Logg inn med Facebook eller Google!

Kreta i september - mye "dødt"?

Started by Tyta78, 28. Aug 17, 22:40:24

Previous topic - Next topic

Tyta78

Hei!

Min mann og jeg har lyst til å dra til Kreta i uke 38, og vi lurer litt på om det er mye som er stengt på den tiden?

Vi lurer også litt på hvor vi burde dra :-) Vi ønsker oss en by med litt liv, men ikke festing og mye trafikkstøy. Det bør være noe shoppingmuligheter (ikke kjøpesenter), gode bademuligheter og flere spisesteder å velge i. Vi ønsker oss en chartertur, da min mann nettopp er ferdig med cellegiftkur (ting skal være så enkelt som mulig både nå i forkant og underveis, og spesielt om det skjer noe). Blir mer rehabiliteringstur enn turisttur :-)

På forhånd takk for hjelpen!

Mvh Torhild

polyanna

Kanskje Paleochora på sørkysten kan være et alternativ? Det er en liten by, nesten som landsby. Ganske flatt. Sandstrand på en side av byen, stenstrand på 'hovedsiden'. Om kvelden stenges hovedgaten for trafikk. Koselig sted, god mat på diverse tavernaer. Jeg har bare vært der i tidlig juni, men v e t at mange 'faste' drar dit i september/oktober. Synes byen var lite preget av turisme. Ellers mest voksne ferierende. - Bodde på Poseidon (Apollo??) på sandstransiden. Gode senger ! :) Store moderne rom m/bad og romslig balkong. - Vet at der er et litt større hotell noen kvartaler unna, husker ikke hva det heter. Med basseng, et lite spa og treningsrom. Relativt nytt og med god standard ( sentralt det også, alt er sentralt i Pal) :)

Kari/Filhellener er nok bedre kjent enn meg der.. ser hun dette, kommer hun forhåpentligvis med et lite innspill.

mouche

Paleochora er et godt forslag, har vært der en del selv også. I september vil jeg si at alt fortsatt er åpent, men roligere, egentlig bare deilig, og fortsatt godt og varmt og veldig deilig i sjøen som holder seg varm langt utover høsten. Shopping er nokså begrenset i Paleochora, men desto bedre i Chania!
En annet forslag er Neo Choria, litt i utkanten av Chania vestover. Da bor man veldig sentralt, gådistanse til sentrum av Chania, og med gode tavernaer samt badestrand der man bor.
I Chania er det et stort sykehus om det skulle være behov, og de jeg kjenner som har vært der (fastboende både lokale og nordmenn/svensker) skryter av behandlingen man får selv om standard/utstyr ikke er som vi er vant til, men legene er meget dyktige!
Skal selv nedover nå på torsdag en uke, og så igjen to uker i oktober.


polyanna

Mouche; fint at du er lokalkjent. Det med sykehus kan så klart tenkes å være et poeng. Dessuten blir det jo kortere reisevei fra flyplassen. - Har du kjennskap til gode hoteller i området? Kunne være interessert selv (men skal ikke kuppe tråden).
:) :) :)

mouche

Nei, dessverre. Vi har vårt eget hus en halv time fra Chania så ikke det helt store hotellbehovet i Chania, men reiser også myr rundt på øya. Tar det stort sett som det kommer og finner alltid en seng et sted. Er ikke så nøye på det da siden det jo kun er for noen timers søvn.

Jeg ville ha søkt rundt på nettet og sett hva jeg fant, reservert et rom og liker man ikke hva man har funnet så finnes det mange alternativer, spesielt hvis man unngår den mest travle tiden!

To dager igjen til vi er der! ;D

Tyta78

Hei :-)

Takk for flotte svar! Det hjalp mye. Vi har sett på begge de 2 stedene dere har nevnt. Paleochora var vårt førstevalg kanskje, men vi ble litt redde for at de skulle være for dødt. Siden vi er usikre på hvor mye farting rundt på øya min  mann orker, så burde det være nok å se og gjøre på det stedet vi skal bo :-)

Og det er bare å kuppe tråden :-) Er jo til hjelp for alle det :-D

Hilsen Torhild

Kritios

Hei Tyta. Langs kysten fra Chania og vestover til Kolymbari er det fremdeles sommer i september og litt roligere enn i juli og august. Men ingenting er stengt; det stenger ikke før i slutten av oktober  :D
Jeg har sendt deg en personlig melding.
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

mouche

Nja, man stenger vel litt ned før slutten av oktober? Har i alle fall opplevd dårlig vær i midten av oktober og da stengte det ned i "tur og orden". Har også opplevd at det da var svært mye stengt i f.eks Paleochora og at tavernaene samarbeider litt slik at de ikke alle sammen må sloss om de samme ti kundene.

Kritios

Ja Mouche, enkelte stenger nok ned midt i oktober.
Jeg har inntrykk av at de stenger når de synes de har tjent nok penger for sesongen.
Men de pleier i alle fall å få med seg den norske høstferien  ;D
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

mouche

Quote from: Kritios on 29. Aug 17, 17:31:26
Men de pleier i alle fall å få med seg den norske høstferien  ;D


Ja, og det betyr vel til og med uke 41? Lurer på om svenskene har enda en uke senere enn det igjen.

Turid

Quote from: Tyta78 on 29. Aug 17, 14:18:20
Hei :-)

Takk for flotte svar! Det hjalp mye. Vi har sett på begge de 2 stedene dere har nevnt. Paleochora var vårt førstevalg kanskje, men vi ble litt redde for at de skulle være for dødt. Siden vi er usikre på hvor mye farting rundt på øya min  mann orker, så burde det være nok å se og gjøre på det stedet vi skal bo :-)

Og det er bare å kuppe tråden :-) Er jo til hjelp for alle det :-D

Hilsen Torhild


Vi reiser tilPalechora i oktober. Jeg har sjekket booking.com nøye og jeg ser det er mange bosteder som er fullbooket, så ut i fra det tolker jeg det dithen at det er bra med turister der selv om det er såpass sent på sesongen. Forøvrig gleder vi oss veldig!
Det er etter regn at fuglene synger!

filhellener

31. Aug 17, 10:35:40 #11 Last Edit: 31. Aug 17, 10:37:27 by filhellener


Paleochora er aldri en "død" by, tror jeg!
Og i hvert fall ikke i oktober, det blir bra, Turid😊
Vi er i P hele november hvert år og stortrives❣️

Det er ikke så mange turister, men de lokale, det bor ca 1800 der, bruker byen sin👏
Mange ute på kafeer og tavernaer hver dag/kveld👍Vi har ikke funnet noe alternativ til P i november❤️
Mange kafeer og tavernaer stenger ca 1.nov, men mange nok, og gode😋, er åpne hele året!

Når vi reiser fra Chania til Paleochora 1.nov, passerer vi den gjenbommede Chaniakysten, alle turiststedene der....

Paleochora Torsdag 9.nov 2016👍

Kari

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...