Logg inn med Facebook eller Google!

\"Klimatrusselens åsted\"

Started by Marit, 04. Aug 07, 12:24:11

Previous topic - Next topic

Marit

It ain't no sin to be glad you're alive

If I should fall behind, wait for me

Barbro

Trist å lese dette ztweeeeeeeee !
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

Sigbjorn

Det er slikt som dette som gir meg en litt dårlig smak i munnen ved å være turist i Hellas. Jeg tror nemlig det er vi \"rike turister\" som bidrar i stort monn til dette.

Ja, jeg vet at hellenerne er veldig avhengige av de pengene vi legger igjen i Hellas, og jeg håper at alle pengene vi har lagt igjen der har havnet i greske hender.

Likevel synes jeg vi bruker vel mye av ressursene deres, så som elektrisitet og vann der nede. Vi prøver derfor å bruke lite strøm og lite vann når vi er der, og er helt bevisst på ikke å bruke aircondition.

Jeg har et ønske om å kunne besøke Hellas i mange, mange år ennå uten at naturen deres blir alt for mye ødelagt. Tenk dere Kreta for 6-700 år siden. På den tiden var Kreta nesten dekt av sypresser, og hadde nok derfor et helt annet klima enn i dag.

Når vi var der nede i juli så vi noe på TV som tyder på at Hellas sammen i samarbeid med EU ønsker å gjøre noe, spesielt rundt Athen hvor det er snakk om \"Reforestation\".

Sig
Δεν πειραζει

Mikke

...intressant spörsmål, reforestation... Det har ju brunnit en del på Karpathos och jag har förstått att vissa försök till återplantering har skett, eller skulle ha skett efter den senaste, stora branden. Har ingen susning om i vilken omfattning det sker på öarna eller fastlandet, men efter en brand så frigörs en massa näring i jord och aska, så muligens skulle man kunna sätta plantor t.ex på Karpathos i jan/feb eller när det regnar som mest, för att plantene ska få chansen att rote seg. Om man fick kyrkan och skolorna med sej, så kunde återplanteringen bli en angelägenhet för de flesta runt brandområdet, för SÅ komplicerad kan ju själva planteringen vara, men sen VAR&NÄR plantorna kommer från, transport, finansiering och organisation, DET kan vara marigt det....
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

snoknud

Jeg reagerer også på både forurensing, bruk av energi og ikke minst vann på Kreta.  Jeg er heldig eier av et hus der nede, og tenkte egentlig veldig lite på foreksempel vannforbruk, tradisjonelt har jo Kreta mere enn nok vann, men da lokale folk fortalte hvordan myndighetene allered i mai i år har stengt vannet i perioder til enkelte landsbyer for at turistene (vi) skulle få nok vann til grønne plener, og å dusje 3 ganger pr dag, begynte jeg å tenke.

Sjekk denne artikkelen på Crete Gazette:

http://www.cretegazette.com/2007-05/crete_desertification.php#desertification_steve

Den sier noe om vann og ørkenifisering av Kreta, som var nytt for meg.  

At vi også tar med oss våre el vaner ned, er også lite gjennomtenkt, både av hensyn til forbruk og komfort.  (Les: lys tiltrekker seg innsekter.)

Men la oss for all del dra til Hellas, det gir meg i allefall veldig mye, hver gang.
snorre

Barbro

Virkelig en artikkel til ettertanke,dette ser ikke videre lyst ut ztweeeeeeeee .
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

Siste innlegg i forumet

Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....