Logg inn med Facebook eller Google!

Bilder fra skogbrannen 2007

Started by Måne, 22. Oct 07, 14:34:29

Previous topic - Next topic

Måne

Hei!

Jeg ser at dere har fulgt brannen på Peloponnes, så jeg tenkte jeg kunne legge ut noen av bildene jeg tok fra området. Vi reiste på telttur fredagskvelden og tilbake søndagskvelden, så vi kjørte gjennom mange om områdene når det sto på som verst (dro fra Athen til Gytheio. Skulle egentlig til Mani.) Dette er bildene jeg la ut på galleriet - de som faktisk er fine å se på. Himmelen var helt utrolig. De mer dramatiske bildene kommer i neste post (tror ikke jeg legger dem opp i dette galleriet, da de ikke er så hyggelige.)


















Måne

De mer dramatiske bildene kommer her:

Like utenfor Sparta -





Full stopp for trafikken da det brøt ut brann langs veibanen. De lokale kjørte fram og tilbake med traktor og vanntank og slukket ilden selv, for det var ingen ledige brannbiler:









De små brannene førte til mye omkjøring over fjellene. Jeg kom derfor gjennom denne lille landsbyen (aner ikke hva den heter):





Har lyst til å kjøre og se om landsbyen klarte seg. Kanskje utpå vårparten igjen...

Liv

Bra bilder av nok et trist kapitel i Hellas sin historie.

Jeg kjørte igjennom Lagada området i juli (nord for Thessaloniki),der det var en storbrann i påsken. Et sørgelig syn! Helt forferdelig å se hvordan det ser ut etter brannene.

Tommy

Håller med Liv, fina bilder av ett förbaskat trist kapitel i Grekernas historia, som vi får hoppas inte opprepas.

Har tagit några liknande bilder med \"strange weather\", fantastiskt vackert och nästan surrealistiskt , men också tragiskt när man känner till oppkomsten av fenomenet.
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Torill

Du verden for noen bilder!!! Må ha vært skremmende for dere og  :shaking:
Ingen kan alt - alle kan noe.

xristina

Grusomt fine bilder! Jeg har forsøkt å finne ut hvordan det gikk med folket som ble rammet, om de har fått bygd opp noe igjen, og om de får nok støtte til det, men det har ikke vært lett.

Har et vennepar som var ferdig med huset sitt på Pelo\' til jul i fjor. Nå er det ødelagt! De håper på å få bygd det opp igjen raskt, men de var usikre på om de fikk tak i håndverkere...

Magnolia

Skremmende vakre bilder!
Da jeg først så bildene i fotogalleriet, ble jeg grepet av de flotte fargene. Men da det gikk opp for meg at bildene var fra brannen, fikk de en helt annen betydning.
Dette viser med all tydelighet de mekitge kreftene som var i sving.
Måtte det aldri skje igjen.
Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

KyriaT

Meget beskrivende bilder Måne, helt uvirkelig var det for oss som var her.

Jeg prøver på flere måter enn en å gjøre meg ferdig med brannene, men ville likevel publisere noen av de bildene jeg og mannen min tok under brannene fra Kalamata og Taygetos. De ligger på sidene min (www.hellasguide.info) og du finner linken i venstremenyen under Peloponnes - Om brannene.
Livet har ingen generalprøve, det er premiere hver dag!

Liv

Quote from: \"KyriaT\"Meget beskrivende bilder Måne, helt uvirkelig var det for oss som var her.

Jeg prøver på flere måter enn en å gjøre meg ferdig med brannene, men ville likevel publisere noen av de bildene jeg og mannen min tok under brannene fra Kalamata og Taygetos. De ligger på sidene min (www.hellasguide.info) og du finner linken i venstremenyen under Peloponnes - Om brannene.



Jeg har vært inne nå og sett på bildene dine og kommentarene til de.
Jeg blir trist,og tom for ord.

Håper inntrykkene du har blekner etter hvert.
Stor klem fra meg!

Athina

Quote from: \"KyriaT\"Meget beskrivende bilder Måne, helt uvirkelig var det for oss som var her.

Jeg prøver på flere måter enn en å gjøre meg ferdig med brannene, men ville likevel publisere noen av de bildene jeg og mannen min tok under brannene fra Kalamata og Taygetos. De ligger på sidene min (www.hellasguide.info) og du finner linken i venstremenyen under Peloponnes - Om brannene.

Hei Kyria!!
\"Hvis våre tårer var regn\" var nydelig skrevet. Kjente igjen følelsene jeg hadde da vi kjørte fra Athen til Kardamili og så alle ødeleggelsene etter brannene.

 Synd jeg ikke traff deg denne gangen, KyriaT, fikk bare levert en tube majones til deg på kontoret. Hadde tenkt å ta en tur til tavernaen deres i Kalamata, men tiden strakk ikke til. Førsteprioritet neste gang!!

Bildene fra skogbrannene er et trist syn, og det måtte være en ubeskrivelig tøff tid for dere som bor der nede mens det stod på som verst. Husker du satt oppe og skrev innlegg på Hellasforum den natten i august som dere ikke kunne sove fordi byen var truet.
Stor klem fra meg også!
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

Måne

Jeg kjenner følelsen KyriaT. Det var fullstendig uvirkelig, allermest fordi jeg føler sånn med grekerne. Jeg får ikke distansert meg fra det, verken da eller nå. Samtidig er jeg utrolig stolt og imponert over grekerne, over hvordan de hjalp naboer, slukket brann selv, holdt hverandre oppdatert og hjalp til med å omdirigere traffikk, forklare engelsktalende turister hva de sier på TV og hvilke alternative veier man kan kjøre osv. Noen ganger så slår grekernes særtrekk ut i veldig positiv retning, og jeg forteller derfor om brannen med blandede følelser når nordmenn spør meg om det. :)

eijukka

TACK KyriaT för dina bilder och ord efter branden på Hellasguide-sidor!
Eija

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...