Logg inn med Facebook eller Google!

Historiske steder på Peloponnes.

Started by Magnolia, 28. Feb 08, 20:03:54

Previous topic - Next topic

gagga

Bildene dine er bare helt fantastiske, Magnolia. Jeg har også vært i Mistras, men må nesten si at jeg opplever stemningen bedre med dine bilder enn hva jeg gjorde der og da. Vi var fire glade venner på biltur, skulle rekke over det meste på kortest mulig tid. Fikk likevel tid til nonnene. Hadde en koselig  finger/engelsk/greskprat med dem. Kjøpte bl.a. et herlig lite maleri av en av kirkene der oppe. Det var malt av en av nonnene som bodde der nå og henger på stueveggen. Takk for titten og mimrestunden.    :cheese:
Det e bærre lækkert

filhellener

Quote from: \"Magnolia\"Anbefaler alle en tur til Mistras. :)

Helt enig, Magnolia, men  i k k e   1 mai...., da var vi der...og da var det s t e n g t  :crybaby: ..., men, vi var ikke alene om å reise \"bomtur\", det kom et par turistbusser og...

Men, helt bomtur var det jo ikke, man ser jo mye vakkert  u t e n  å komme helt inn på området og.....  dessuten hadde vi en fantastisk  flott biltur  :iconbiggrin:

Men jeg ble s å glad for å få se alle de flotte bildene, nå har jeg vært inne og  :iconbiggrin:

Vi reiste fra Kardamili til Kalamata og over fjellet ned til Mistras/Sparta og videre ned til Gythio da vi skulle hjem. Var det samme \"rute\" dere kjørte, Magnolia ?

Siden du hadde zoomet inn slik at vi så de flotte borgruinene, setter jeg inn ett hvor jeg har prioritert blomsterprakten i området :

Kari

Magnolia

Herlig bilde filhellener.
Så synd at dere ikke kom inn på området. Det er bare fantastisk å vandre rundt der inne og la tankene vandre til svunne tider.

Joda, jeg har reist den kjøreruta flere ganger. Naturen fra Kardamili via Kalamata til Mistras er bare fantastisk. Mektig er vel det riktigste ordet. Det er utrolig å se geiter langt oppi steinurene og falker som flyr høyt oppunder himmelen. De bratte bakkene vi kjører opp og ned, trange passasjer med små tunneler, bratte stup og små \"tomatplantasjer\".
Naturen fra Mistras via Gytio tilbake til Kalamata er mer rolig. Det er egentlig godt, for det skal noe til fordøye så mye spetakulært på en dag. :)
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Magnolia

Nonnene er bare herlige. Det lyser fred og harmoni av øynene deres. De maler og broderer, og steller blomstene sine. Det er bare en symfoni av farger i klostergården.
Jeg har også hatt noen herlige stunder med noen av dem. De stråler når vi kjøper noe av dem. Jeg har mange broderte brikker rundt om i stua som er deres verk. Fargene passer ikke alltid helt til interiøret, men hva gjør vel det. De ligger der og minner meg på nonnenes godhet og milde vesen.



Noen bilder fra den blomstrende klostergården.





Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

gagga

Det siste bildet sluker jeg rått. Helt herlig, eller som vi reservetrøndere sier, bærre lækkert.    :cheese:
Det e bærre lækkert

Tjorven

Ja, det oser harmoni både av pusen og omgivelsene :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

filhellener

Quote from: \"Magnolia\"Nonnene er bare herlige. Det lyser fred og harmoni av øynene deres. De maler og broderer, og steller blomstene sine. Det er bare en symfoni av farger i klostergården.

Disse bildene var virkelig for s j e l e n , v a k r e  omgivelser  :flower:

 -  formidlet av d e g  med h j e r t e t  :love10:
Kari

filhellener

Quote from: \"Magnolia\"Joda, jeg har reist den kjøreruta flere ganger. Naturen fra Kardamili via Kalamata til Mistras er bare fantastisk. Mektig er vel det riktigste ordet. :)

M e k  t  i g  var det virkelig over fjellet  :cheese:

På det høyeste punktet



Gjennom tunneler og \"overbygd\" vei :



- og nedover igjen :

Kari

Barbro

Mm,så flotte bilder..mat for sjelen,dette :flower:  :flower:
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

JohnS

Jeg kan bare slutte meg fullt og helt til lovtalene, både når det gjelder Mistras, og ikke minst kjøreturen dit over fjellet fra Kalamata,  en av de absolutt største naturopplevelsene jeg har hatt i Hellas.

Og til dem som ikke liker høyder og stup:  Så vidt jeg husker var veien ganske \"snill\" på den måten, til tross for den mektige naturen og noen veislyng.  Det er ingen som bør la seg skremme fra å ta turen på grunn av høydeskrekk hvertfall.
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Barbro

Beroligende tale,JohnS :sunny: ..jeg går dårlig sammen med høyder og stup,så da skulle nok jeg også hatt glede av denne turen :sunny: ..
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

Magnolia

Tusen takk til dere alle. :)

Så moro å høre fra deg JohnS. Jeg vet du har vært i området, for jeg har løst noen bildegåter du har lagt ut på Kalimera. :) (Nicket mitt der er aska).

Når det gjelder kjøreturen til Mistras, er det nok litt skummelt for dem med høydeskrekk. Jeg har ei venninne som hadde vindusplass i bussen, og vi måtte bytte plass. Men stort sett går det bra. :)
Uansett så er det en fantastisk kjøretur. Du kan nok ta det med ro, Barbro. Jeg har aldri opplevd det som skummelt.

Til filhellener: Tusen takk for nydelige bilder. Det var kjente og kjære motiv. Utsikten fra det høyeste punktet kan ta pusten fra noen og enhver.
Vakre bilder fra en vakker natur. Judastrærne som omkranser veislyngene - herlig.
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...