Logg inn med Facebook eller Google!

Nytt medlem i forumet som lurer litt om "Øyhopping i Dodekanserne"

Started by Ingeborg, 01. Apr 12, 22:46:43

Previous topic - Next topic

polyanna

Lander dere om formiddagen eller kvelden? I fjor kjøpte jeg flystol hos Apollo, fordi flyet landet henimot midnatt sørget jeg for å få kjøpt transfer Flyplassen-Mastichari-Kalymnos med dem (dagen før avreise). Da regnet jeg med at båtene venter på charterturistene, det stemte  :). Den transfer'en måtte jeg ringe Apollo for å få ordnet, kunne ikke ordnes via nettet.  - Ankommer dere på dagtid, kan dere ta taxi rett til Mastichari og kjøpe billett der til første fergemulighet over. Billett kjøpes i en 'bu' ute på havna. En minihavn, egentlig. Ikke mange meter å gå. - Tror fergene går frem til rundt 24.00. Du finner sikkert en oversikt på nettet over av avgangstidene. - Har forøvrig opplevd at hurtigbåten har vært fullbooket både ved ankomst tidlig morgen og ved hjemreise, greit å vite enten en reiser tidlig eller sent på året. Men somlefergen tar jo bare en times tid, helt ok. På havnen i Pothia står taxiene i kø, lett å komme seg til andre siden av øya.  :vinke:

IngeS

Samos med sine båtforbindelser tii andre øyer er nok heller en øy å loffe fra. Ellers er Samos så stor at man trenger tid til å bli kjent med den
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

polyanna

Myrties er et flott utgangspunkt for videre loffing nordover, kanskje først til Leros? -'Katharina' tror jeg båten heter som går to-tre ganger i uken dit, bl.a. på tirsdager rundt kl. 9.00 - og derfra er Patmos lett å nå. Og så videre. -  Kaien/havnen i Myrties er mer som en lang brygge, der kan en jo også ta turen over til Telendos med taxibåtene, de går hver halvtime, koster lite - for sol og bad og tavernabesøk. God og hjemmelaget mat på tavernaene på Telendos, avslappet 'gresk' stemning. I Myrties trives mange med å bo på bl.a. Nefelis, og fra det hotellet er det bare noen meter å gå til Babi's Bar om en vil slå av en prat, få informasjon, spise eller få seg noe å drikke. Eller til en annen sjarmerende bar eller taverna. I Myrties er 'alt' i gåavstand.

Heldige dere, dette høres ut som en drømmetur. :vinke:

Greece-Traveller

"Havna" i Myrties så slik ut i 1991:



Babis bar

Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Tjorven

Quote from: polyanna on 03. Apr 12, 22:49:47
Myrties er et flott utgangspunkt for videre loffing nordover, kanskje først til Leros? -'Katharina' tror jeg båten heter som går to-tre ganger i uken dit, bl.a. på tirsdager rundt kl. 9.00 - og derfra er Patmos lett å nå.





Det er vel like greit å loffe videre fra Pothea, derfra går det jo katamaraner hver dag til bl.a Leros, Lipsi og Patmos. Som eksempel (avgang fra Kos) tok det ca 2,5 timer til Lipsi med Dodekanes Pride, som fortsatte videre til Patmos.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Svein~B

Det generelle rådet om øyloffing er at du starter med den øya som ligger lengst vekk eller mest avsides. Jeg vil anbefale at dere sjekker ferjerutene fra Kos den dagen dere lander og ser etter en mulighet til å komme direkte til Patmos med en gang. Deretter loffer dere mot utgangspunktet igjen.

Noe av det fine med øyloffing er at du ikke trenger å bestemme på forhånd akkurat hvilke øyer du vil besøke og hvor lenge du vil bli på hvert sted. Når det er sagt, er det daglige forbindelser mellom Patmos, Lipsi, Leros og Kalymnos. Mellom Kalymnos og Kos er det mange forbindelser hver dag. Hvis dere trives godt på Kalymnos, går det an å bli der til avreisedagen, bortsett fra hvis det er meldt mye vind. Hvis dere sjekker værmeldinga tre dager før hjemreise og det er meldt vindstyrke seks eller mer, bør dere komme dere til Kos så snart som mulig. Ellers risikerer dere at innstilte ferjer gjør at dere ikke rekker flyet hjem.

Hvis det ikke er mulig å komme seg direkte til Patmos den dagen dere ankommer, ville jeg også kanskje heller reist til Kalymnos enn til Kos by og heller tatt noen dager på Kos på slutten av oppholdet hvis dere ikke vil tilbake til Kalymnos.

Jeg støtter absolutt at dere dropper Samos, Fourni og Ikaria i denne omgang. Fly heller til Samos en annen gang og kombinér de tre øyene da.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Ingeborg

Enda en gang tusen takk for overraskende og mange oppfølginger av mine spørsmål!
Kjempegøy å være medlem synes jeg....blir litt hekta og må "gå innom en liten snartur" stadig vekk ;)
Skulle gjerne svart og fulgt opp trådene mer men tiden strekker ikke alltid til. Men øvelse gjør mester og det vil kanskje gå kjappere etterhvert....
Dere er ihvertfall samkjørte og har stort sett samme oppfatning om hva som er den beste løsningen på vår loffetur i Dodenkansene  :goodjob:
Alle svar er nå nøye gjennomgått og arkivert i reisemappa som jeg bruker under planleggingen, og som jeg også tar med meg. Kjekt å ha ;)
Men vi kommer til å ta det litt som det kommer og bare nyte mest mulig av sola, stemningen, maten, en god bok og ikke minst grekerenes gjestfrihet og deres kultur!
Vi håper å kunne reise litt rundt på øyene også enten ved hjelp av ATV eller bil, muligens også moped....Det har ikke jeg kjørt på maaange år....men hadde vært moro og prøvd det igjen ::) (der det ikke er mye trafikk mener jeg...)
Fortsatt god påske til dere alle!
Ingeborg
"Aldri så galt at det ikke er godt for noe"

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | 28. Mar 24, 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...