Logg inn med Facebook eller Google!

Hvor i Hellas er det skikkelig varmt i vannet i august?

Started by Frost, 02. Sep 09, 09:15:59

Previous topic - Next topic

Frost

Har begynt å tenke på neste års tur. Katalogene er snart her, og vil ha reisemål klart. Er veldig fornøyd med både Peloponnes og Lesvos, men eventyrlysten er vekket.

Er ute etter et sted som er litt genuint gresk, lik Peloponnes og Lesvos.
Vi tåler litt turister, er ikke helt \"purister\" heller. God og rimelig mat som ovennevnte steder er også å foretrekke.
 
Som Torill savnet vi litt det varme vannet som var i Stoupa/ Kardamilli, nå da vi var på Lesvos.

Så finnes mitt sted med disse kriteriene?

Har sett på følgende steder nå: Chios, Lesvos (Plomari), Thassos, Halkidiki, Parga, Lefkas og Kefalonia.

Passer disse, eller har dere andre forslag?

Heidrun

Personlig synes jeg vannet er varmt nok i Parga. Men på sørsiden av kreta er det enda varmere. Men desverre så ligger ikke dette på din ønskeliste
Yamas til livet og til

Frost

Quote from: \"Heidrun\"Personlig synes jeg vannet er varmt nok i Parga. Men på sørsiden av kreta er det enda varmere. Men desverre så ligger ikke dette på din ønskeliste

Takk for svar. :)
Nei Kreta blir det ikke. Er blitt litt eventyrlysten og har lyst til å oppdage flere greske perler.
Både Peloponnes og Lesvos kommer jeg nok til å reise tilbake til.

bengalow

Egentligen kan man väla fråga sig var det inte är varmt i vattnet i augusti! En långgrund strand är väl det som behövs - Naxos, Agios Giorgos´ vatten svalkar inte ens i den tiden....Det finns hur mycket som helst att välja på med den efterfrågan...!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Tzasiki

Et sted i Hellas som er genuint gresk, kan jo være  Chios! Jeg var der i slutten av juli/beg.av august i år, og denne øya anbefaler jeg i alle fall!. Mange flotte landsbyer, m.m. Det var mitt 2.besøk der.. :cat:

kaka

Jeg tenker vel som Bengalow: I august er det varmt i Hellas, både i lufta og i vannet. Jeg har ligget i vannet på Halkidiki (Afytos) og nesten ikke \"kjent\" vannet, når behovet for nedkjøling var påtrengende.
Jeg ser du har plukket ut flere fine mulige reisemål. Jeg liker og best steder som ikke er for turisifiserte, og har jo likt meg veldig godt både i Afytos (noen år siden nå) og Plomari, og Kardamili/Stoupa, da! Men i Stoupa kan vel vannet være litt kjølig pga ferskvannsoppkomme.? Men , - i august?
Lykke til med valget. Det er jo så mye fint å drømme om!
KariK

Tommy

Av dom platser du räknat upp här så har jag varit i Parga, på Lefkas o Kefallonia, säkert är där varmt i vattnet på alla platserna  i augusti, något annat skulle förvåna mig. I Parga ( o på Lefkas, i vart fall i Nidri ) är där säkert fullpackat med turister i augusti, det är annars en fin by varifrån det är gott om utflyktsmål att utforska. Men jag vill knappast kalla byn genuint grekisk, om du med det menar att man huvudsakligen inte har turismen som inkomstkälla...

Jag föreslår Fourni, det går inga charter-resor dit, men det är en ö där man inte huvudsakligen är beroende av turismen för sin försörjning o på så vis är den kanske mer genuint grekisk.

Genuint avslappnat är där i vart fall garanterat  :flower:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Frost

Det var altså ikke så varmt i vannet nord på Lesvos nå i august iallefall. Selv om det var skikkelig varmt i luften. Det var mye varmere i Stoupa/ Kardamilli, selv om det kommer kaldt vann fra undervannskildene.

Så derfor lurer jeg altså på hvordan det er ellers rundt om i Hellas. :)

bengalow

Hela farvattnet utanför turkiska kusten är ganska strömt, vilket för med sig kalla bottenströmmar. DOCK, Karfas på Chios är inte kallt - garanterat. Turisterna där är greker, så... varmt vatten + icke internationell turism = Karfas på Chios.
Lycka till!! Glöm inte att det finns en \"stor\" stad på några kilometers avstånd, med allt vad det innebär, och att Chios är en otroligt stor ö, med alla möjligheter till bilutflykter. Det finns ett världsarv på ön - ett kloster med fantastiska målningar. Den övergivna byn - Anavastos tror jag den heter...ja jösses så mycket det finns att se där..Mesta, Pirgi, Svarta Stranden m.m. m.m......
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Frost


Mixelite

Kanskje Lesvos er som Chios? På nordsiden er det mye kaldere i vannet enn på sørsiden. Sikkert strømmene det da.

Jeg har iallfall ikke hatt noen problemer med å \"jumpe uti\" vannet på de sørlige/sørøstlige deler av Chios. Klart det kjennes kjølig når man går uti, men når _jeg_ kan ligge og padle i evigheter ute å lengte på land igjen(der var det varmt), så er det helt sikkert ikke for kaldt for dere heller :D

Emborios(Mavra Volia) helt på sørkysten hadde krystallklart, passelig avkjølende vann man kunne bli værende i lenge. Karfas(og Megas Limnionas)... Akkurat passe avkjølende til at man bor i vannet mens man er på stranda.

Det samme, om ikke enda mer, finner du sikkert ved Afytos, men det er jo ikke Chios ;-)

Tommy

Quote from: \"bengalow\"Egentligen kan man väla fråga sig var det inte är varmt i vattnet i augusti! En långgrund strand är väl det som behövs - Naxos, Agios Giorgos´ vatten svalkar inte ens i den tiden....Det finns hur mycket som helst att välja på med den efterfrågan...!

 :cheers: Jappa, jappa sån är det, det är bara att välja o vraka, lycka till med era val  :cheers:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...