Logg inn med Facebook eller Google!

Hvor skal vi reise?

Started by Photobella, 20. Apr 15, 14:04:21

Previous topic - Next topic

Photobella

Hei!
Vi er to jenter på 18 og 17 år som skal ut på tur i sommer (Vi tenker juli). Vi har egentlig falt på at vi vil til Hellas, da det føles trygt og er et hyggelig sted vi har vært før.
Men vi er veldig usikre på hvor! Vi er ikke fest-mennesker på noe måte, vil ikke være ute på klubber, men nyte stranddager, dra på utflukter, kanskje handle litt .Vi har sett på  Zakynthos og Karpathos, men er egentlig åpne for alt.
Har noen noe tips?
Vi tenkte å bli i to uker, så burde være litt å se og oppleve.

Frynse

Jeg vil foreslå øyhopping i Kykladene.
I juli er det ganske folksomt på alle øyer, men siden dere er to skulle det ikke by på større problemer med å skaffe bosted der og da.
For noen år siden tok fruen og jeg alt på sparket i slutten av juli-begynnelsen av august, og det gikk helt fint selv om vi opplevde å bo tre forskjellige steder i løpet av tre dager på Antiparos i august.
Han ene fyren kjente en annen osv., så husvertene fikset nytt bosted etter hvert.
Vi hadde bare hver sin ryggsekk med minimalt med klær og utstyr, så det var en herlig frihet å ta alt som det kom.
Vær obs på at landene rundt Middelhavet pleier å ha fellesferie i begynnelsen av august, så da kan det på enkelte små øyer bli trangt med bosteder, men det ordner seg alltid.

Svein~B

Jeg er veldig enig med Frynse, men jeg tror dere kommer til å bli fornøyd nesten uansett hvor dere reiser. Jeg synes dere bare skal kjøpe flybilletter, så skal vi fortelle dere hvor dere skal dra videre.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Photobella

Jeg tror ikke vi ønsker å reise uten bosted, eller hoppe altfor mye rundt. 
Det er første tur alene og vi vil nå ha det så trygt (altså, bekymringsløst) som mulig.

polyanna

21. Apr 15, 02:28:23 #4 Last Edit: 21. Apr 15, 02:32:59 by polyanna
Har dere tenkt å reise med charter? Det kan være smart første gang en skal reise alene til Hellas. Greit å vite hvor en skal bo på forhånd, og komfortabelt å ta transfer med charterselskapet enten det er med buss eller ferge. Skiathos er en flott øy, som kan kombineres med Skopelos. Kanskje ikke mange severdigheter, men svært gode bussforbindelser til fine strender - og med passe livlige 'hovedbyer'. Buss er kjekt og rimelig fremkomstmiddel. Skiathos har flyplass, derfra er det en times båttur til Skopelos. Karpathos høres også ut som et bra forslag. Mange trives der. Eller Naxos; fine strender og greit å komme seg både rundt på øya, og å ta noen småturer til nærliggende øyer. 'Minuset' med Naxos kan være fergeturen dit, men med to ukers reise er det ok. - En av mine favoritter er Kalymnos (en snau halvtime med ferge fra Kos), men man reiser ikke dit for strendenes skyld :). Og det er kanskje en øy ikke mange unge trekker til, bortsett fra klatrere. De fleste yngre holder til i Massouri. - Liker også den lille byen Paleochora på sørsiden av Kreta. Koselig område, god stemning, mange tavernaer og bra strender. - Uansett hvor dere velger å dra; det e r trygt å reise i Hellas.  :)

Kritios

Hvor reiser dere fra da ?
Det vil jo også være avgjørende for hvor det går fly fra der dere bor.... :)
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

Photobella

Reiser fra Drammen, så Torp, Rygge og Gardemoen går fint! :)


Frynse

21. Apr 15, 12:15:25 #8 Last Edit: 21. Apr 15, 12:43:54 by Frynse
Det er kun det ene av de stedene du linket til som ligger i nærheten av valgmuligheter, butikker osv, ihvertfall om man satser på litt utvalg.
De to andre er ute i provinsen, så da er du avhengig av buss eller taxi om dere vil shoppe osv.
Det ene stedet ser jeg ligger rett i enden av rullebanen, så  det kan muligens være flystøy der.
Ellers tror jeg nok Zakynthos er en spennende øy med mye å by på.
Selv ferierer vi på naboøya Kefalonia i år (og i fjor).

Husk at du ikke er nødt til å reise charter for å ha alt klappet og klart.
Det er null problem å skreddersy ferien selv, og da er man ikke bundet av å måtte være på ett og samme sted.
Bosted, ferger osv. bestiller du på forhånd, men jeg ville nok ha bestilt nå før det fylles helt opp.
Dere er ikke for tidlig ute akkurat.

Norwegian flyr direkte Gardermoen-Santorini http://www.norwegian.no/no/fly/lavpris/?D_City=OSLALL&A_City=JTR&D_Day=11&D_Month=201507&R_Day=25&R_Month=201507&CurrencyCode=NOK&rnd=52741&processid=53975
Når man først er der, ligger resten av Kykladene åpne for dere med relativt korte fergeturer mellom.

Dere kan også fly Norwegian direkte til Kefalonia, men her ser jeg det begynner å tynnes ut med billetter, og de som er igjen er litt dyre.
Kefalonia ligger rett ved siden av Zakynthos, så her er det mulig å ta ferge (tror du må innom Kyllini på veien).

Om jeg kan få komme med litt konkrete forslag, blir det følgende:
- Norwegian til Santorini. Lander midt på natten, så her kan man enten få seg et bosted for en natt eller tre eller komme seg til havna og vente på en kafe til ferga kommer.

- Ferge til Paros. Her kan man enten ta en buss til Naoussa og bli der noen dager eller ta lokalbåt eller ferge til Antiparos.

- Antiparos er selve symbolet på laidback ferie. I landsbyen har man alt man trenger i rikt monn samtidig som det er avslappet, nært strender osv. Alt i gangavstand. Badebåt rundt øya m/strandhugg og grill er et must.

- Ferge til Naxos. Naxos har alt, flotte strender, shoppingmuligheter, severdigheter, mange landsbyer osv. osv. Her kan du også bo omtrent på bystranda samtidig som det er rolig og fredelig på kveldene.

- Ferge til Santorini. Her kan man være en dag eller tre dersom man ikke gjorde det ved ankomst. Santorini er fin, men turistifisert. Strendene er greie nok, spesielt på sørsiden (Perissa, Perivolos). Bor du i hovedstaden Fira er strender osv. kun en liten busstur borte. Det meste er dyrt på Santorini, men det er absolutt finfint å tusle rundt i smågatene på kraterkanten i Fira eller Oia når solen går ned.

- Fly hjem til gamlelandet, forhåpentligvis rik på gode opplevelser.

heidia

Jeg var på deres alder første gang jeg reiste uten foreldre til Hellas. Vi dro til Samos og siden har jeg fortsatt å reise tilbake til Hellas, om ikke Samos. Synes det var greit å reise med charter de første gangene - etterhver så gikk jeg over til øyhopping. Kan anbefale Skiathos. Flotte strender, noe shopping, Mulighet til å ta en tur på nattklubb. Reis rundt til forskjellige strender med lokalbussen eller ta fergen om morgen til Alonissos og tilbake på ettermiddagen. Synes at Skiathos by har noe å tilby alle. I tillegg så er det en flott by og litt postkort Hellas.



kviteberg

Kan anbefale karpathos på det varmeste det er en helt utrolig flott plass anbefaler da og bo i pigadia. Her er det mange hoteller og velge mellom og ingen av de har lang vei til hverken sentrum el strand. Har Vært der 2 ganger og drar ned nå 24 mai for 3 gang vi bor på socrates og der stortrives vi.😊😊

hakon57

Hei. Ser ut som dere er på vei til Karpathos. Har vært der en gang og bodde i Pigadia (Hotel Atlantis med Apollo) og det var bra.
Når det gjelder det å velge reisemål er smaken veldig forskjellig. På greeka.com er det en location finder og ved å svare på noen spørsmål om hva en liker ved et reisemål kommer det opp 8-10 forslag.
Jeg har tatt denne flere ganger og den stemmer for meg. Her er link dit http://www.greeka.com/greece-travel/find-perfect-destinations.htm.
Lykke til.

Siste innlegg i forumet

Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...