Logg inn med Facebook eller Google!

Info om Santorini

Started by Svein~B, 24. Mar 07, 13:21:24

Previous topic - Next topic

Svein~B

Her er tips om hva man bør få med seg på Santorini. De er bestilt av Ninette, men jeg deler dem gjerne med flere. Hvis noen har flere tips så kom med dem.  :-)

Akrotiri: Helt sør på øya. Arkeologisk utgravningsområde. De graver fram igjen en by som ble begravet av et vulkanutbrudd for rundt 3500 år siden. Her kan man se at minoerne hadde en høytstående sivilisasjon mens vi fortsatt bodde i huler her i Norden. De bodde i hus med flere etasjer. De hadde rennende vann og kloakk. De hadde bilder på veggene m.m.

Profitis Ilias: Sør på øya. Det høyeste fjellet. Man kan kjøre bil til toppen. Det er utsikt over øya. I klarvær kan man også se naboøyene Anafi, Thirassia, Palia Kameni, Nea Kameni, kanskje mer også. Det var ikke så veldig klart da vi var der.

Perissa: Badested sør på øya. Lang strand, mye finere enn den i Kamari, men jeg vil si at Kamari er et mer koselig sted.

Pirgos: Koselig by sør på øya.

Fira: Hovedstaden. Eksklusiv shopping. Flott utsikt. Høye priser. Det er her du finner minibank og vaskeri hvis du trenger det.

Imerovigli: Det høyeste punktet på kalderaen. Man kan gå langs kanten av krateret nedover mot Fira. Det er bebygget hele veien. Man kan også se rester av hus som raste ut under jordskjelvet i 1956.

Oia: By lengst nord på øya. Kunstnerby. Veldig pittoreskt. Flott utsikt. Ikke så høye priser som i Fira. Veldig populært å reise dit for å se på solnedgangen. Har man vokst opp i Vesterålen blir man kanskje ikke så veldig imponert, men fin er den.  :-)

Messa Vouno/\"Gamle Thira\": Fjell mellom Kamari og Perissa. Fantastisk utsikt over de to badestedene. Ruiner av bosetting fra arkaisk tid. Det går an å kjøre fra Kamari til et pass mellom Messa Vouno og Profitis Ilias og gå resten av veien. Det går an å ta en minibuss fra Kamari. Vi gjorde det, tok bussen opp og gikk ned igjen. Det går en sti til venstre for veien når du kommer ovenfra. Det er bratt og hardt for leggene, men dere som er så spreke vil vel ikke merke noe... Dere som er så spreke går kanskje hele veien, både opp og ned.  :-)

Kamari: Turiststed. Hyggelig strandpromenade. Stranda består mest av stein i den enden der vi bodde. Brådypt. Badesko anbefales! Det er mer sand lenger bort, men det var en god del stein der også.

Monolithos: Den fineste stranda blant dem jeg har sett. Der ville jeg bodd hvis jeg skulle reist til Santorini igjen. En ting som teller mot Monolithos er at det er veldig nær flyplassen, men det er ikke mange flyene som går, så jeg vil ikke tro at man blir veldig plaget av det.

Nea Kameni: Aktiv vulkan, øy midt uti det enorme krateret.

Thirassia: En annen øy som er en del av det samme krateret.

Vi bodde på Captain Yiannis i Kamari. Kan absolutt anbefales. Enkelt, litt slitt. Rolig område. 50 meter fra den borteste enden av strandpromenaden (nærmest fjellet som stiger rett til værs). Ved veien opp til Messa Vouno. Det er ti år siden jeg var der, så det er sannsynligvis pusset opp. Det finnes i hvert fall fortsatt, jeg så det i en eller annen katalog som gjelder i år. Vi fikk bruke bassenget på Blue Waves like bortenfor.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...