Logg inn med Facebook eller Google!

Vårtur - 2018 - Kardamili

Started by Katherina, 18. Jan 19, 14:59:43

Previous topic - Next topic

Katherina

18. Jan 19, 14:59:43 Last Edit: 24. Aug 19, 13:19:14 by Ole
 :juble: Jeg er i skikkelig Hellas mudus for tiden. Jeg har nettopp avsluttet tråden med reisebeskrivelse fra ferien i Kardamili høsten 2017. Her kommer våren 2018.
2018 så ut til å skulle bli et år med mange begivenheter og turer utenom Hellas, så derfor ble vi enige omo å bare bestille tur til høsten 2018.
2018 kom og vinteren kom og våren lot vente på seg.
23.mars skrev jeg følgende på FB og i dagboka mi: "Nå er jeg skikkelig lei av snø, glatte og temperaturer under null. Den som kunne vært et varmere sted. fri for alt dette. KARDAMILI! Så jeg begynte å leke med tanken.
Norwegian hadde lagt ut bille reiser.  ::) Gikk inn på lavprisklaenderen. Joda, jeg hadde råd!  :o Sjekka leiebil. Det går også an.  ;D Ringte til Pierides og snakket med Anna. Da ble ikke lysten mindre. Det å høre stemmen hennes skapte en enda større lengsel.  ;D Men hva ville Sverre si? Han var ikke hjemme da jeg holdt på med dette.  :winking:
"Hva sier du om jeg tar en tur til Kardamili i april?"  "Tja,!" Jeg forklarte han sammenhengen. "OK, reis!"   :juble: Så var det gjort. 15.april til 3.mai. Omtrent 3 uker! Riktig nok uten mitt faste reisefølge. Sverre hadde ting å gjøre hjemme, så det ble alenetur. Snakk om å overaske seg selv!
Så kom dagen for avreise. At gikk som jeg var vant med. Jeg hadde bestilt leiebil i Athen og gledet meg til å kjøre sørover til Kardamili. Det var en ting jeg var litt spent på. Jeg skulle bli hentet av utleie firmaet og skulle få skyss til kontoret deres. Det gikk sikkert greit. Rutine for dem. Så etter å ha hentet baggasjen, gikk jeg spent ut i avgangshallen og gledet meg til å se en person med mitt navn på en plakat.  :D Her stod du oppstilt alle de som skulle hente en eller annen. Men, nei. Ingen med mitt navn. "Vi er jo i Hellas, så vedkommende kommer vel snart" Tiden gikk og der stod jeg. Best å forhøre meg. Kanskje jeg stod på feil plass. Men. nei. Alt var OK. Ventet og ventet. Det hadde gått 1,5 time.  :-[ Kanskje de i resepsjonen kunne hjelpe. Litt brysk fikk jeg til svar at de hadde bare ansvar for det som vedrørte flyplassen. Nå var jeg LEI!!! Så jeg tok på meg rollen av en hjelpeløs, litt eldre kvinne, alen i Athen. PLEASE!!!! Kan du være så grei å hjelpe meg å ringe? Slå numret og starte samtalen? Han slo numter og ga meg telefonen litt brysk. I den andre enden svarte en heller brysk stemme på gresk. "Please, engelsk!" OK! Å, ja! " Du har jo bestilt bilen til 12.00!"  "Ja, og nå er den snart 15.00"  "Vel, vi har så mye å gjøre, men kommer snart!" Tiden gikk på nytt og etter 30 minutter dukket en mann opp ,ed et skilt under armen. Jeg skyntet meg bort til ham. "Ja, der er du! Vet du om det er fler som skal være sammen med meg?" Så løftet han skilttet "Green Motion!" Ingen fler skulle være med. Men for en herlig kar. Litt, hengslete og alt på snei! Minnet meg litt om Colombo! Jeg liktte ham straks og fikk god kontakt. Alt sommel var glemt. Men mer ble det, for han måtte hente ei dame på jernbanen. Så vi kjørte rundt omkring og jeg mistet fullstendig retninngssansen. Endelig kom vi fram til kontoret. Her ble jeg tatt i mot av hun jeg hadde snakket med i telefonen og hun hadde garantert stått opp med gal fot. Skikkelig SUR! Hun snakket med noen i telefonen og ropte ut. Jeg er vant med gresk konversasjon, men maken! Heldigvis for den som var i den andre enden overtok en høflig man røret. Da jeg ba henne ro seg og snakke litt tydligere, fikk jeg beskjed om at hun var slit og lei! Hva trodde hun at jeg var? Vel, jeg fikk bilen og en bra bil. Så godt som ny Nissan Note. Men hvor skulle jeg kjøre. Jeg begynte å bli ør i hodet.  ::) ???
Etter å ha kjørt litt på kryss og tvers, snudd noen ganger og sjekket kartet, kom jeg ut på motorveien og kunne sette kursen sørover. Nå gikk alt problemfritt. Jeg pustet ut!  ;D Nå hadde ferien startet!
Endelig kom jeg fram til mitt kjære Kardamili og Pierides  ;D


Katherina

 ;D Ja, det var ikke meningen å stryke ut!

TOMS

18. Jan 19, 23:13:22 #2 Last Edit: 18. Jan 19, 23:22:10 by TOMS
klarer å lese likevel  :) og konklusjon - bruk leiebil med utlevering på flyplassen 😊 Bare gode erfaringer med det. Kanskje litt dyrere, men verdt det. Planlegger vårtur, kanskje d blir Kardamili. Fristende med jazzfestival🤪🍾

vandrer

20. Jan 19, 15:31:55 #3 Last Edit: 20. Jan 19, 15:35:11 by vandrer
Mange viderverdigheter før du fikk satt nesa mot Peloponnes/Kardamili denne gangen Katherina.
Møtet med «Colombo» veide heldigvis litt opp for mye venting og slett service, og bilen VAR bra.
De første bildene formidler godt skjønnheten og roen rundt Pierides i Gamle Kardamili.🌸

Katherina

 :winking:Hei TOMS! Når enden er god er allting godt, er det noe som heter. Bilen var både rimlig og god, så pytt, pytt. Men det heter jo også at av skade blir man klok, også var det dette med å prøve og feile. De neste to feriene starter i Athen og da blir det leiebil fra flyplassen.  :ok67:
Vandrer: Ja, bilen var god og det jeg var spesilet fornøyd med, var at til tross for at den var liten, så var den romslig inni. Også grei baggasje plass. Passasjerene sa også at den var god å sitte i. Så neste gang blir det samme type bil.
:99wywy: Det bodde to koselige, norske damer som jeg kjente litt fra før, samtidig med meg på Pierides og det var fint å kunne bli bedre kjent med dem.
Vi var på biltur sammen til den andre siden av Messiniabukta. Foinikounta var det første stoppet og her var det tydelig at man forberedte seg til turistsesongen.
Neste stopp ble Methoni og borgen der. Jeg hadde vært der en gang tidligere våren 2015.
Sakser litt fra det jeg skrev i en tråd om "Bilturer på Peloponnes våren 2015". 
:)Det man legger først merke til når man ser området på avstand, er den lille befestede holmen på sørenden. På denne er det bygget et to etasjes åttekantet tårn. Holmens navn er Bourtzi og ble bygget på 1500 - tallet.
Litt om borgen, som dominerer byen. Den ligger på den sørøstligste delen av vestkysten av Peloponnes. Helt på tuppen. Det har på en måte alltid vært en by her eller mer presist helt fra antikken kjenner man til en by og en befestning. Den ble tidlig kjent for sin havn. Klippene utenfor havnen beskyttet havnen for inntrengere og mot det urolige havet. Historien er rik og sammensatt og spennende. Det har vært flere herskere.


























Katherina

Det siste bildet etter at jeg har lyst det opp litt

vandrer

20. Jan 19, 23:10:31 #6 Last Edit: 20. Jan 19, 23:18:54 by vandrer
Borgen i Methoni var staselig,strakk seg over et stort område.

Barnevennlig strand var det også.

Katherina

21. Jan 19, 12:26:24 #7 Last Edit: 24. Aug 19, 13:20:02 by Ole
 :kd66: Da fortsetter vi og går etter hvert inn på borgområdet.



Katherina

 :99wywy: Vi fortsetter vandringen inne på borgområdet!"
Vi tok oss god tid og beundret det fantastiske arbeidet, som var lagt ned under oppbyggingen av borgen.
Nå begynte vi å bli både slitne og sultne og vi var heldige å finne en koselig tavrna ikke langt fra borgen.
Vi koste oss lenge med den deilige maten.  :D






Kirken var under oppussing




Nå er jeg litt usikker, men at det var auberginesalat


En nydelig rødbetsalat


Deilige zucchiniballs

Vi forsetter videre til Pylos og Voidokilia

















vandrer

Ble svært begeistret for dette området.
Methoni,Pylos og Voidokilia har mye å by på.
Legger ved navnet på tavernaen i Methoni,maten deres var svært velsmakende.



Katherina

 :kissand: Fint å fa navnet på tavrnaen. Jeg hadde glemt å notere meg det. Kan absolutt anbefale den.

Nå ble det noen rolige dager i Kardamili. Noen i ro store deler av dagen på Pierides (det er godt, det også) og andre på stranda. Det var litt friskt i vannet enda, men temperaturen på land var deilig.






Annas spinatpai


Frokost med svært lokale produkter. Appelsinjuice av appesliner fra Anna og egg frfa hennes høner. Deilig også med grovt brød.


Utsikt ned mot havet. Fra plenen utenfor leilighetene på baksiden av Pierides.




Kapers













vandrer

Bildet av kapersblomst, utrolig fint Katharina!🤗


Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | Today at 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...