Logg inn med Facebook eller Google!

Greske filmer...

Started by operafantomet, 15. Feb 09, 07:32:31

Previous topic - Next topic

operafantomet

Jeg ble nylig introdusert for en av filmene til Theo Angelopoulos (på norsk heter den \"Den gråtende engen\" (\"The weaping meadow\" på engelsk, \"Το Λιβάδι ποÏ... δακρύζει\" på gresk).

Filmen var tung, med mye tragedie, men samtidig likte jeg den. Den var svært stilfull og vakker, og viste en annen side av Hellas enn den solfylte, muntre. Synes kanskje slutten var litt uforløst, men anbefaler den allikevel. Video Nova på Majorstuen har den til utleie, for dem som befinner seg i Oslo.

Og etter dette fikk jeg litt blod på tann. Har lyst til å se mer greske filmer. Elsker filmer generelt, men vet ikke hvor jeg skal begynne å lete. Erfaringsmessig har jeg stort utbytte av å få anbefalinger fra andre (gjerne med tips om ev. steder filmene kan skaffes/leies, type hvilken videobutikk eller hvilket bibliotek). Så.... noen tips?

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

operafantomet

Av \"filmer med gresk innhold\" må jo disse nevnes:

\"Mamma Mia\" (elsker den, litt mot min vilje. Liker ikke sceneversjonen, så hadde aldri forventet å like filmen basert på scenemusikalen\")

\"Mitt store, fete, greske bryllup\" (helt grei... Bra ensemble, og noen små gullkorn, men ikke min favoritt)

\"Zorba\" (selvfølgelig! Musikken alene gjør den legendarisk)


Flere? Noen jeg bør/må se?

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

Sigbjorn

Her er et par til:

\"En smak av livet\" heter den på norsk. ΠολίÏ,,ικη ΚοÏ...ζίνα.
En film av Tassos Boulmetis

Denne har jeg kjøpt på en eller annen nettbutikk




\"Ulysses\' Gaze\" av Theo Angelopoulos
Î'λέμμα Ï,,οÏ... ΟδÏ...σσέα

Husker ikke hvor jeg kjøpte den.



Sigb
Δεν πειραζει

Katta

Har du sett \"Captain Corellis Mandolin\"? Det er en film om den Italienske okupasjonen av Hellas. Filmen er spillt inn på Kefalonia. Har sett at den ikke har fått de beste anbefalinger, men jeg likte den godt (selv om jeg ikke er fan av Nicolas Cage).

Her er en link:
http://www.filmweb.no/kino/article65773.ece

....og jeg fant en trailer på YouTube:


kaka

Den gråtende engen opplevde jeg veldig betagende og sterk (selv om jeg gjerne skulle fulgt den kvinnelige hovedpersonen videre..)
Jeg så filmen i minste kinosalen på Saga, en onsdag før påske, og vi var bare \"spesielt interresserte\" i salen. Anbefales på det varmeste (men ta med niste og lommetørkle hvis den kommer på kino igjen) Jeg har hatt lyst til å se den igjen, så takk for tipset om hvor jeg kan låne den.
KariK

Niaas

Anbefaler Mediterraneo!

En herlig italiensk film om 8 soldater (og et esel) som skulle erobre en liten gresk øy i 1941. En øy bestående av kvinner, barn og gamle.

Den er filmet på Kastelorizo og fikk i sin tid Oscar for beste utenlandske film.

Jeg fant den på nettet et sted, men husker ikke hvor.
Now, I have decided, I am Olymbitic.
Because I, myself am iron, and your place, magnetic!

Athina

Quote from: \"Niaas\"Anbefaler Mediterraneo!

En herlig italiensk film om 8 soldater (og et esel) som skulle erobre en liten gresk øy i 1941. En øy bestående av kvinner, barn og gamle.

Den er filmet på Kastelorizo og fikk i sin tid Oscar for beste utenlandske film.

Jeg fant den på nettet et sted, men husker ikke hvor.

Ja, det er en fin film :icon_smile:
Den kan kjøpes rimelig på Amazon.co.uk (fra 4,58 pund).
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

Niaas

Quote from: \"Athina\"
Quote from: \"Niaas\"Anbefaler Mediterraneo!

En herlig italiensk film om 8 soldater (og et esel) som skulle erobre en liten gresk øy i 1941. En øy bestående av kvinner, barn og gamle.

Den er filmet på Kastelorizo og fikk i sin tid Oscar for beste utenlandske film.

Jeg fant den på nettet et sted, men husker ikke hvor.

Ja, det er en fin film :icon_smile:
Den kan kjøpes rimelig på Amazon.co.uk (fra 4,58 pund).

Jeg fant den faktisk på et norsk nettsted, med norsk tekst. Tror kanskje det var DVDstrax.com, eller CDON.com.
Now, I have decided, I am Olymbitic.
Because I, myself am iron, and your place, magnetic!

Athina

Quote from: \"Niaas\"Jeg fant den faktisk på et norsk nettsted, med norsk tekst. Tror kanskje det var DVDstrax.com, eller CDON.com.

Det var jo enda bedre! Her er noen bittesmå klipp fra filmen:

Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

toralfsan

Jeg så denne på Antiparos i april 2008. Grekerne var svært betatt, jeg lot meg beta, jeg også:

http://www.elgrecothemovie.com/slideshow.htm

Gro

Quote from: \"operafantomet\"Jeg ble nylig introdusert for en av filmene til Theo Angelopoulos (på norsk heter den \"Den gråtende engen\" (\"The weaping meadow\" på engelsk, \"Το Λιβάδι ποÏ... δακρύζει\" på gresk).

Filmen var tung, med mye tragedie, men samtidig likte jeg den. Den var svært stilfull og vakker, og viste en annen side av Hellas enn den solfylte, muntre. Synes kanskje slutten var litt uforløst, men anbefaler den allikevel. Video Nova på Majorstuen har den til utleie, for dem som befinner seg i Oslo.

Og etter dette fikk jeg litt blod på tann. Har lyst til å se mer greske filmer. Elsker filmer generelt, men vet ikke hvor jeg skal begynne å lete. Erfaringsmessig har jeg stort utbytte av å få anbefalinger fra andre (gjerne med tips om ev. steder filmene kan skaffes/leies, type hvilken videobutikk eller hvilket bibliotek). Så.... noen tips?

Kanskje grunnen til at du fant slutten litt uforløsende er at det er den 1. i en triologi. Fant denne infoen på CDON.COM:
\"Majestetisk drama fra en mester.
Theo Angelopoulos er en av få virkelig store europeiske filmregissører, og nevnes ofte sammen med mestere som Federico Fellini, Ingmar Bergman eller Pedro Almodovar. Alle er de filmkunstnere med en helt personlig signatur.

Angelopoulos rendyrker de lange tagningene og iscenesetter sine filmer nærmest som majestetiske prosesjoner. De er rene, vakre og høytidsstemte, selv om de ofte tar opp såre eller mørke sider ved tilværelsen. Og filmene har gjerne tonefølge av Eleni Karaindrous melankolsk-vakre musikk, som sammen med de utsøkte bildene smelter sammen til stor filmpoesi.

Den gråtende engen er første film ut i en trilogi om Hellas\' nære historie. Den følger en gruppe greske flyktninger fra den russiske havnebyen Odessa under revolusjonsåret 1919. De får lov til å slå seg ned i nord-Hellas og etablerer et lite samfunn der. Sentralt i historien står Eleni. Hun får to sønner som etter hvert havner på hver sin side i den kommende borgerkrigen. \"Et av de viktigste bidragene til den europeiske filmkunsten\" skrev Dagsavisens Mode Steinkjer\"

Jeg satte meg opp på liste siden de ikke hadde den inne nå. Takk for tipset:)
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Gro

Fant den også på CDON.COM og har bestillt den sammen med Zorba:)
En smak av livet:
 Den grekiske pojken Fanis som växer upp i Konstantinopel tillsammans med sin farfar ? en farfar som lär honom att livet, liksom maten, behöver lite krydda för att ta form och smak. När motsättningarna mellan Grekland och Turkiet hårdnar blir Fanis familj deporterade till Grekland, eftersom de är grekiska medborgare. De får en vecka på sig att lämna Vassilis, kryddorna och Fanis hemliga kärlek Saime.

När Fanis 35 år senare återvänder till sin födelsestad som framstående astrofysiker och hobbykock blir det klart för honom att han glömt bort en av de viktigaste ingredienserna i sitt eget liv. En smak av livet är en kulinarisk dramakomedi som berättar om livet, kärleken, familjen och maten regisserad av Tassos Boulmetis.

En smak av livet är Grekands Oscarbidrag 2005 och har blivit en jättesuccé i hemlandet Grekland med över 1,2 miljoner besök. Den grekiske pojken Fanis som växer upp i Konstantinopel tillsammans med sin farfar ? en farfar som lär honom att livet, liksom maten, behöver lite krydda för att ta form och smak. När motsättningarna mellan Grekland och Turkiet hårdnar blir Fanis familj deporterade till Grekland, eftersom de är[...]
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | 28. Mar 24, 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...