Logg inn med Facebook eller Google!

Kreta øst utenfor turistmaskinene, sept 2015

Started by Gooner, 07. Oct 15, 19:05:01

Previous topic - Next topic

Gooner

21. Oct 15, 20:30:05 #72 Last Edit: 02. Mar 21, 18:57:33 by Gooner
Liksom over, er også fjellene under vann full av huler og grotter:

GOPR1696-ps1-1024.jpg

Siste undervannsglimt er denne karen. I likhet med blekkspruten er han god på kamuflasje.  I løpet av et sekund hadde han skiftet mellom disse to draktene:

GOPR0655-r1-969.jpg

GOPR0684-r2.jpg

Antar at Trompetfisk er et gangbart norsk navn (på engelsk har den mange; Cornetfish, Flutemouth, Trumpetfish)

zerlina

I tillegg til å skrive godt er du en drivende dyktig fotograf.
Gjett om reiselysten våkna :D
Kristin

Gooner

22. Oct 15, 21:58:42 #74 Last Edit: 02. Mar 21, 18:58:20 by Gooner
Tusen takk, Zerlina, det var hyggelig sagt :) Hvis innlegget har inspirert, så er jo det topp, og det å dele med- og inspirere hverandre er vel et av hovedformålene med forumet...

Jeg har ikke nevnt noe om overttingsstedene denne gang, men gjør et lite unntak. Jeg bodde kun på små familiedrevne rom/leiligheter, og opplevde nesten hele spekteret av "servicenivå". Men siste stedet, i Sisi (mellom Agios Nikolaos og Hersonissos) var helt ekstraordinært. Familiedrevet det også (av et  tysk/gresk ektepar), og jeg hadde ingen spesielle forventninger til det, men fikk litt bakeoversveis når jeg omsider kom frem. Omsider, fordi det lå bortgjemt bakenfor og innenfor gamle ruiner/labyrinter av gamle/slitne hus. Selv med gps og online (pr telefon) guiding fant jeg ikke frem. Det endte med at gamle bestemor fra nærmeste taverna og barnebarnet viste meg veien :)
Men det som møtte meg, når  jeg ankom i 22-tiden om kvelden, sulten og sliten etter en lang dag, ga humøret et stort puff i riktig retning:
I kjøleskapet var det satt frem masse fersk mat (bl.a. en gryterett, feta, annen ost, tzatziki, diverse frukt og grønnsaker.

P1160607-900-700.jpg

Og på kjøkkenbenken,: ferske rundstykker, rødvin, hvitvin, olivenolje mm. Og på spisebordet: nyplukkede (og utrolig søte og gode) appelsiner.

P1160608-900-700.jpg

Om morgenen,  kl. 9, kom husbonden rundt med ferske rundstykker til de som ønsket det. Og så hadde han laget ferdig en lunsjrett (denne dagen en kjøttgryte i tomatsaus), som alle kunne hente det de ville av, og ha stående til senere på dagen. Deretter måtte han videre, da han var professor i arkeologi, og hadde full jobb med det.

P1160615-900-700.jpg

P.S. På fellesområdet/tunet, med langbord, samlet gjerne beboerne seg til felles frokost, og ikke minst felles kveldshygge. Her stod det noen store kartonger (20-litere kanskje?) med rødvin, hvitvin og retsina, som var til fri fornøyelse/-døyelse/-lystelse.
De tok ikke betalt for noe av maten/drikken, så det ble nesten "all inclusive", men i hvert fall var alt kortreist/lokalt, og prisen på 43 euro for flott to/tre-roms leilighet var ikke på Ai-nivå.

Gooner

22. Oct 15, 22:08:15 #75 Last Edit: 02. Mar 21, 18:59:22 by Gooner
I Mirsini kom jeg over dette fine motivet:

P1150892_tm-c1-800.jpg

Gooner

22. Oct 15, 22:24:17 #76 Last Edit: 02. Mar 21, 19:02:07 by Gooner
Løfter skal holdes: JanBe skulle ha foto av blomster.
På strendene i Xerokampos vokster det masse hvite strandliljer:

P1150056-900.jpg

Ganske underlig, tenker jeg, at disse strutter av liv, der de har stått i glohet varme hele sommeren, i tørr sand, og det er gjerne er 3-4 måneder siden siste regndråpe :klo:

Jeg tok soloppgangen på stranda noen dager, og da så det slik ut:
Dag 1:

P1150155_tonemapped-900.jpg

Dag 2:

P1150538_tonemapped-900.jpg

Jeg tror jeg lar det være en passende avrunding for dette "reisebrevet"  :bye:  :bye34:

bengalow

Jag vill bara ge ett tips! Dessa är fridlysta i Grekland, så man får inte plocka dem. Däremot fotografera - och det gjorde du bra!!!
Tack för alla fina bilder! Jag tror att blommorna heter "Strandlilja"...som också finns på Chios. Där gick en äldre dam och plockade allesammans, och sedan lät dem ligga på stranden, när hon gick hem. Det fanns en tydlig skylt som berättade detta.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Gooner

Takk for info, bengalow. Det var skilt i Xerokampos også, som opplyste om forbudet (som jeg overholdt ;))

anemos

Jeg er ganske ny her, så ikke bli for høy på pæra, men dette er uten tvil favoritten av trådene her inne. Nydelige bilder og fine historier. All Inclusive episoden er Hellas på sitt beste. Takk!

Gooner

22. Oct 15, 22:48:32 #80 Last Edit: 22. Oct 15, 23:23:59 by Gooner
Quote from: anemos on 22. Oct 15, 22:39:42
Jeg er ganske ny her, så ikke bli for høy på pæra, men dette er uten tvil favoritten av trådene her inne. Nydelige bilder og fine historier. All Inclusive episoden er Hellas på sitt beste. Takk!

OK, jeg skal prøve å holde beina på jorda, men du gjør det jammen ikke til en lettvint øvelse ;)

Solgry

Fantastisk flotte bilder, Gooner!

Her hadde du hatt mange vinnersjanser i fotokonkurransen! :fotograf:
Lodotter er englenes tøfler.....

cirkeline

For noen fantastiske bilder, jeg blir helt satt ut, og ikke minst Kretasjuk.  Det er bare å pøse på med dører, blomster, fisk osv.  Jeg er altetende.

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...