Logg inn med Facebook eller Google!

Pera Gialos, Astypalea

Started by Svein~B, 12. Feb 11, 12:55:45

Previous topic - Next topic

Svein~B

Pera Gialos er havnebyen på Astypalea. Når det er sagt, må det sies at det er Blue Stars ferjer ikke legger til i Astypalea, men i en ny havn, Agios Andreas, som er et stykke unna. Billettene til ferjene må likevel kjøpes i Pera Gialos, i et reisebyrå som ligger på baksida av Hotel Paradissos som vi ser til venstre i bildet. Det går busser fra den ene havna til den andre i forbindelse med de fleste ferjeavgangene. Billettene til Nissos Kalymnos, som fortsatt går fra Pera Gialos, kjøpes i et annet reisebyrå som ligger oppe i byen.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

filhellener

Tusen takk  :thumbright:  - d e t t e  bildet er et virkelig l e n g t e bilde for meg, Svein B  :icon_smile:

Sist vi var på Astypalea bodde vi d e i l i g på AVRA, i et veldig koselig studio - og vi hadde balkongen med den hvite parasollen
 nærmest \"deg\" der du sto og tok bildet  :icon_smile:
Kari

Svein~B

Quote from: \"filhellener\"Tusen takk  :thumbright:  - d e t t e  bildet er et virkelig l e n g t e bilde for meg, Svein B  :icon_smile:

Sist vi var på Astypalea bodde vi d e i l i g på AVRA, i et veldig koselig studio - og vi hadde balkongen med den hvite parasollen
 nærmest \"deg\" der du sto og tok bildet  :icon_smile:

Da var vi nesten naboer da, bortsett fra at vi antakelig ikke var der samtidig  :)  Jeg bodde en i leilighet tilhørende Hotel Australia, to bygninger lenger opp på samme side av veien, med utsikt over hele havna.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

filhellener

Quote from: \"Svein~B\"
Quote from: \"filhellener\"Tusen takk  :thumbright:  - d e t t e  bildet er et virkelig l e n g t e bilde for meg, Svein B  :icon_smile:


Da var vi nesten naboer da, bortsett fra at vi antakelig ikke var der samtidig  :)  Jeg bodde en i leilighet tilhørende Hotel Australia, to bygninger lenger opp på samme side av veien, med utsikt over hele havna.

Ja, bostedene våre er jo naboer :icon_smile:
- vi var der  4 - 10 mai 2008, tavernaen ved siden av oss var  ikke åpnet for sesongen,  ikke den på Australia heller.
-  faktisk var det kun e n åpen Taverna nede i Skala/ Pera Gialos, heldigvis en med kjempegod mat
og hyggelig service  :icon_smile:
Oppe i Chora var det flere åpne, så no problem  :icon_smile:  

Det var vakkert stille og deilig på Astypalea tidlig i mai :bootyshake:
Vi bodde på Australia første gangen vi var på Asty, helt OK  :icon_smile:

Men, vi hadde i mellomtiden fått anbefalt AVRA og forhåndsbestilte der  pga sein ankomst, 23.30 med Blue Star,
så vi ville bli hentet.
- og neste gang blir det nok Avra igjen ;-)  :icon_smile:
Kari

Svein~B

Dette bildet er tatt fra balkongen min. Jeg hadde altså utsikt over havna og her er altså litt av den utsikten.

Midt i bildet ligger tre bilutleiefirmaer ved siden av hverandre på havna. Det er også minst ett oppe i byen. Det er også en lekeplass der man kan få tida til å gå mens man venter på ferja. Kiosken på kaien formidler overnatting, men det pleier også å være romutleiere på kaien når det kommer ferje.

Over Pera Gialos, oppe på høyden, ligger Chora og helt på toppen troner Kastro.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Tjorven

Flotte Astypalea-bilder, Svein. Artig å mimre seg litt tilbake også  ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Svein~B

Her ser vi bystranda fra motsatt side. Det er ikke direkte folksomt på stranda. Bildet er tatt på ettermiddagen, tidlig i juli.

Stranda består av sand, grus og stein. Det er ingen fasiliteter annet enn en taverna som ligger direkte på stranda. Det er stort utvalg av serveringssteder og butikker noen trapper opp.

 Avra Studios ligger rett ovenfor den tavernaen som ligger direkte på stranda og Hotel Australia ligger bak der igjen, opp til venstre i bildet. Den store bygningen vi ser øverst er skolen.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Her har jeg gått ut til kaiområdet og ser skrått innover igjen. Vi ser litt av bystranda til venstre og skolen midt i bildet. Jeg bodde i en av bygningene vi ser rett nedenfor skolen, ikke den nærmest sjøen med blå karmer, men den rett bak med røde.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Her er ferjekaien. Ferja som vi ser, Nissos Kalymnos, er innom tre ganger i uka. Hun går fra Kalymnos tidlig om morgenen, lander i Pera Gialos på formiddagen og returnerer med en gang.

Det er ingen fasiliteter på kaien. Bygningen dere ser er tom. Billetter får du kjøpt i et reisebyrå oppe i byen.

Romutleiere pleier å være på kaien ved ferjeankomst. Ellers så er det en kiosk helt innerst på kaien som formidler rom. Det er også rikelig med overnattingssteder i selve Pera Gialos.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Her ser vi bystranda i forgrunnen og ferjekaien med Nissos Kalymnos i bakgrunnen. Stranda ligger nær nok kaien til at det går an å ligge på stranda til du ser ferja komme.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Heidrun

Her må jehg nok engang. Hører kameraet mitt roper. Vi skal på tur. Men det er jo ikke det som betaler turen sukkkkkkkkk
Yamas til livet og til

Svein~B

Ved en liten kai helt innerst på havna, ligger utfluktsbåtene. De går til små naboøyer og til avsidesliggende strender på selve Astypalea.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...