Logg inn med Facebook eller Google!

Rask visitt til Hellas - barnedåp på Naxos

Started by Greece-Traveller, 27. Jul 13, 23:00:56

Previous topic - Next topic

Greece-Traveller

27. Jul 13, 23:00:56 Last Edit: 28. Jul 13, 11:20:30 by Greece-Traveller
Som tidligere nevnt ble jeg invitert til å delta i en gresk barnedåp 20. juli i landsbyen Koronos på Naxos, og fant ut at dette var en så spesiell anledning at jeg ville ha den med meg. Det fylte meg også med takknemlighet til "min familie" som anser meg som et fullverdig medlem, og gjerne vil ha meg med på alle høytider og spesielle anledninger - slik det har vært i 14 år nå.

Jeg fikk en forholdsvis rimelig reise med SAS tur\retur og bestemte meg for å ta en kjapp tur til Naxos (i alt 5 netter\6 dager for hele reisen). Samtidig tok jeg siste natt i Athen og hadde hele påfølgende dag til å møte venner og bare rusle rundt og nyte at jeg var der.

Reisen ned var grei, og jeg var på Naxos ca. kl. 00:30 (Blue Star gikk også innom Syros på en torsdag kveld). Fredag ruslet jeg rundt og hilste på gamle kjente, og fikk også med meg hvor forandret Naxos fortonet seg "i sesong" kontra de tidene jeg vanligvis reiser. Barna til min familie var kommet fra sine studiesteder og ved slike anledninger er det vanlig at de samles til en god lunsj som jeg ble invitert med på. Kvelden var jeg hos Irinis på paralia, og fikk også der en varm velkomst og førsteklasses mat og service.

Lørdag ettermiddag var det klart for avreise til Koronos - en fjelllandsby ca. 30 km fra byen. Selve barnedåpen fant sted i Panagia Argokiliotissa - en kirke noen kilometer utenfor landsbyen og et speielt hellig sted for pilgrimmer selv i dag etter noen funn som ble gjort på stedet for ca. 150 år siden.

http://www.naxos-island.tv/en/sightseeing/argokiliotissa-church-34

Det var en stor opplevelse - helt annerledes enn hva vi forbinder med en dåpsseremoni. Det varte i ca. 1 time. Gudfar og Gudmor måtte lese spesielle steder fra en egen bok som omhandlet dåpen, og de vekslet på å holde gutten mens presten gjorde korsets tegn og velsignelser på alle tre. Så ble gutten kledd naken. Det ble fylt vann i et dåpskar, og det ble blandet med olje som også ble smurt inn på hendene til gudfar og gudmor. Så ble gutten dyppet i karet tre ganger. En ny velsignelse fra presten, og alle bifalt seremonien med klapping. Alle fikk så en pakke med kake og et knytte med drops.

Fra kirken ble vi fraktet med buss til landsbyen. Denne ligger nedover sidene til en ravine. Det er ikke gater, men en masse trapper som leder ned til senteret - et lite "torg" med to av Naxos' beste tavernaer. Den ene av disse hadde en stor plass bak selv tavernaen, og den ble fylt av gjester og venner fra landsbyen - det var vel ca. 150 personer i alt - barn og voksne. Det var en masse god mat og etterhvert spilte kveldens greske orkester opp. Da gikk det i ett - uten pauser - med dans til ca. kl. 03:30 om morgenen. Da brøt vi opp med ca. 1 times kjøring tilbake til Naxos by på mørke veier med smale hårnålsvinger - men vi kom da hele hjem.

En fantastisk kveld !

Her får dere et inntrykk av Koronos:

http://tinyurl.com/lxnz7l

Barndåpen



http://tinyurl.com/pcd3vfd

Søndag ruslet jeg rundt og tok en del bilder uten noe egentlig tema, men for å ta med meg noen inntrykk av Naxos på denne tiden:

http://tinyurl.com/o3lkrnz

Mandag gikk turen inn til Athen. Kvelden hadde jeg sammen med en av mine gode lokale venner og en felles venn fra Australia som var på besøk i Hellas på samme tid. Flyet hjem på tirsdag gikk først kl. 21:10, slik at jeg også hadde hele dagen til å treffe gode venner og bare nyte at jeg var der. Her er også noen bilder fra Athen sist tirsdag:

http://tinyurl.com/njmvwd4

En herlig opplevelse !


Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Fia

Så flotte bilder! Dette må ha vært en opplevelse, G-T :)!
Den som er lei av å reise er lei av livet...


karri

Takk for at du deler alle disse flotte bildene med oss  ;)

KARRI

marjana

Mange flotte bilder!
Hva ga du i dåpsgave, forresten?

Jeg skal jo også i en gresk barnedåp i september, og har kjøpt et sengesett til veninnen min sin sønn med motiv med elefanter i glade farger, pluss et bomullspledd også i primærfarger. Det er i hvertfall noe nyttig, men jeg vet ikke helt om de har barnedyner på Syros...
Glika i zoi

Greece-Traveller

Ønsket til foreldrene var klær. Det var salg og jeg kjøpte litt forskjellige plagg på Mothercare i Athen. Dette kunne da også muliggjøre at de kunne bytte dersom de ikke passet eller ikke falt i smak. Gaven var veldig velkommen.
Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

cubical

Den barnedåpen så skikkelig trivelig ut. Vi må en tur til Koronos tror jeg. Flotte bilder også. Må være spesielt å komme så tett innpå folk over så lang tid.

Tjorven

Wow! Så flott at du deler denne store begivenheten med oss, og alle de kjempefine bildene du har tatt  ;D  Spennende å få et så nært innblikk i seremonien ved barnedåpen. (Har jo selv kun deltatt på festen om kvelden) Herlige bilder fra Naxos og Athen også. Du har jammen fått med deg mye på disse dagene, G-T, dette er nok minner for livet ja  :)  Så heldig du er som er "adoptert" inn i denne familien, og får være med på slike feiringer. Tydelig at de setter stor pris på deg som familiemedlem også  :-*
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...