Logg inn med Facebook eller Google!

Rusleturer i Oslo

Started by kaka, 12. Apr 09, 19:36:55

Previous topic - Next topic

kaka

Nå er det sommer i Oslo, og lenge siden VM og isskulptruer preget sentrum.

Jeg har ferie, og hva passer bedre enn å rusle rundt i byen med barnebarn på 4 år. De skal lære å bli glad i byen vår, disse små også  :grin:  (selv om minstemann skal få lov å vente litt ).

På søken etter en park å leke i, kom vi over den største hytte i tre jeg noen gang har sett. Det var virkelig et fascinerende og morsomt skue!

Ospeheimprosjektet, tror jeg det het. På plakaten sto det noe om et teaterprosjekt, som nå var avsluttet.
Jeg ble veldig nysjerrig på dette.
Til slutt klarte jeg å finne en artikkel som fortalet om prosjektet. Artig!
http://oslopuls.aftenposten.no/kunst_scene/article540440.ece
KariK

Diddi

Artig påfunn! Skjuler seg mange skatter i Oslo.Er en flott by å rusle rundt i, spesielt en fin sommerdag. Kos deg videre med ferie i egen by :lol:
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Tjorven

Oslo kommune må sannelig ha god råd. 600 000 kr i statlig støtte for å bygge det der?? Jaja, jeg syns mest \"synd\" på det gamle treet, jeg  ;)
Artige bilder, kaka, men jeg hadde ikke helt sansen for prosjektet....
There are no strangers, only friends we haven't met.

kaka

Pengen gikk nok til mer enn bare å bygge hytta, Tjorven, og treet ble jo pent behandlet (ikke en spiker). Skulle gjerne vært og sett hvordan det teaterprosjektet utfoldet seg. Teater får stadig nye utrrykksformer.

Jeg ble kjempefascinert av hytta, - dør med hengelås, 8-kantet vindu, trappen videre opp, - i det hele tatt. Fantasien ble satt i gang. Minnet meg om en fantastisk barnebok jeg leste mye i på 70-80-tallet, om en gutt i et tre, gjennom alle årstidene. Alt foregikk oppe i treet.(Den boken savner jeg! Noen som kjenne den?)

Lenger bort, i Hausamnnsgate, møtte vi på fantasifullt dekorerte husvegger og dører. Det er nok ikke alle som er så glade for det heller, men barnebarnet ble veldig fascinert, spesielt av et inngangparti med gullmaling
Et sted sa jeg: \"her er det nok ikke noe mere nå, for vinduene er knust\", - så svingte en mann rett foran oss, og inn i huset! Fortsatt aktivitet, altså. (Tok ingen bilder der)
Jeg fant vel noe om husokkupasjon når jeg lette på nettet, men også bilder i \"gategalleriet\" http://gategallerier.blogspot.com/2010_02_01_archive.html

Det var vel litt mer \"stuerent\" å avslutte med å hilse på alle dyrene på Eventyrbrua, over elven. De kan snakke , - visste dere det? (i hvertfall til barnebarnet mitt  :grin: )
KariK

Tjorven

Det hørtes i hverfall ut som om du og barnebarnet fikk en meget opplevelsesrik rusletur, som satte fantasien i sving hos dere begge  :D
Selvfølgelig kan eventyrdyr snakke  ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

kaka

31. Jul 11, 22:55:48 #161 Last Edit: 08. Apr 12, 18:31:42 by kaka
I dag har jeg igjen ruslet rundt i Oslo sentrum, men i en helt annen stemning enn forrige gang, selv om jeg gikk de samme gatene.

Jeg ville ned og \"ta tilbake\" byen min.

Det var en helt spesiell stemning som rådet i sentrum. Masse mennesker, - men usedavnlig stille. Folk beveget seg rolig omkring og snakket dempet sammen.
Mange kom med blomsterbuketter i hendene. I gjerdene som holdt oss unna de mest ødelagte områdene var det festet blomster, - over alt var det blomster.
Utenfor Domkirken var det tett med folk, og et enormt blomsterhav. Det lå masse hilsener med blomstene, rørende å lese.

Jeg gikk rundt der jeg kom til. Var bortom for å se om hytta i treet hadde falt sammen, men den hang fortsatt. På trappen utenfor Deichmann lå det fortsattt strødd med glasskår.
Trappen ved siden av regjerningsbygget, der jeg gikk med barnebarnet for drøyt to uker siden, var avstengt.

Utenfor regjeringsbygget hang flagget på halv stang, ganske sterkt å se midt mellom de ødelagte bygningene.

Det var folk i aktivitet med å rydde bort fra åstedet. En enormt høy kran heiste en kurv med arbeider opp mot toppen av høyblokka.

For meg ble det et symbol på arbeidet med gjenreisningen, - ikke bare av  ødelagte bygninger.
Alle vitnesbyrdene om samhold og styrke i denne situasjonen gir meg håp for morgendagen, - også.

Dagens rusletur gjorde dypt inntrykk på meg!
KariK

Tjorven

Nå leter jeg etter ord, kaka....
Det må være veldig sterkt å se dette blomsterhavet på nært hold, kjenne stemninga på pulsen og se sporene etter ødeleggelsene, spesielt for dere Osloborgere, og for deg som har vært borte denne uka.
For meg er det fortsatt helt ufattelig, som bare har sett det via tv-skjermen. Nå kom det enda nærmere, på en måte. Jeg syns det er \"fint\" at du skildrer dette i Oslo-tråden din også.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Katherina

Vi var i Oslo sist tirsdag og som du sier, kaka, så var stemingen en helt annen enn det man er vant med. Det var sterke inntrykk. Det mest påfallende var stillheten. Alle menneskene som gikk rundt med blomster og blomsterhavet ved domkirken og over alt ellers. Jeg hadde ikke lyst til å gå fra blomsterhavet, skille meg fra det. Sugde inn inntrykkene for å gjemme dem i hjertet. Det formidlet så mye. Sorg, medfølelse, samhold, kreativitet - kjærlighet. Stillheten. Vi gikk videre og kom til regjeringskvartalet. Da kom det andre følelser - sorg, fortvilelse og sinne. HVORFOR? På vei oppover Grensen gikk jeg rett på søstera mi. Det var det beste med hele turen. Få ta rundt henne og gi henne en klem. Se henne inn i øynene. Hun jobber rett bak VG og var på jobb og måtte krysse området ved Regjeringskvartalet. Hun har mange sterke inntrykk. Noe forteller hun og noe er vanskelig å sette ord på. Legger ved et par bilder!

kaka

Det har blitt noen vårturer på kryss og tvers igjen. Våren er ideell til det.
Nå ser det ikke ut til å bli noe forumtreff i Oslo neste helg, men om noen er i byen og vil rulse litt på kryss og tvers, er det mange perler.

Turen oppover langs Akerselven byr på mye fint! Fossen ved Hønselovisas hus



Jeg trodde jeg kjente byen min ganske godt nå, men i dag gikk jeg på noe jeg aldri har oppdaget før; Vøienvolden gård, midt i byen, nærmere bestemt i Maridalsveien . Dette er virkelig en gammel gård;  http://no.wikipedia.org/wiki/V%C3%B8ienvolden_g%C3%A5rd   En vakker plass!






KariK

karri

Denne Oslo-tråden din har jeg ikke sett før nå, her var det mange fine bilder. Var sterkt å se igjen bilder fra regjeringskvartalet, på det ene bildet ser jeg det som var mitt kontor i over ti år. (Det er noen år siden jeg sluttet) Jeg blir gjerne med deg på neste rusletur også :D
KARRI

marjana

God vår, og god tur på kryss og tvers!
På Vøienvolden gård har jeg vært sammen med en venninne som hadde mange gamle beslag til dører og håndtak, og annet i metall som var flere hundre år gammelt, som hun donerte dit. På Vøienvolden gård er det en enorm samling av denslags, og man kan dra opp dit for å finne feks. et tidsriktig dørhåndtak hvis du bor i en bygård fra feks 1896, sånn som jeg. Byfornyelsen som feide over østkanten i Oslo på 1980-tallet  fjernet ganske mye av det gamle, men det finnes en stor samling av hengsler til gamle dører og mye der oppe på Vøienvolden hvis man er på leting etter det.
Glika i zoi

Tjorven

Oj, er det sånn våren ser ut, ja  :o Skulle ikke tro vi bodde i samme land, for her i Trøndelag slutter det visst aldri å snø  :'( Men vakkert var det jo  :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...