Logg inn med Facebook eller Google!

Hvorfor reiser så få til fastlandet?

Started by Admirala, 14. Mar 08, 23:27:22

Previous topic - Next topic

Tommy

Cïtat SveinB : \"Det jeg beskriver er ikke sånn det er, men hvordan alminnelige folk oppfatter det\"
 
Hur i all världen kan du göra dig till talesman för hur folk i allmänhet oppfattar det ??? Möjligtvis kan du ha en oppfattning av hur du tror att folk i allmänhet oppfattar det.  Det är inté säkert att den oppfattningen du har om folk i allmänhet är riktig, SveinB.

I övrigt vill jag bara stämma in i att fastlandet har mycket att bjuda en besökare, en väldig mångfald, som man inte finner på samma vis i övärlden. Och inte är det särskilt svårtillgängligt för oss nordbor heller, där finns charterflyg till Kavala i norr, Preveza i väster, och från Skiathos är det enkelt att ta sig in till Ostkusten, och så charterflyg till Peloponessos förståss. Med något av de resmålen som utgångsponkt kan man vidga sina cirklar o vyer efterhand, också om man är ovan att ta sig fram på egen hand.

Go for it

:-) Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

JohnS

Jeg er også en av dem som er \"oppdaget\" fastlandet, og som de siste årene har vært innnom både sør og nord, øst og vest, og bare så vidt begynt å pirke litt i alt det fastlandet har å by på.  Fastlandet utgjør jo da også 80 % av arealet i Hellas, så det er absolutt ikke noe komplett bilde når landet blir framstilt som primært et øyrike.  (Av de ca 20 % som er øyer, utgjør forresten Kreta og Evia over halvparten av arealet).

Jeg tror mye av holdningene hos oss nordboere er farget av forventningene våre, som igjen er preget av en massiv påvirkning av \"Santorini-bilder\", hvite små hus, blå dører og blått hav.  Dette har kanskje vært det mest salgbare bildet av Hellas, og det er lett å tro at det er det eneste landet har å by på, og i alle fall det eneste som er \"typisk gresk\".

Det virker som det har bredt seg en slags oppfatning blant mange av at øy-loffing er en mer høyverdig reisemåte enn andre former for turisme.

Det kan virke som om det er en vissts \"trofe-jakt\" når det gjelder hvor mange øyer man har beøkt.  Hvis man søker informasjon på nettet,  er mye av den også preget av  øy-loffing, særlig den nordiske informasjonen.  Kanskje det mest omfattende nettstedet i Norden har en registreringsside hvor man får to spørsmål om sin erfaring fra Hellas.  Hvilket år var du der første gang?.. og Antall øyer besøkt?  

Mot alle disse odds kommer jeg fortsatt til å misjonere for fastlandet som den viktigste delen av Hellas.  Man kan ikke si man kjenner landet uten å ha vært innom fastlandet vel?  

Men jeg kommer fortsatt til å kose meg med å gjøre meg kjent med noen øyer til, selv om jeg ikke gidder å telle dem.....
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Svein~B

Quote from: \"JohnS\"Kanskje det mest omfattende nettstedet i Norden har en registreringsside hvor man får to spørsmål om sin erfaring fra Hellas.  Hvilket år var du der første gang?.. og Antall øyer besøkt?

Hvilket nettsted er dette?
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

bengalow

Jag kan nog till viss del hålla med dig Svein~B, att uppfattningen om Grekland till stor del cirklar kring öarna, och visst, dom är helt speciella i Europa. Trivsamma med ärligt folk, mysiga , avslappnande ställen, som vi som turister söker. Men när man sökt och funnit vad man vill, så finns det alltid en önskan om att gå vidare, och då finns fastlandet där som en räddning. Jag tror att detta blir nästa stora steg i Greklands turistutveckling. Redan nu är det detta som gäller på deras egen TV om turism i landet.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Ingrid

Fastlandet er jo flott da. Har vært både på øst- og vestsiden, Halkidiki og Parga. Skulle gjerne hatt en leiebil-ferie og kjørt rundt.... spesielt Peloponnes og Nord-Hellas lokker  :flower:

polyanna

Quote from: \"Admirala\"Hvorfor reiser så få til De Saroniske øyer? spør Ole i en tråd.
Det kan han jo godt gjøre, men jeg lurer enda mer på hvorfor så få drar til fastlandet...
Quote

Ja, hvorfor? Kanskje er det sånn at de aller fleste reiser charter første gang til Hellas. Finner \'sin\' øygruppe og eventuelt fortsetter i omegnen der som øyloffere etter å ha fått et visst kjennskap til området, med oversikt over muligheter, \'koder\'. Eller charter til en eneste øy som så besøkes om og om igjen. Så blir man kjent og kjennes igjen og føler seg \'hjemme\'. Som å dra på hytten, kjent og kjært, men litt annerledes fra hverdagen. Enkle menneskelige mekanismer?

Essensen er kanskje markedsføring og tilgjengelighet. Vi reiser dit tilbudet er og der det er lettest tilgjengelig. HellasWings har sitt Chios, Lilleput har sitt Peleponnes-marked (håper ikke det blir som på Antiparos til tross for alle vakre landsbyer i Mani.) Andre selskaper markedsfører sine øyer og steder. Da blir det lett å komme dit, man beøver ikke organisere sev. Noen ganger er det bra.

 Jeg er temmelig sikker på at om vi nordmenn var mer trent i å finne våre egne reiseruter utfra Athen, uten å umiddelbart assosisere dette med \'øyene\', hadde vi reist også til fastlandet. Men vi følger i prinsippet charterstrømmen.

Skriv mer Admirala, jeg er så absolutt på glid....Let\'s have a ball.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...