Logg inn med Facebook eller Google!

Backpacing med 13 og 15 år gamle døtre.

Started by Hallgeir Aronsen, 21. Jan 17, 17:04:01

Previous topic - Next topic

Frynse

Støtter tipset om å bo i Naxos by.
Vi har alltid bodd på bystranda, St. George.
Da er man midt i buljongterningen med alle muligheter.
Rolig på kveldene og kun en spasertur unna havnepromenaden, labyrinten osv.
Sistnevnte er kjempetrivelig kveldstid.

Om man vil se andre steder og strender er det busser som går i skytteltrafikk til strendene lengre sør.
Det er ikke så dyrt å leie bil og dra på oppdagelsesferd en dag eller to.
Naxos har massevis å tilby, og selv etter en del besøk der har vi fortsatt mye igjen å oppdage.

Vi har pleid å kjøpe inn pålegg, juice, tomater osv. så det bare er å stikke på bakeriet eller nærmeste minimarked på morgenen for et ferskt brød til frokost.
Lunsj, dvs. smørbrød eller landgang, har vi pleid å smøre selv og ta med på stranda.
Har man en kjølebag eller to av denne typen, legger man lunsjen sammen med kald drikke, og den holder seg godt i flere timer.
http://www.clasohlson.com/no/Kj%C3%B8lebag-6-l/44-1808-1
Som kjøleelement har vi pleid å fryse ned halvlitersflasker med vann, så da har man kaldt vann etterhvert som det tiner.

Vi har stort sett bare spist ute på kvelden (sen middag), så det pleier å være den største utgiften bortsett fra bosted.


mouche

Mange gode råd her som man bare kan støtte og bekrefte (at funker). Når vi reiser rundt har vi som regel et varmt måltid ute mens frokost tar vi på rommet (terassen) og lunjs eller middag blir noe enkelt, ofte en god salat med litt attåt. Ofte finner vi et helt lite måltid til en pris på rundt 3 euro så da tar vi oss råd til en øl eller et glass vin til.
Og sånn generelt; husk vann, husk vann og husk vann!

Hallgeir Aronsen

24. Jan 17, 08:16:38 #14 Last Edit: 24. Jan 17, 08:19:17 by Hallgeir Aronsen
Takk for mange gode råd, det frister veldig å bestille flybilletter. :-) Jeg er ikke bundet opp til en ukes varighet, grunnen til at jeg nevnte en uke var rett og slett av økonomiske årsaker, men kan gjerne reise ti dager eller 2 uker om det passer bedre rent praktisk. Det later til å være en aktuell plan å fly til Santorini. Men om Athen er gunstigere utvider vi gjerne ferien med 2-3 dager, Athen er jo slett ikke uten appell, selv om det er en litt annerledes ferie, en strandliv og øyloffing, jeg må finregne litt og se om dette er inneofr det økonomisk forsvarlige, eller om det er den rene galskap  ;D ;D

Edit: Ca hva bør en regne som normalt forbruk i mat og drikke for 3 personer som ikke er spesielt kravstore?

Frynse

Om du fikser frokost og lunsj selv, rekker det fint med 10-20 euro pr. dag for dette.
Sen middag klarer du for mellom 20 og 50 euro pr. dag alt etter hva dere spiser og drikke.
Gyro m/Cola pleier å koste rundt 3 euro pr. stk., men det blir kanskje kjedelig i lengden.

Sjekk priser og meny før dere slår dere ned.
Noen steder er dyre turistfeller.

Vi (5 stk.) har pleid å regne rundt 100 euro pr. dag i mat og drikke, og da har vi flottet oss med kjøpelunsj enkelte dager.
Antar derfor at dere lett skal klare dere med mat og drikke for rundt 50 euro pr. dag om dere er litt bevisste.

I tillegg kommer båt til og fra øyene på rundt 30-40 euro pr. snute og vei.
Buss fra og til flyplassen er billig.

Om du er fleksibel på antall dager er det naturligvis enklere å lete seg frem til de beste flytilbudene.
Det er ikke dumt å sette av et par overnattinger i Athen slik at dere får en full dag der, så dere kan ta en tur på Akropolis og rusle litt rundt i byen.
Overnatting og mat i Athen pleier å være litt dyrere enn ute på øyene, så det må du ta med i beregningen.

Om du kommer med fly som passer, ville jeg satset på å reise fra (og til) Rafina istedenfor Pireus.
Pireus er en maurtue med lommetyver og stress, mens Rafina er en roligere affære.
Passer Pireus best, er det bare å passe på verdisaker og komme seg på båten.

Svein~B

Da jeg nevnte Athen, tenkte jeg ikke på at dere fortsatt skulle til Naxos, selv om det selvfølgelig er en mulighet. Det fins øyer som er mer nærliggende, bokstavelig talt, og som gjør det mulig å kombinere strandliv og storby uten at det koster skjorta. For eksempel ligger øyene Poros, Angistri og Egina så nær at det går fint an å ta en dagstur til Athen. Da koster det ikke mer enn en ferjebillett og en metrobillett å komme seg midt i smørøyet. Men dere bør spandere på dere et besøk på Akropolis. Det er nærmest obligatorisk. Men det er fortsatt veldig om å gjøre å ta det så tidlig som mulig i den perioden du nevner. August er høysesong, men i juli kan du få et familierom eller en leilighet til en tredel av prisen du betaler i august, eller enda mindre. Bor dere i leilighet, sparer dere også en del på maten, at dere ikke må ut og spise hver dag, men kan lage noen middager i leiligheten i stedet. Da ville jeg heller spandert på meg lunsj på kafé, men da av typen gyros, som er ganske rimelig og som du får kjøpt overalt.

Og forøvrig mener jeg fortsatt at det fint går an å være ei uke på Santorini, selv om det ikke er gæærnt å dra til Naxos heller. Men spørsmålet er om du egentlig trenger den båtreisa og om det ikke er å dra over bekken etter vann. Det er fint på Naxos, men jeg mener at det er det på Santorini også. De sier at det er dyrt der, men det er stor forskjell på prisene oppe på krateret og på strandstedene. Utenom sesong kan du få gode dealer på leilighet i Kamari og Perissa. Og så kan dere heller ta bussen til byen og gå på sightseeing. Men vær klar over at i byen betaler dere godt for utsikten hvis dere velger å spise ute. I Kamari er prisene omtrent en tredel. Der har du utsikt til stranda og naboøya Anafi i stedet. Den er ikke så verst den heller.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Lous

24. Jan 17, 17:50:30 #17 Last Edit: 24. Jan 17, 19:48:30 by Lous
 Jeg tror dere står dere på å tenke kykladene. Enklest ved å fly til Santorini, Blue Star Delos kl 1530 1730 på Naxsos. Reise derfra etter ca halve tiden, for å ferge til Paros. Jeg ville anbefale å bo i byen på Naxsos og ta bussen til de flotteste strendene i Hellas Agia Prokopios/Agi Anna/Plaka.
På Paros vil jeg anbefale å bo i Parikia (havnebyen). Ta gjerne bussen til Naoussa en kveld.
På Santorini ville jeg finne et bra hot i Fira (hovedstad) for siste natt. Utrolig by å gå i på kveldstid. Skulle jeg anbefale en resturant for middag, så må det bli Mamas resturant som ligger tett opp til bussterminalen i Fira. Avslutte en fantastisk ferie med en god sitteplass på toppen av kalderaen, for å oppleve sola gå ned.

marjana

24. Jan 17, 18:23:46 #18 Last Edit: 24. Jan 17, 18:43:16 by marjana
Hvis dere velger å dra til Santorini, og bli der, så kan dere også dra over til Riva/Thirassia, som er en liten øy tvers over kalderaen. Det går en liten lokal ferge dit - i tillegg til de større fergene, (men de går visst ikke daglig).

På Riva er det visst flotte strender, og ganske stille og rolig. Da kan dere få en ganske variert ferie bare ved å være på Santorini en uke.

For veldig lenge siden pleide jeg å bo i Perissa på Santorini, som har en lang, svart lava strand. Der var det både en camping og flere "rooms to let".
Det er mye mer utbygd der nå med mange flere hoteller, spisesteder og cafeer.

Jeg vet ikke hvordan det er i Kamari, der er det også en god del hoteller, men det er rett ved flyplassen så der må det være en del flystøy. Se i trådene her i forumet.

Her er en link til Riva/Thirassia:
http://www.mysteriousgreece.com/travel-guides/islands/cyclades/thirasia/
Glika i zoi

Lous

24. Jan 17, 19:54:30 #19 Last Edit: 24. Jan 17, 20:00:25 by Lous
Er ikke flystøy i Kamari. Der kan du ligge på stranda (med lukkede øyne) uten å oppdage fly rett over deg. Lyden av fly som lander kommer først når motorene reverseres.  Har også bodd på Hot Louis mange ganger som ligger på utsiden av stripa. Hører meget svakt når flya "bremser".

Svein~B

Jeg har også bodd i Kamari og knapt merket noe til flyene.

En annen ting: Hvis dere flyr til Athen og skal ta ferje fra Rafina, fins det også øyer som bokstavelig talt ligger nærmere enn Naxos: Andros, Tinos og Mykonos. De ligger også så nær hverandre og har så hyppige forbindelser at du fint kan bo på ei av dem og besøke de to andre på to dagsturer.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

marjana

Jeg har vært på Andros i tre døgn, som er en stor øy. Jeg bodde i Gavrio, i havnebyen, og tok bussen over til østsiden av øya til Chora Andros, hovedbyen. Jeg vil vel ikke si at Andros er spesielt "barnevennlig" med tanke på de to på 13 og 15 år som du reiser med. Jeg ville ha leid bil hvis jeg skulle ha vært der, men det trenger ikke å bli så dyrt. Ca 30-35 euro for en medium bil per dag med full kasko.

Naxos har fine strender, og det er mye som er tilrettelagt for barn, unge og voksne. Ikke så dyre rom der heller i forhold til andre steder jeg bare har sjekket kjapt...

Enig i at det er mye bedre å dra fra flyplassen i Aten til havna i Rafina hvis det passer med fergene hvor man nå enn drar.

Det hadde vært fint å vite hva de på 13 og 15 er interessert i, for da er det litt enklere å gi noen gode forslag. Strand og bading, seiling, ridning, surfing, vandreturer.... ???
Glika i zoi

Hallgeir Aronsen

Jeg er imponert over kunnskapsnivået her. Jeg sjekket flypriser fra Oslo, og etter litt fikling frem og tilbake fant jeg tur/retur til Athen for under 6000,- hvilket må sies å være rimelig :-). Det ble spurt hva jentene er interessert i, de er vel som tenåringer flest, det er turning og håndball som er dere store fritidssysler, ellers er det nok strand og bading som vil ha største fokus på en slik tur. Akropolis o.l. vil nok være kult, men ikke noe som de vil bruke hele ferien på..

Lous

Planlegge gjennom opplysninger på bl.a. dette forum, for å ta valgene selv.

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...