Logg inn med Facebook eller Google!

Voldsomt regnskyll på Peloponnes, med store følger

Started by kaka, 07. Sep 16, 11:48:14

Previous topic - Next topic

Hellasfrelst

Vi bodde i Kardamili da dette skjedde, og vi kunne ikke se noen ødeleggelser da vi vandret rundt omkring etterpå.
Men det var ganske spesielt å se alt vannet som rant i elveleiet bortenfor Patriarxeas morgenen etter, så veien
bort til stranda var ufremkommelig en stund der elveleiet krysser vegen. Det var visst meget sjelden på den årstiden
ifølge grekerne som bodde der.

Men i Stoupa og noen mil videre sørover var det en del oppryddingsarbeider på vegen og rundt omkring dagen etter.
Jordmasser og stein i vegbanen.
i zoi ine tora - livet er nå

kaka

Jeg ser at Yr spår relativt store nedbørsmengder igjen i Kardamili, neste søndag (25.) Spådd regn hele døgnet, og opptil 25,5 mm/ på heftigste.
Må jeg vurdere gummistøvler, tro ..
KariK

mouche

En værmelding ni dager frem i tid er såpass upålitelig at jeg hadde tatt det med ro for øyeblikket. Det som er et problem i Hellas, trolig de fleste steder (? er det på grensen til totale fravær av at det i terrenget/gatene er tilpasset for regnskyll og med skikkelig grøfting og drenering.

kaka

Jeg har ofte opplevd at varselet ikke slår til,  - men også å vasse gjennom gatene i Kardamili. Ikke den beste dreneringen, nei.
KariK

Ikaros

Riktig at ikke Kardamil var av de landsbyene som ble hardest rammet, og regnværet gav seg veldig store lokale utslag.
Bl.a. var Kalamata, Stoupa og Ag. Nikolaous noen av de stedene som det ble virkelig ille, og som fikk enorme skader.
Kardamili ligger midt mellom disse stedene, og dette viser at uværet gav seg temmelig store lokale utslag.
Husk: Det var etterhvert 4 som ble meldt omkommet i uværet i dette området!!! :( Ikke småtteri!!!
 
Enkelte lokale målinger viste at det noen steder kom ca 200 mm regn i løpet av èn time!!! Selv ikke i Norge (hvor man burde være forberedt på nedbørsmengder av en viss størrelse) hadde man kommet uskadet ut av slike skybrudd, - selv med en aldri så god drenering!!!
Folk i Kalamata sier at de har ikke vært vitne til maken på "manns minne"!!!  :'(

Når det gjelder varsel om nye store nedbørsmengder er jeg helt enig i at værvarsler så langt fram i tiden skal man ta med en STOOOOOOOOOOR klype salt,   .....som i Norge!!!

Nå er uvær og flom i dette området et brennhett tema, men værprognoser 8-10 dager fram i tid er minst like usikre som tilsvarende i Norge!!! :(

mouche

Quote from: Ikaros on 16. Sep 16, 23:16:09
Enkelte lokale målinger viste at det noen steder kom ca 200 mm regn i løpet av èn time!!! Selv ikke i Norge (hvor man burde være forberedt på nedbørsmengder av en viss størrelse) hadde man kommet uskadet ut av slike skybrudd, - selv med en aldri så god drenering!!!
Folk i Kalamata sier at de har ikke vært vitne til maken på "manns minne"!!!  :'(


Helt enig med deg, og opplevde jo selv hjemme i Norge for ikke mange uker siden (en lørdag) at det flommet inn i minst 6-7 kjellere i det villastrøket jeg bor i i Norge, og det til tross for relativt gode sikringstiltak/drenering. Nå skal det legges til at ingen av de jeg snakket med og som har bodd der i 50 år eller mer, hadde opplevd maken til nedbørmengde på så kort tid!
Her jeg er på Kreta så renner (rant) jo stort sett hele den lokale grusveien vi har huset i ned til/på/over hovedveien hver vinter, men vi fikk tilslutning av rundt 95 prosent av nabolaget (rundt 40 hus med tilknytning til denne utkjørselen) til å gå sammen om å utbedre veien med legging av betong, drenering osv Kommunenes ansvar (lovet utbedring i ti år, ingen penger), men beboerne måtte selv ordne opp, ikke helt uvanlig i Hellas.

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | Today at 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...