommeren hadde vi bestemt oss for å ta en ny øygruppe i nærmere øyesyn. I motsetning til tidligere års turer til Kykladene, var det nå Sporadene valget falt på.

Tidlig mandag 9. juli gikk vi om bord i flyet som skulle ta oss fra Værnes, først til Skiphol og derfra videre til Athen. Turen gikk smertefritt. Vi landet på tiden på Skiphol, som for øvrig var en SVÆR flyplass. Vi kjørte lenge med flyet; over motorveier og forbi endeløse rekker med fly fra hele verden før vi kunne gå av. Så var det bare å finne rett utgang for flyet til Athen. Vi hadde ordnet oss med god tid til neste fly. Men Skiphol er ikke noe å grue seg for. Veldig godt merka, og absolutt ingen problemer å finne fram. Så etter 15 minutter sto vi ved neste gate, men det var 2 ½ time til flyet skulle gå. Så da blei det sein frokost, eller tidlig lunsj"¦.. alt ettersom. Etter hvert var det på tide å bevege seg mot rett utgang igjen. Ute var himmelen ganske mørk, og lynene flerret over himmelen. Obs, dette var egentlig ikke akkurat ønskevær å fly i. Etter hvert fikk vi beskjed om at hele flyplassen var stengt pga det dårlige været. Ingen fly opp og ingen fly ned. Passet oss egentlig litt dårlig, vi hadde store planer om å komme oss til havnebyen Agios Konstantinos for ferje, og aller helst helt ut til Alonissos i løpet av samme dag. Etter vel en times forsinkelse var det klart for avgang til Athen. Uværet var forsvunnet, så det var gudskjelov godt flyvær.  


Skiphol flyplass

Så nesten 1 ½ time forsinka landa vi i Athen. Klokka var nå nesten halv seks, og båten fra Agios Konstantinos gikk kl 1945. Dette kunne bli hardt. Ryggsekkene kom forholdsvis raskt og vi fortet oss bor til en infoskranke for både fly, båt og buss.


På jakt etter taxi på flyplassen i Athen


Kanskje innenriksfly til Skiathos? "Sorry, full". "OK, hva med buss da?" "No chance, not enough time. Taxi is the only chance. But a taxi from the airport- a fast taxi", svarte den hyggelige mannen med et lurt smil. "Ok, we take a taxi" Også forsvant han på bakrommet og begynte å ringe. De måtte ha en taxi som var på flyplassen, ellers ville vi ikke rekke det. Etter hvert hadde han funnet en som kunne kjøre oss. Nå var kl 1815 og det er over 16 mil til Agios Konstantinos!!!! Vi blei puttet inn i en Mercedes, en ny Mercedes. Terje i framsetet som kartleser. For dette blei litt av en rallytur. I full fart ut av flyplassen. Det sto 50 km på skiltet, men vi var allerede i over 100. Til alt overmål hadde han tom tank og måtte fylle bensin. Dette hadde ikke vi tid til. Men sjåføren var frekk og flink med tuta. Vi kom oss først i køen, og full tank takk. Så bars det i vei. Jeg har aldri kjørt så fort så lenge. Kikket forsiktig over skulderen til sjåføren for å se på speedometeret. Litt vanskelig å se for han satt selvfølgelig med en hånd på rattet og en til bruk på mobiltlf. Men det gikk fort og 5 minutter før ferja skulle gå fra kaia på Agios Konstantinos kom vi. Billetter til båten hadde vi allerede ordnet, så da var det bare å gå om bord. Vi rakk det!!! Kanskje ikke å anbefale en slik taxitur, men til tross for den til tider vannvittige farten, følte jeg meg ikke utrygg. Han virket til å være en trygg og stødig sjåfør.

Vel om bord i båten kunne vi slappe av. Terje fikk sin første Mythos. Det blei fort mørkt ute, og øynene begynte å bli tunge. Litt før kl 2400 klappet vi inntil kai på Alonissos. Maratondagen gikk mot slutten. Vi fant oss et trivelig bosted litt bakenfor byen. I og med at det var seint var vi ikke veldig kresne. Men når dagen opprant visste det seg å være en veldig hyggelig plass, så vi blei der alle dagene vi var på Alonissos.

Alonissos svarte virkelig til forventingene. Vi var mye nede på bystranda og badet. En super strand. Alonissos er rolig og avslappet. Ungene kunne gå helt på egenhånd uten sjanse for å rote seg bort. På kveldene, etter guidebåtene fra Skopelos og Skiathos hadde forlatt øya, senket roen seg for alvor. Det var som å ligge i en hengekøye helt uten bekymringer. Vi bodde som nevnt litt bak og på siden av sentrum. Her satt vi på balkongen på kveldene og kosa oss med en ouzo før vi gikk ut for å spise. Det er så godt å sitte slik i mørket. Stillheten og varmen og bare nyte. Det aleine er verdt hele turen. Andre natten vi lå der, var det et vannvittig uvær. Det lynte, tordnet og regnet noe helt forferdelig. Jeg har aldri vært vitne til slikt vær før. Men det var litt av en opplevelse og se ut i natten på lynet som flerret uavbrutt over himmelen. Og neste morgen var været like fint igjen. Dessuten måtte det være veldig lokalt; vi snakket seinere med et par på Skopelos, og der hadde det ikke vært uvær i det hele tatt.


Havnebyen på Alonissos


Stranda i havnebyen.

Vi bodde i området som ses i bakgrunnen på bildet.


Vi var også på båttur da vi var på Alonissos. To trivelige, eldre menn var vertene på denne turen. Kona til han ene sto på kaia og solgte turene. Dette er en tur som vi nok aldri glemmer. Kona på kaia fortalte at det var mulig å se delfiner, men det var visstnok ikke på hver tur. Så vi hadde i alle fall håpet inntakt da vi la fra land. Båten var heller ikke stappfull, så det var godt om plass å bevege seg på. Etter ca 45 minutter ropte skipperen at det var delfiner i nærheten. Og jo, langt der ute så vi noe svart som tidvis dukket opp av havet. Og vi tok bilder, og med god fantasi kunne man ane noe svart der ute. Men plutselig kom det svarte enda nærmere, og enda nærmere. Og plutselig svømte de i front av båten, rett under, i samme farten som båten. Plutselig var de borte for så å dukke opp på siden av båten der de hoppet og visst seg fram. Gjett om det blei jubel. Vi så delfinene flere ganger, men aldri så nært som dette. I følge skipperen var det visstnok ikke så ofte at de kom så nært båten.

Delfinopplevelsen var uten tvil turens høydepunkt.







Vi fikk også servert lunsj ombord. Det var kjempegodt. De serverte god hvitvin til maten, og der var ikke bare meg som hadde en liten fornøyd- dupp på vei hjem. Vi var lykkelige da vi kom hjem etter en lang dag på sjøen. Og denne turen var selvfølgelig verdt en ekstra ouzo på terrassen denne kvelden.


Super servering

Etter hvert var det på tide og si farvel til Alonissos og sette kursen mot Skopelos. Det var en Flying Dolphin som skulle ta oss til Skopelos. Det blåste ganske bra denne dagen, så vi var i utgangspunktet spent på om de i det hele tatt kom noen båt. Men jo da, inn i sigaren. Denne turen var urolig. Båten gikk og slo oppå bølgene hele tiden, og det bråkte ganske bra. Men vi kom frem, riktignok ikke inn til Skopelos by, men til en annen havn de la i land på når været var for urolig i byen. Da vi kom i land sto det ingen buss som skulle ta oss inn til byen dit vi egentlig skulle. Vi spurte oss litt rundt, men "Sorry, no bus". Nehei, da må vi prøve å ordne oss selv. Vi tok oss ut til hovedveien i varmen for å evt få tak i en taxi. Plutselig stoppet det en eldre greker i en liten Suzuki bil og lurte på om vi skulle inn til byen. Jo, vi skulle nå det, men vi var jo tross alt 4 stk med hver vår store sekk. "No problem", svarte grekeren, og snart satt vi 5 stk og 4 sekker inne i en liten Suzuki; 3 foran fordelt på 2 seter og ei girstang, 2 bak fordelt på ett sete og en hjulbue, og 4 sekker fordelt bak i bilen ved siden av oss i baksetet. Og til Skopelos by kom vi. Her fant vi oss et bosted litt ovenfor sentrum. Fin plass med stor hage. Litt lite rom for 4 stk, men det spilte ingen rolle. Vi skulle stort sett bare sove der lell: også drikke ouzo på terrassen selvfølgelig. På Skopelos leide vi oss bil en dag og kjørte stort sett over hele øya. Fin øy med mange små badeplasser langsmed hele kysten. Vi stoppet flere steder for å ta oss små avkjølinger.









På kveldene gikk vi og koste oss i byen. Atskillig mer livlig her en på Alonissos. Artig å gå og se på gatekunstnere av forskjellige slag, hestedrosjer og div båtfolk.









I havna her så vi for øvrig den største yatchen jeg noen gang har sett. Jeg kan ikke noe om fot og sånne måleenheter, men båten var i alle fall like lang som en fotballbane. Og vannvittig lukseriøs. Det var en rekke med lys under vannlinja bakerst på båten. Stilig var det ja, men nytten av dette er jeg sannelig ikke sikker på. Mest sannsynlig for å vise rikdom og vellykkethet. En av båtens gjester eller eiere trippet opp landgangen med en sånn liten veskehund på armen mens vi sto der og kikka. Og på "terrassen" på båten sto det tjenere i hvert et hjørne, og på den ene veggen hang en vannvittig stor flatskjerm. Ja, ja jeg fortrekker nå å drikke ouzoen min på en liten terrasse lell jeg da.


Sunday var navnet på båten som lå i havna.

Fra Skopelos gikk tuen videre til Skiathos. Vi fant også her en plass litt oppe i byen, rett bak skolen. Koselig plass der vi fikk et hus helt for oss selv oppe på taket. Stoooooor terrasse rundt hele huset. Flott å bo slik helt for seg selv, men vi fant etter hvert noen ulemper også. Det lille huset vårt blei veldig varmt. Om natten var aircondotion og 2 takvifter på full skyv. Det hørtes nesten ut som vi var veldig nært en helikopterbase, men det måtte til. I tillegg var vi antakelig sist på vannledningen i hele Skiathos. Så tidvis var det bare så vidt små drypp ut av dusjen. Men altså stor terrasse for å sitte og drikke ouzo på om kvelden. Skiathos har mange flotte strender.













Vi tok buss ut til Koukounaris og Banana Beach. På vei ut dit kjørte vi forbi området som hadde brent dagen før vi kom til øya. Lukta av brann hang ennå tungt i området. Fælt. På kveldstid gikk vi og kikket nede i byen. Vi hadde med hilsninger fra er vennepar til et gresk/ norsk ektepar som driver spisested på Skiathos. Stedet er vel nevnt flere ganger på forumet, og heter Lynhari. Så vi var altså der en kveld og spiste kjempegod mat. Det beste måltider etter min mening hadde vi oppe i gamlebyen på Skiathos; på høyden over havna. På en plass med levende musikk og god stemning spiste vi feriens beste stifado Det var utrolig godt. Hvis jeg lukker øynene kan jeg ennå kjenne smaken i munnen. Skiathos i juli blei etter min mening litt for fullt med folk. Opp og ned hovedgata på kveldstid var til tider en prøvelse. Jeg er i utgangspunktet ikke et kø-menneske, og er derfor ikke veldig ivrig på slike storsamlinger med mennesker. Men er stolt av meg selv; jeg smilte nesten hele tiden; og prøvde etter beste evne å ta livet med ro. Jeg skulle jo ikke rekke noe. Men finner jeg meg derimot en fortausrestaurant, helst nede ved havnen, der jeg kan sitte å se på alle de andre som stresser; ja da koser jeg meg. Og det fikk jeg også mye anledning til å Skiathos.  
Etter hvert gikk ferien mot slutten. Og det var på tide å sette nesen mot Athen igjen. Da var det båt til Agios Konstantinos, og buss inn til Athen. Også da kjørte vi gjennom områder det hadde brent. Denne båt/ busskombinasjonen er virkelig å anbefale. Enkel og grei måte å komme seg fram på. Kanskje mer å anbefale enn taxituren vi hadde når vi kom. I Athen innlosjerte vi oss på Hotell Adonis.


Da vi gikk av bussen i Athen var det forholdsvis varmt. Det kjente vi bare bedre og bedre ettersom vi, med sekker og bager, tok oss mot hotellet. På veien gikk vi forbi en temperaturmåler på veggen som viste +43 grader celsius.



Så det var veldig greit å komme til hotellets luftavkjølte rom. Men der var vi ikke lenge. Når vi først var i Athen måtte vi jo ut å se byen. Bråkete, støvete, masse biler og mye folk, varmt, men allikevel utrolig spennende og fascinerende. Plaka på kveldstid er suverent, selv om jeg må gå litt i kø også her. En tidlig kveld gikk vi rundt høyden der Acropolis ligger.

Flott kveldstur i timen da solen går ned. Ellers var det god mat og godt drikke. Virkelig suge inn de siste timene i Hellas, samt oppsummere årets tur.










Siste kvelden på et spisested i Plaka. Petter i "samspill" med to greske musikere.

Vi hadde også i år vært på 3 forholdsvis forskjellige øyer. Alonissos var nok den øya som kom mitt hjerte nærmest. Den hadde en slik atmosfære som jeg er ute etter når jeg er på ferie. Stille, rolig og laid-back. Gode bademuligheter nært der vi bodde. Bystranda på Alonissos er helt OK å tilbringe noen timer på. Skopelos er en øy litt midt i mellom. Mer folk enn på Alonissos, men roligere enn Skiathos. Veldig trivelig og vakker by, særlig hvis man beveger seg litt unna havneområdet og opp i byen. Aberet her, følte vi, var mangelen på bra badeplasser forholdsvis nært byen. Neste gang tror jeg nok vi heller bosetter oss nærmere bademulighetene og heller evt drar inn til byen på kvelden. Bystranda i Skopelos fristet ikke meg til bading. Skiathos har utrolig flotte bademuligheter, også nært byen. Men i juli blei den litt for fullstappa. Neste tur til Skiathos blir nok i juni eller september. Når barna er så store at de ikke lenger ønsker å være med på tur, ja da blir nok turene heller lagt til disse månedene.  
Fra sentrum tok vi denne gangen undergrunnsbanen mellom sentrum og flyplassen. Ett togbytte på turen, men et helt OK alternativ til buss oppå bakken. Fordelen med bussen synes jeg er at man da kan se litt av verden rundt seg. Men undergrunnen gikk faktisk også en del oppå bakken i siste delen mot flyplassen. KLM hadde igjen tatt oss fra Athen til Skiphol, og derifra til Værnes. KLM var for øvrig et flott selskap å reise med.  Servering av både vått og tørt, sjokolade og kjeks. Da klokka nærmet seg 2400 denne kvelden satt vi atter nøkkelen i døra hjemme. I motsetning til resten av familien som var ferdig med sine Hellasdrømmer for i år, kunne jeg begynne å fantasere om neste tur til Karpathos.

Takk for oss for i år. Vi kommer tilbake.
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...