Logg inn med Facebook eller Google!

Santorini juni 2012

Started by juni12, 31. Jan 12, 23:02:16

Previous topic - Next topic

juni12

Vi er et vennepar i 20-årene som drar til Santorini (for første gang) i starten på juni.
Siden vi aldri har vært der før, kunne jeg gjerne fått et par tips om øya.
Reiser forøvrig med Apollo og skal bo på imperial med-et-eller-anna... som ligger i Kamari.

Slik jeg har forstått det er dette et relativt turist preget område? Men det gjør kanskje ikke noe siden vi aldri har vært der før?
Lurer også på hvordan det er å kjøre bil på øya, og hvor mye leiebil for noen dager vil koste oss?
Tips om gode restauranter (både budsjettvennlige og finere kan nevnes), strender,utflukter og ellers ting man kan finne på.

Er også nysgjerrig på hvordan prisnivået på Santorini er . Da spesielt mtp den økonomiske krisen som Hellas er i.  Var på Kreta for et par år siden, men merket lite til denne da. Er dette noe som har endret seg?

Ellers er det så klart relevant å vite hvordan været i juni er? Vi reiser nokså i starten...

Føler at det ligger veldig mye generell info om Santorini ute på nett (vg reiseguider osv), og hadde blitt veldig glad for andres erfaringer med reisemålet :)

Anders

Nå var det visst ingen andre "drevne" som ville svare deg her, så jeg drister meg frempå. Er egentlig ikke den rette, siden jeg stort sett bare bruker Santorini pga flyplassen.

Noen år siden jeg var i Kamari... det er ikke bare et turistpreget område, det ER et turistområde. Men det er ikke så lange biten med buss eller taxi opp til Thira, som vel er den tingen ved Santorini som alle vil se. Stranden i Kamari er så vidt jeg husker en ganske brådyp rullesteinsstrand.

Kjøre bil på øya vil nok sikkert gå helt fint, selv om det etter min oppfatning går litt kjappere langs veiene der enn på mange andre øyer. De fleste lokale sjåførene er vel vant med turistene i trafikken og vet å ta hensyn til det. Ellers er jeg vel kanskje litt usikker på om det i det hele tatt er nødvendig å leie bil der? Prisen får iallfall noen andre berette om...

Gode spiseplasser finnes det masser av, men jeg vet for lite til å gi noen anbefalinger. Ganske dyrt langs Caldera-kanten... veldig mye dyrere enn litt lengre nedi byen.

Perissa, Red Beach, Oia, Imerovigli... den gamle hovedbyen oppå fjellet... vingårder... har utgravningene åpnet igjen, forresten?

Men Thira by gir nok til noen kvelders aktivitet :-)

Og tidlig juni bør gi plenty nok av sol og varme. Har opplevd en og annen regnbyge, men det har stort sett vært sånn "styrt-regn" som er over på ti minutter.

Håper noen andre som er bedre kjent enn meg kan gi mer eksakt info... god tur uansett :-)


Thera

02. Feb 12, 23:33:17 #2 Last Edit: 03. Feb 12, 16:05:09 by Thera
Av spisesteder i Kamari anbefaler jeg Crepe academy(!), Alexander og Sea Side. Taverna Galini litt utenfor Kamari er også bra! Prince er et fint sted å spise lunsj.. Liverbird og Just 4 beer er også bra steder. I Fira liker jeg Tabasco..
Hook i Kamari er min favoritt å sitte utover kvelden med et glass vin. De spiller veldig bra, litt gammel, musikk der. Liker også Levante og Navy`s.
Vet ikke hvordan det blir i år, men da jeg bodde i Kamari i perioder i 2009-2011, var det en stund live musikk på Ethnic nesten hver kveld. De som spilte kaller seg Crosnik og er veldig flinke!
Ilir og Olsi pleide å spille på Navy`s en kveld i uka. Ilir har veldig fin stemme.. De spilte også på Loveboat som er et ganske koselig sted.. Og på Albatross. Verdt å få med seg hvis de er der i år også!

Jeg var litt skeptisk til å kjøre på Santorini, men det gikk veldig bra. Jeg kjørte stort sett på hovedveien da, holdt meg unna smale gater. Man bør være oppmerksom på at folk og dyr kan dukke opp i veien når som helst, og generelt kjøre forsiktig. Vet dessverre ikke noe om priser på leiebil..

En utflukt jeg har vært med på et par ganger heter "Santorinis perler". Den kan du lese mer om på Apollos nettsted.
Dere kan også ta båt fra Kamari til Perissa. Mange synes stranden der er finere enn den i Kamari. Har ikke vært i Perissa så mye, men Aquarius der har god mat synes jeg.

Bare spør hvis dere vil at jeg skal prøve å forklare hvor de forskjellige spisestedene ligger. :)
..Don`t dream your life, live your dreams..

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | 28. Mar 24, 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...