Logg inn med Facebook eller Google!

Naxos for første gang

Started by JohnS, 24. May 10, 13:04:01

Previous topic - Next topic

JohnS

Så var vårturen unnagjort for i år også.  Siden det var vår første tur til Naxos, faktisk vår jomfrutur til Kykladene også, var vi nokså spente, siden det er dette området som kanskje er aller mest omtalt blant Hellas-reisende.

Og vi ble ikke skuffet!  Naxos var så absolutt ei trivelig øy, og Chora en trivelig by.  Det var utrolig få turister der, færre enn ventet selv om det var tidlig i sesongen, og grekerne virket bekymret.  Flere jeg snakka med, var redd for at den økonomiske situasjonen i landet kan få nedgangen i turismen til å skuyte ytterligere fart. slik at det det snart er kroken på døra for mange hoteller og tavernaer.

Denne bekymringen var kanskje det som gjorde sterkest inntrykk i denne ferien.  Jeg ble sittende lenge og prate med en frisør (som også hadde en fortid som låtskriver og sanger med en del CD-er på samvittigheten), og kona hans.  Hun fungerte som tolk, og de var veldig interesserte i hvordan vi besøkende så på prisnivå, service og situasjonen generelt.  Det er ikke tvil om at grekerne føler en sterk ydmykelse ved å bli pålagt hva de må gjøre og ikke gjøre utenfra.  Det var sterkt å høre hvordan de følte at det aller verste er at de begynner å tvile på om de fremdeles kan føle seg stolte over å være greske, en forferdelig situasjon for et så stolt folkeferd.

Hva er det ellers å si?  Vi har sjelden vært noe sted hvor nivået på tavernaene har vært så jevnt god.  Mye vennlige folk, som var så ivrige etter å yte service at vi noen ganger ble litt beklemt over all ouzo og vin og kaker og desserter som ble båret inn \"on the house\", selv om regningen for middag til fire sjelden ble særlig mye over 40 Euro.

Konklusjon?  En meget vellykket tur, selv om det ble litt lang reise til og fra (og en del sjøsyke folk på båten tilbake til Santorini, selv om vi ikke merket noe).  Men alt i alt er nok Naxos ei øy som ikke vil komme svært høyt på \" Må-tilbake-dit-lista\".  Vi ble noenlunde ferdig med det grøvste på disse to ukene, syntes vi.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Tjorven

Velkommen hjem, JohnS. Det hørtes ut som om dere hadde en hyggelig tur, og kom nært innpå de fastboende også. Selvfølgelig er de bekymra, men jeg tror ikke de har noe å frykte mht sviktende turisme iallfall  ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Anders

Kjekt at dere likte øya og byen og hadde en fin tur. Og jeg blir like overrasket hver gang noen ikke faller like hardt som meg :-)

JohnS

Quote from: \"Anders\"Kjekt at dere likte øya og byen og hadde en fin tur. Og jeg blir like overrasket hver gang noen ikke faller like hardt som meg :-)

Jeg tror det er litt tilfeldig hva som gjør at man passerer terskelen mellom å like et sted og totalt å falle for stedet.  Jeg har hvertfall vanskelig for å komme med noen skikkelig begrunnelse for hvorfor de ultimate favorittstedene mine er blitt nettopp favoritter, og hvorfor ikke andre steder, som rasjonelt sett kanskje har like mye å by på, ikke ble det.  Jeg kan alltids komme med vettuge begrunnelser, men vet egentlig at det er uforklarlige følelser som avgjør.  

Omtrent som mekanismene som får oss til å falle for forskjellige kvinner det der.....  ;-)
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Anders

Tror du er inne på det rette, ja :-)
Men var det så veldig lite turister der da? Meldinger jeg har fått kunne tyde på at det ikke ble så ille... ?

Riitta

Det blir nog aldrig Naxos för mig :drunken:  Skall till Kykladerna nu och se om Amorgos är så fantastisk som det sägs, men sedan håller jag nog mig på den \"rätta\" sidan, alltså Dodekaneserna :cyclopsani:  :bom:  :clown:

Riitta

Tjorven

Hva som avgjør hvorvidt et sted blir favoritt eller ikke, kommer helt an på den udefinerbare \"stemninga\" man føler der, har jeg funnet ut.... ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

JohnS

Quote from: \"Anders\"Men var det så veldig lite turister der da? Meldinger jeg har fått kunne tyde på at det ikke ble så ille... ?

Jeg har ikke vært der før, så jeg må bare støtte meg på det jeg ble fortalt.  Flere tavernaeiere var meget bekymret over at turistene var færre i starten av sesongen enn tidligere år, og på en av tavernaene fikk jeg en meget malerisk beskrivelse av hvor godt hundene levde på det de måtte produsere for å holde en noenlunde komplett meny, men som stort sett ble kastet en dag eller to etter.  Husker ikke hva stedet het, tror det var noe med Corner, ikke lagt fra torget.  De hadde forresteen en vidunderlig grillet kalvelever, som de ble meget overrasket over at en turist bestilte.  Selv overlevde de stort sett på mye lokal take-away gyros.

De aller siste dagene vi var der, kunne det virke som om det var litt flere mennesker langs strandpromenaden, som virket direkte øde den første uka.  De få menneskene som tok en kaffe, var stort sett grekere, etter det vi kunne se.

Men noen signifikant statistikk over året i år sammenlignet med tidligere, har jeg ikke.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Anders

Vi får satse på at det tar seg opp utover sommeren. Trasig hvis hele livsgrunnlaget liksom ryker til. Men etter Jippi-kalenderen å dømme så gjør iallfall forumets medlemmer en skikkelig innsats for å støtte opp! :-)

JohnS

Vi gjorde hvertfall vårt beste for å bidra til styrket økonomi!  Begge damene hadde med seg brillesedler, og kjøpte briller, og vi gikk alle fire til frisøren, slik vi pleier å gjøre.  

Problemet var jo bare at alt var så rimelig der at vi hadde følelsen av at vi tjente mer på turen enn de vi skulle støtte!
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Siste innlegg i forumet

Re: Syros mai 2024
by marjana | Today at 19:03:20
Ser at kursen var bedre i Eurobank og i butikkene ...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...