Logg inn med Facebook eller Google!

Overnatting for en familie på fem Antiparos, Naxos og kanskje Paros

Started by VegarH, 10. Feb 18, 22:53:36

Previous topic - Next topic

VegarH

Vi er en familie på fem (tre barn på 4, 9 og 14) som har skaffet oss flybilletter t/r Santorini i juli, men foreløpig ikke noe overnatting. Vi har 15 dgr totalt. Vi vil gjerne til Antiparos (kanskje en uke), men med tre barn er det en utfordring å finne noe i nærheten av byen. Er det noen her på forumet som har noen tips?

For uke nr to: anbefaler dere Naxos eller Paros? Hvor på øyene bør man bo? Har noen konkrete forslag til overnatting, mottas alle råd med stor takk!

Hilsen far, som later som han har full kontroll over planleggingen :D

Svein~B

Jeg tenker at det er unødvendig med et opphold både på Paros og Antiparos. De to øyene ligger så nær hverandre at du kan besøke den andre øya på en dagstur. Hvis dere bor i Parikia, går det ferjer direkte til Antiparos by og omvendt. Bor dere i Naoussa, er det en halvtimes busstur til Parikia og bussen stopper rett ved ferjekaien.

Jeg ville reist til Paros eller Antiparos først, deretter Naxos og jeg ville lagt inn minst én overnatting på Santorini til slutt. For jeg regner med at dere også skal fly hjem fra Santorini?

Jeg tror Ole kan anbefale overnatting i Parikia. Jeg vil si at de fineste strendene ligger på østkysten, fra Logaras og sørover, men hvis du også skal se resten av øya og Antiparos, er det nok nødvendig å leie bil. Ellers vil jeg si at den koseligste byen av de nevnte er Naoussa.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt


VegarH

Hei og takk for svar.

Ja, vi flyr til og fra Santorini med Norwegian, så vi trenger overnatting på Santorini ved ankomst og avreise (0300 og 0400 på natta). Tips mottas med takk.

Det høres som du skriver Svein, ut som det er unødvendig med både Paros og Antiparos. Vi vil gjerne til Antiparos, så da ser det ut til å bli Antiparos i en uke og Naxos i en uke. For et fem år siden var vi ti dager på Lipsi, og vil gjerne oppleve sjarmen fra en liten øy igjen. Men som jeg skrev i første post, det er vanskelig å finne overnatting til fem uten å svi av hele feriebudsjettet.

Så: har noen overnattingstips for familier på Antiparos og/eller Naxos?

Ole

Vær obs på at det er stor forskjell på Lipsi og Antiparos. Det er MYE mer turister på Antiparos. Hovedgata blir visstnok kalt "Karl Johan" i juli. :)

Svein~B

Ja, jeg tror nok Antiparos er så langt fra sjarmen til Lipsi som det er mulig å komme. Det er ei lita øy, men den er veldig preget av norske turister i juli. Vil du ha ekte gresk sjarm, tror jeg heller du skal dra til for eksempel Alyki helt sør på Paros.

Jeg ville ikke tatt overnatting på Santorini ved ankomst. Heller dratt rett til havna og tatt første båt, nesten uansett hvor. Jeg tror kanskje det dere er ute etter heller fins på helt andre øyer enn de du har siktet deg inn på.

Hvilken dato lander dere?
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

VegarH

Vi lander på Santorini 9/7 kl 0310. Hjemreise er 23/7.

Ut i fra det dere forteller her, så ser det ut til at vi må starte planleggingen på nytt...
OK, vi er som sagt en familie på fem, med tre barn fra 4-14, så ønsker og behov er mange og ulike ::). Noen felles ønsker er:
* Nærhet til strand (slippe leie bil, i alle fall hele ferien)
* Slippe å sove alle fem i samme rom
* Slippe å ha en nattklubb utenfor døra, men samtidig kunne gå til et mindre sentrum der det er et mindre utvalg restauranter.

Om det er Antiparos, Paros eller Naxos som da passer best, vet jeg ikke ::)

Svein~B

Jeg er sikker på at det du er ute etter finner du både på de tre nevnte øyene og på alle andre øyer i Kykladene. Det var sammenligningen med Lipsi som ble helt feil for meg. Jeg tror det er et dårlig utgangspunkt å dra til et sted fordi du forventer å finne det samme som et annet sted.

Jeg vil som sagt anbefale Alyki. Dit går det buss fra Parikia og busstasjonen er rett ved ferjekaien. Bystranda er grei nok i massevis og det er også enda finere strender innen gangavstand. Jeg la ikke merke til noen nattklubber. Jeg lette ikke etter dem heller, men jeg er ganske sikker på at de ikke fins. Det går kanskje an å leie bil en dag eller to for å kjøre rundt øya og til Antiparos. Det er for så vidt ikke noen vits å ta med bilen over på ferja til Antiparos. Det er ikke så mye å se på øya annet enn byen og grotta. Ferja ankommer i byen og det går buss fra ferjekaien til grotta.

Jeg er også ganske sikker på at det ikke fins nattklubber i Naoussa heller og heller ikke i Anitparos by. De fins i Parikia, men jeg tror de ligger ganske samlet vest i byen. Bostedet som Ole anbefaler ligger øst i byen. Han kan sikkert bekrefte at det ikke fins nattklubber i nærheten.

Jeg ser at det går morgenferje til Folegandros, Milos, Sifnos og Serifos den dagen dere lander. Den ville jeg tatt. Jeg har ikke besøkt noen av øyene selv, men de står høyt på lista mi. Jeg har sett mange fine bilder fra Milos i hvert fall.

Ellers går det ferje til Paros klokka 12. Den ankommer Santorini klokka 07.40, så jeg regner med at det er mulig å gå ombord i nitida. Fortsatt ville jeg ikke overnattet på Santorini, men heller tilbragt noen timer på havna. Det er hurtiggående ferjer som går tidligere, men de er mye dyrere og jeg mener det er en dårligere opplevelse. Det er mye bedre å sitte på dekk på ei stor ferje enn å reise i en blikkboks.

Det er tidlig ennå, så det kan fortsatt bli lagt ut ruter. Et annet alternativ er å dra østover, for eksempel til Amorgos og/eller Koufonissi. Problemet med sistnevnte er mye det samme som med Antiparos. Øya er i og for seg helt fantastisk, men den er veldig dominert av svensker i juli, på samme måte som Antiparos er dominert av nordmenn. Så på disse to øyene er det høysesong i juli. På alle andre øyer er det ikke høysesong. Så til alle andre øyer kan du også ankomme uten å ha booket, for det er god plass. Så jeg råder dere til bare å dra på loffen, men unngå Antiparos og Koufonissi.


Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Frynse

Dette stedet i Antiparos by har familieleiligheter:
http://hippocampushotel.com/

Vi har bodd der ved at par anledninger.
Kjempefine leiligheter og hyggelig vertskap.

På Naxos spørs det jo hvor på øya dere vil bo.
Vi har alltid bodd på bystranda (St. George), siden man da har alt i nærheten samtidig som det er fredelig om natta, og så kan man eventuelt bare ta en buss om man vil til andre strender.
Et tips er å bruke Google maps og zoome inn på området.
Da får man opp en rekke overnattingssteder, så det er bare å velge og vrake. https://www.google.no/maps/@37.0992461,25.3755353,18z

Booking.com er også grei til søk på kart.
Husk at selv om bookingsiden sier at siste rom allerede er opptatt, så betyr det ikke at overnattingsstedet er fullt, men bare at bookingsiden ikke har flere igjen av de rommene de selv har reservert.
Ta uansett kontakt med overnattingsstedet direkte.
Man får ofte en bedre pris enn hos bookingsider.

Uansett vil jeg anbefale å få bestilt bosted så snart som mulig.
Juli er høysesong, så de beste stedene blir gjerne bestilt i svært god tid.
Jeg har alltid bestilt et halvt år i forveien, gjerne mer, spesielt i høysesong.


Edit:
Er forøvrig enig i at både Paros og Antiparos ikke har så mye for seg.
Vi har alltid bodd på Antiparos og heller tatt turen over til Paros om vi vil farte litt rundt med buss f.eks.

Jeg er ikke helt enig i at man bør unngå Antiparos i juli, men her er vi mennesker heldigvis ulike.
Jovisst hører man norsk (og svensk) her og der, men hva så ?
Det har aldri gjort meg noe.
Antiparos er så koselig at man hygger seg glugg ihjel uansett.
Gågata er reneste Kardemommeby om kvelden, så der trives både store og små.
Båttur rundt øya med bading, strandhogg og grilling (all inclusive) er også kjempekos, og nesten et must (man pleier å få en god familiepris, spesielt om ungene ikke er alt for store).

Er helt enig i at man bør starte på Antiparos og så legge turen til Naxos før man reiser hjem.
Naxos er et knutepunkt for båttrafikken, så her har man en mengde muligheter for å komme seg til Santorini før hjemreisen.
Husk at de små, raske båtene både er mye dyrere enn de store (Blue Star), og i tillegg mer utsatte for vær og vind, slik at man i verste fall kan oppleve at båtreisen rett og slett kan bli kansellert.

Om dere har flyankomst slik at dere med god margin rekker båt til Paros (for deretter å ta ferga over til Anti), så gjør gjerne det.
Ellers blir det en overnatting på Santorini, hvilket ikke er så ille det heller.
Personlig ville jeg satset på 5-6 dager på Antiparos, så tatt båten til Naxos og blitt der en drøy uke før jeg dro til Santorini for minst en overnatting før flyavgang.
Jeg hadde uansett ikke tatt sjansen på båtreise til Santorini og flyavgang samme dag.

Et lite tips:
Kjøp gjerne båtbilletter for reisen Santorini-Paros på forhånd, så dere slipper å stresse med det på et tettpakket og svett reisebyrå på kaia på Santorini.
De få ekstra kronene for å bestille hos hellasspesialisten.no og få billettene hjemsendt er verdt det.
Vi har pleid å gjøre det, eller godsnakke med vertskapet på Santorini, og få dem til å ordne billetter så de ligger klare.
Båtbilletter deretter fikser dere enkelt underveis.

Lykke til, og god tur.


polyanna

Enig med Frynse i at Antiparos er som en Kardemomme by, oversiktelige og trygg for barn. Nettopp det kan gjøre ferien til noe ekstra for både foreldre og barn. - Å roe ned, nyte livet er viktig for noen, andre vil helst farte rundt og se mest mulig. Det siste passer kanskje best uten barn. Jeg for min del har aldri vært avhengig av bil på øyene i Hellas, mye en ikke MÅ når en ikke må :) . - Har bare besøkt Aliki på Paros en gang og bare med en overnatting. Da syntes jeg stedet var heller sjarmløst....men kanskje urettferdig å 'dømme' etter så kort tid. :)

VegarH

Takk for tilbakemeldinger og tips! Etter å ha lest innleggene til Frynse og polyanna, planlegger vi nå for 5-6 netter på Antiparos og 5-6 på Naxos. Tipset til Frynse med å bruke google maps og kontakte stedene direkte ga respons etter bare noen timer, så vi er nå i dialog med et par steder angående passende datoer.

Nå gjenstår å finne ut av båttider og hotell på Santorini (tips til overnatting? På Kamari Beach for eksempel?).

Frynse

Om dere kun skal overnatte en natt og deretter ta fly, kan dere gjerne bo på Babis i Karterados.
Ikke nær sjøen, men de har basseng.
Transport t/r flyplass og havn er inkludert i en svært rimelig pris til Santorini å være.
Ca. 20 minutter å spasere inn til Fira om man vil shoppe litt.
Flere spisesteder ca. 5 minutters gange fra hotellet.
http://www.santonet.gr/hotels/babis/

Vi bodde på Orfeas i Kamari for et par år siden.
Bra sted, ca. 100 meter fra stranda.
Takterrasse med jacuzzi er veldig kjekt selv om sjøen er nær.
Lite minimarked tvers over gata og en mengde spisesteder like i nærheten.
https://www.orfeas-apartments.com/

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...