Logg inn med Facebook eller Google!

"Vårt" sted på Kreta?

Started by stein, 23. Sep 16, 09:45:27

Previous topic - Next topic

stein

Hei.
Kona og jeg har lurt på å om vi skal prøve å finne det vi kan kalle "vårt" sted på Kreta. Som de fleste her sikkert har skjønt, er det Hellas som er vårt andre land. Vi har tilsammen vært innom 80 greske øyer, men føler litt på at det hadde vært utrolig deilig å ha et fast sted å dra til der vi kan bli kjent med folk og omgivelser. Et sted vi kan dra til på sparket når været i Norge er mot oss, eller vi bare ønsker å stikke avgårde. Vi ønsker oss et klima med grei temperatur, også midt på vinteren. Vi har forhåpentligvis mange år foran oss, begge er født etter midten av forrige århundre  ;) Når vi blir pensjonister vil det være aktuelt å være der i lengre perioder, 4-6 uker om gangen.

Jeg skriver allerede Kreta ettersom det vel bare er der vi kan finne norsk sommervarme midt på vinteren? Vi skal ikke kjøpe hus eller leilighet, men vil finne et koselig leilighetshotell. Vi kjøper oss gjerne en bil slik at nærhet til flyplass ikke er superviktig. Det bør ikke være et lite sted med 10 sukkerbithus.

Om Kreta er rette øya er vi litt usikre på, er også åpne for andre forslag.

Noen ønsker:
Direkte fly
God temperatur om vinteren
Terreng for gåturer rett utenfor døra
Småby
Badestrand kan godt ligge et par kilometer unna.
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Anita

Denne "henger" jeg meg på Stein :-) For dette gjelder også for oss to her i heimen  :D 

Spent på svaret du får.
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

Admirala

23. Sep 16, 14:01:59 #2 Last Edit: 23. Sep 16, 14:04:39 by Admirala
Hei.
80 øyer! Det var imponerende! Selv hadde jeg besøkt 25 da jeg fant mitt drømmested. Og selv om jeg liker Kreta godt, så ble det ikke der, men Nafplio på fastlandet. Den er regnet som en av Hellas' vakreste byer, og har 15000 innbyggere, så her er det liv og røre hele året. De fleste turistene (utenom cruiseturistene som er innom noen timer) er greske, særlig athenere, så det kryr av "ekte greske" og gode tavernaer. Men la meg ta ønskene dine ett for ett:

Direkte fly
Flyruter kommer og går, men jeg tenker som så at det alltid vil være god forbindelse til Athen. Jeg må fly Stavanger - Amsterdam eller København - Athen, men det går fint, er i Nafplio i firetiden når det er sommerruter, seks når det er vinterruter. Flyplassen ligger ca 19 mil fra Nafplio.

God temperatur om vinteren
Nafplio ligger beskyttet av fjellene i Arkadia, med lite regn og forholdsvis høye temperaturer i gresk målestokk. (Jeg har f.eks. hatt både en vår- og høstferie på Kreta hvor temperaturen var mye bedre i Nafplio, og det hender det snør på Kreta, også i kystbyene, i Nafplio har det ikke snødd siden 1986.) Gresk vinter (på Kreta eller i Nafplio) er som norsk sommer noen dager, andre dager kan det være f.eks. ti grader og sur vind, og det kan gå ned mot 0 grader om natten.

Terreng for gåturer rett utenfor døra
Ja, se http://www.visitnafplio.net/turer.html

Småby
Gamlebyen vil du nok oppleve som en småby, men som sagt alt i alt er her 15000 innbyggere. Er det småby? Viktig er det jo også at det er kort vei til supermarked, f.eks. i mange greske "småbyer" er det ikke mulig å kjøpe mat i det hele tatt. (Edit, se nå dere vurderer bil, så da faller jo det argumentet bort.)

Badestrand kan godt ligge et par kilometer unna.
Det er en liten strand, Arvanitia, bare minutter å gå fra gamlebyen, samt Karathona 3 km unna:   http://www.visitnafplio.net/strender.html

Så mange leilighetshotell er det ikke her, som jeg vet om, men så er det også en evighet siden jeg har sjekket (jeg har egen leilighet så jeg er ikke i markedet.)

Se gjerne mer her: http://www.visitnafplio.net
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

stein

Tusen takk for fyldig svar, Admirala  :) Er allerede på Google Earth og titter på Nafplio  8)
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Heidrun

Kan vel ehentlig kun slå et slag for kreta jeg. Dette fordi det er mildere vintre der, og ikke minst er f.eks Hania alldeles utmerket når turistene har dratt hjem, i tillegg til i sesongen også da. Men skal man tenke enda mere solsikkert enn Hania. Ja da kan kanskje Paleochora evt Ierapetra på Kreta være et perfekt valg.Evt så har man jo den aldeles herlige lille by helt øst på Kreta da. Sitia. En glemt perle. Stort sett enkelt å komme seg til Kreta utenom sesong er det også.
Yamas til livet og til

mouche

Ja visst kan det snø på Kreta, sågar i noen av kystbyene. Skjer vel sånn cirka hvert tiende eller femtende år og varer sikkert i flere timer. Det snør vel faktisk hvert eneste år og snøen kan komme så tidlig som i oktober og ligge helt til langt ut i juni, har sett det selv. Men, og et vesentlig men; dette er i fjellene som har mange topper over 2000 meter og har også ligget i sjøen med 23-24 grader og sett opp i fjell med rester av snø.
Kreta er en veldig stor øy og det er mange forskjellige klimasoner, men også store forskjeller mht graden av turisme, aktivitet utenom sesongen osv så etter mitt syn helt umulig å snakke om Kreta i generelle ordelag.
Visstnok er det mildeste området på Kreta om vinteren området rundt Agios Nicolaos langt øst på øya, men ulempen er at det er litt lenger til f.eks flyplass. Generelt er vel Kreta nokså godt dekket hva angår flyreiser med to større flyplasser og stadig flere som flyr dit (hit).
Vanskelig å si hva som passer den enkelte best (smaken er som baken), men rent generelt har Kreta alt å by på både hva angår større byer, små landsbyer (600 i alt), tilbud i alle varianter, turistifiserte områder, men ikke minst mange områder som er nokså lite berørt (ødelagt) av turismen.

stein

Hvor holder du til på Kreta, mouche?
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Admirala

23. Sep 16, 21:57:10 #7 Last Edit: 23. Sep 16, 22:51:11 by Admirala
Du hang deg opp i snøen, Mouche, en bisetning i mitt innlegg  ;D

Poenget mitt er jo at Kreta nødvendigvis ikke alltid har det beste været i Hellas, selv om øya ligger lengst sør i landet. At det faller snø enkelte vintre også i kyststrøkene der, vitner om et mindre stabilt klima der enn i Nafplio, og det er ikke så sjelden med disse snøfallene som du vil ha det til.

Men for all del, dette er ikke en konkurranse om hvor det beste greske klimaet er. Det viktigste er jo at Stein finner sitt paradis, enten det er på Kreta eller ei.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

mouche

Quote from: Admirala on 23. Sep 16, 21:57:10
Du hang deg opp i snøen, Mouche, en bisetning i mitt innlegg  ;D

Poenget mitt er jo at Kreta nødvendigvis ikke alltid har det beste været i Hellas, selv om øya ligger lengst sør i landet. 


Poenget mitt er egentlig at Kreta har ikke et klima, men mange forskjellige klima avhengig av hvor på øya man er. Hvor vanlig, eller uvanlig, slike snøfall er har jeg kun lokalbefolkningens (inklusive helårsboende skandinaviske naboer) ord for samt noe egen erfaring, men ingen statistikk som sådan. Som nevnt snør det hvert eneste år på Kreta, og det ville det trolig også gjort i "din" by om denne hadde ligget noe høyere i terrenget.

En "bestilling" på norsk sommervarme på vinteren i Hellas og et hyggelig lite leilighetshotell (oppvarming vesentlig!) med rimelig nærhet til flyplass og litt aktivitet rundt er nok uansett en litt krevende utfordring. Kjenner eksempelvis Paleochora godt og det hadde blitt for stille for meg på vinteren så kanskje nærhet til Chania hadde vært en ide.

Et dypdykk på denne hjemmesiden hvor man finner mye statistikk både for Kreta og Hellas forøvrig kan være til noen hjelp for de som søker fakta:

http://penteli.meteo.gr/stations/chania/

Heidrun

Nafplio er et kjempefint sted. Men hakke vært der vinterstid. Men det jeg ser på som en stor fordel er nærheten til flyplssen. En av fordelene med Hania på Kreta er umiddelbar nærhet til flyplassen. Ca 15 minutter maks med taxi.
Nafplio for meg blir veldig knotete å komme meg til
Yamas til livet og til

stein

24. Sep 16, 10:36:46 #10 Last Edit: 24. Sep 16, 10:39:14 by stein
Hei.
Takk for innspill så langt, håper det kommer enda flere  :)
Ønsket om direktefly ser det ut til at vi kan glemme, i hvert fall til Kreta utenom turistsesong. Mest aktuelt for oss blir nok sene høstturer eller tidlige vårturer i første omgang.
Som en start på leting etter "paradiset", lurer vi på en 10-dagerstur i februar/mars. Fly til Heraklion, leie bil og besøke Paleochora, Sitia og Ierapetra. Noen netter på hvert sted.
Det blir en god kjøretur til Paleochora, men vi har lyst til å se stedet utenom sesong.

Skal prøve å besøke Nafplio på neste seiltur, Admirala. Jeg har vært 2 ganger i Astros, ikke veldig langt unna.

Edit: Hva er det de dyrker i alle drivhusene i nærheten av Ierapetra?

Navigare necesse est, vivere non est necesse

Heidrun

Quote from: stein on 24. Sep 16, 10:36:46

Edit: Hva er det de dyrker i alle drivhusene i nærheten av Ierapetra?




Tror det er frukt og grønnsaker, Stein
Yamas til livet og til

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...