Logg inn med Facebook eller Google!

Lite intryck o så från en vecka i Albanien

Started by Tommy, 06. Sep 10, 22:39:23

Previous topic - Next topic

Tommy

Första dagen efter ankomst o ett hjärtligt välkomnande till Tirana gjorde vi en utflykt till Dajt, det är ett bergsområde någon mil öster om Tirana som är en naturpark. Dit for vi iväg med blivande svärfar samt dito svåger med fru och dotter. Tirana är mer eller mindre omgivet av berg o kullar på den slätt där själva staden ligger, o som jämförelse är där mera grönt o frodigt runtikring Tirana än exempelvis Aten. Vägen opp mot Dajt var dock ikke den mest komfortabla jag färdats på om man säjer så, men är man i gott sällskap så är ju det egentligen rätt ointressant. Men något påfrestande för bilen var det nog, speciellt som vi längs vägen också passade på att fylla på några hundra liter friskt källvatten i dunkar, något många andra också köade för vid vattenbrunnarna. Det är inte gratis att köra in i Dajt, men efter att betalat avgiften så kommer man in ett vackert skogs- o bergsområde. Längs vägen ligger flera hotel o restauranger, samt platser för pic-nic o så, så långt opp som man köra är där ett flott hotel, samt en utkiksplats över Tirana. Där var många familjer på utflykt och där kunde man ägna sig åt ridning bland annat. Dit opp går också en linbana... Där ligger också ett hus från den tid då kommunist-diktatorn Envar Hoxha härskade, huset fungerade då som nån sorts lägerskola för barn och ungdomar, om jag förstod saken rätt. Idag är det mest ett minnesmärke från en, gud ske lov, svunnen tid......... Mer om andra minnesmärken från diktaturen sen.
Här är lite bilder från Dajt o vår utflykt dit :-)


Vy mot Tirana


Ett Gästhus vid vägkanten


Vattenställe


Det fanns mycket goda Björnbär vid vägkanten


Dajt Tower


Linbanan


Hästar


Lägerskolan

Å så några familjebilder :-)

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Hellasfrelst

Så fint å se bilder fra Albania, Tommy. Ser ut som om dere hadde en trivelig utflukt sammen med familien. :flower:

Vi besøkte Albania for to år siden da vi var i Montenegro. På oss virket Albania som kontrastenes land. Sånn ser jeg det litt i bildene dine også.
i zoi ine tora - livet er nå

Tommy

Tack för trevlig kommentar :-) Å jooo jag är enig i att Albanien ger ett kontrastrikt intryck, på många vis... Det ser man ikke minst i den blandning av gammalt o nytt i bebyggelsen, o det speglar sig också i det formidabla byggandet av nya hus o upprustning av gator o torg man kan se i Tirana o annorstädes... Här är några bilder från dom centrala delarna av Tirana. Och avbildningar av ett par national-ikoner, en historisk nationalhjälte, och en mer nutida världskändis med Albanskt påbrå.









Skanderbeg

\"Skanderbeg (på albanska Skënderbeu, från turkiskans Arnavutlu Iskender Bey, \"albanen hövding Alexander\" egentligen Gjergj Kastrioti), född 6 maj 1405 i Kruja i Albanien och död 17 januari 1468 i Lezha, var förordnad till befälhavare för det albanska försvaret mot Osmanska riket mellan åren 1444 till 1468. Han anses som en av de främsta frihetskämparna i albansk historia, som sedermera upphöjts till nationalhjälte i Albanien.\" http://sv.wikipedia.org/wiki/Skanderbeg





Moder Theresa

\"Moder Teresa eller Teresa av Calcutta, född som Agnes Gonxha Bojaxhiu den 26 augusti 1910 i Skopje, nuvarande Makedonien (då Osmanska riket), död 5 september 1997 i Calcutta i Indien, var en romersk-katolsk nunna med indiskt medborgarskap av etniskt albanskt ursprung som grundade Missionaries of Charity i Calcutta år 1948. I över 45 år tog hon hand om de fattiga, sjuka, föräldralösa och döende medan Missionaries of Charity expanderade, först i Indien och sedan i andra länder.\" http://sv.wikipedia.org/wiki/Moder_Teresa



Kvartersbutiken

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

samina

Hilsen

Samina

Ole

Dette var spennende å lese, og interessante bilder! Håper på en fortsettelse av denne tråden!

Tommy

Tack ska ni ha :-)

Lite mer kommer här från en dagsutflykt vi företog till Berat. En stad som ligger inne i landet, söder om Tirana. Dit for vi med bil i sällskap med blivande svåger och hans hustru som är född och oppväxt där, det var en rätt skumpig färd då vägen mot Berat gav mycket i övrigt att önska om man säjer så. Vägarna var generellt i dåligt skick, och inte så \"snälla\" vare sig mot bilar eller folk o fä.

Men fram kom vi, o även om besöket var kort så var det mödan värt och jag återvänder gärna dit någon gång för att se och oppleva staden mer på nära håll.

Det vi hann med denna gången var att se något av det gamla citadellet, bebyggelsen och befästningen där som har gamla historiska anor. Där har har många herrar härskat, vilket framgår av bilderna, där det bland annat syns en gigantisk byst av Konstantin I, han som kallades den förste kristne kejsaren av Rom och som bland annat grundade Konstaninopel som idag är Istanbul.

Tillbaka till Tirana for vi med buss, som är det vanligaste sättet att färdas i Albanien om man nu inte har egen eller hyrd bil, det gick fint fast att det gick långsamt och bussen var något ålderstigen, och tidigare skumpat omkring på vägarna i Grekland en hel del vill jag tro.

Den som är intresserad kan läsa mer Om Berat här : http://en.wikipedia.org/wiki/Berat

Här är \"lite\" bilder :







































\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Johanne

Fina bilder Tommy från något som måste ha varit en spännande och upplevelsesrik resa på många sätt och vis också med möten med din nya familj. Intresssant att se och höra från ett land som jag inte har besökt.

Johanne :)

Thera

Spennende å lese.. Det ser ut som at dere hadde det fint der! Flotte bilder :)
..Don`t dream your life, live your dreams..

Tommy

Tack ska ni ha :-)
På tisdagen gav vi oss iväg till Pogradec där vi skulle ha några dagar för oss själva. Det besöket såg vi fram till, Pogradec är en gammal stad och platsen har varit bebodd sedan evinnerliga tider, under antiken av Illyrier.
Den ligger vid sjön Ohrids södra strand ca 700 möh, som i norr och öster gränsar mot Makedonien, från Tirana är det ca 12 mil.

Har man ingen bil är det buss eller minibuss som gäller ( järnväg finns men den är rätt skruttig o inget att rekommendera om man ikke är tokig i att resa med tåg ), dessa minibussar kör kors o tvärs mellan alla orter i Albanien från tidig morgon till sen kväll, följer ingen speciell tidtabell utan man kör när minibussen är full, eller helt enkelt när det passar chauffören bäst. Det är ett billigt ( vi betalade ca 50 kr/person ) och enkelt sätt att ta sig fram bara man har lite tålamod och släpper den \"infödda\" tidskontrollen vi nordeuropeer dras med av födsel och ohejdad vana.


Här kommer lite bilder jag tog från bussfönstret under resan o så några efter själva ankomsten. Det kommer mer sen om våra dagar där o några utflykter vi företog i omgivningarna, som var otroligt vackra o bjöd på mycket sevärt varav vi bara hann med att se en med en liten del.























\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

eijukka

Tack Tommy! Min son har rest i vår bl.a. i Albanien, men han är så lat med sina bilder. Alltså härligt att se hur vackert det är där. Fint att landet är nu öppet igen  efter den långa mörka historien. Ett mycket intressant land! Du hade verkligen en spännande, olik resa!!
Väntar på dina nya bilder :D.

Tommy

Tack själv Eija :-)
Jag hade ju förmånen att ha en \"infödd\" vid min sida :-) under resan och det underlättade förståss en hel del och gjorde så klart att jag kom närmare landet o dess befolkning än vad jag annars gjort. Men visst var det annorlunda på många vis, men påminde på sätt o vis också en hel del om Grekland, speciellt Greklands norra delar, och då tänker jag inte bara på naturen, utan också på något vis kulturellt, ikke så konstigt kanske med tanke på Balkans minst sagt brokiga, dramatiska o tragiska historia.
( eller så är det Grekland som är likt Albanien, eller både och, fast ändå inte, om ni förstår vad jag menar   :drunken:   )

Själva staden Pogradec är inte särskilt stor och har ett invånarantal på ungefär 36.000 individer. I regionen försörjer man sig bland annat på gruvindustri, jordbruk, till viss del fiske o turism. Förutom albanska talar många makedonska då man har nära och täta kontakter över gränsen, en stor del av befolkningen i Pogradec talar också grekiska då många under lång tid har arbetat och bott i Grekland. Engelska talas främst av dom unga och av dom som arbetar inom hotelbranschen.

Här är några bilder från gator o torg så länge :





























\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

marjana

Dette var både en interessant og spennende tråd, Tommy! Jeg fikk flere assosiasjoner her: Theo Angeloupolos sine filmer, særlig Eternity and a Day der den eldre poeten treffer en liten albansk gutt og de drar gjennom Hellas opp til Albania for å finne guttens familie.

Bildene minner meg også om Romania. Jeg var der to ganger, i 1989-1992.

Fortell og vis gjerne mere bilder fra dette, for meg, ukjente landet!
Glika i zoi

Siste innlegg i forumet

Re: Syros mai 2024
by kaka | 20. May 24, 21:46:28
Ja, det var dyrt! Men ellers virker det som du har...
Sifnos
by Runar Solvik | 20. May 24, 13:32:45
Er det noen som har anbefalinger på bosted på Si...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...