Logg inn med Facebook eller Google!

Vår greske odysse - våren 2019. Kryss og tvers på det greske fastland

Started by Katherina, 19. Jan 20, 19:06:02

Previous topic - Next topic

Katherina

 ??? Undres på hvorfor det siste innlegget mitt er blitt borte?  :o Det er det kaka referer til:"Å huttetu! Det var tett, ja." For det var skikkelig tatt på stranda i Possidi.   :D

Men vi går videre! Det var tid for å bryte opp enda en gang og nå skulle vi bryte opp fra kysten på nytt og sett kursen nordover igjen. Til Limni Kerkini. Det kommer vi tilbake til. Først oppbruddet og noen små glimt fra naturen underveis.
 :blomst3:  :kd66:  :99wywy: Aller først; KALO MINA!  :45fjj:  :hfjjk: med hilsen med blomsterkransen til Anna på Pierides i Kardamili! ;D
Bildene:
2: Vi er ikke akkurat noen ryggsekkturister! ;D
3: På tide med vakskemaskin igjen!  :o
4-8: Nordover på Halkidiki er det frodig og vakkert og blant annet gyvelen lyser opp i landskapet.
9: Vi gjorde et lite stopp i Polygyros, som er hovedstaden på Halkidiki. Her "møtte" vi Arostoteles

Katherina

 :blomst3: Turen vår ga oss menge rike opplevelser, men det er et sted, som sitter igjen i hjertet på en helt spesiell måte og det er Limni Kerkini.  :D
Det var så annerledes enn alt det andre. Hele atmosfæren, freden, nærheten til naturen og dyrelivet. Det er vanskelig å sette ord på det. Det bare ble slik. ::)
 ;D LIMNI / LAKE KERKINI er en oppdemmet innsjø nord i regionen Makedonia i Hellas. Fram til 1932 var det et stort myrlent område. Elva Strymon, som renner her er vannrik og i 1932 bygget man en demning her, som ble forbedret i 1980. Dette har skapt en innsjø med et helt spesielt biotopt miljø. Det blir sagt at den fine balansen i økosystemet er blitt bevart til store fordeler for regionen. Limni Kerkini er omtrent 15km lang og den maksimale bredden, når den er full, når 8,5km.
Fugle- og dyrelivet er rikt og man regner det som et av Nord-Europas viktigste fugletittingsområder. Det er blitt observert rundt 300 fuglearter her. Noen av dem hekker, noen er der om vinteren, andre stopper for hvil eller mat. Det er også minst 10 amfibierarter (frosker, salamandere, tritons), 5 sneglearter, 19 reptil arter (øgler, slanger, skilpadder) og et stort utvalg av insekter.
 ;D På FB sendte jeg denne hilsnen: "Etter deilige og opplevelsesrike dager på Halkidiki, har vi igjen beveget oss inn i landet. Som de fleste av stedene vi har vagt å besøke, ligger dette også ved vann. Denne gangen ved en kunstig innsjø, Lake Kerkini, nord på fastlandet. Fjellene vi ser mot er grensefjellene til Bulgaria. Et paradis for fugletittere. Foruten fugler av forskjellige slag, er det vannbøfler og hester, kyr, sauer og geiter går og gresser overalt. Når vi ferdes langs vannet, møtes man av en spesiell fred. Vi bodde på Guesthouse to Fragma i den lille landsbyen Lithotopos, som ligger i sørenden av innsjøen og rett ved demningen.

Katherina

 :yeah:Etter at vi hadde innlosjert oss, tok Sverre seg en tur på egen hånd og han kommer opprømt tilbake."Kom å bli med en tur! Det er så fint å gå langs vannet!"  ;D Det var fin ettermiddag og enda en stund til solnedgang, så hvorfor ikke.  ::) Det var virkelig fint her. Sjøen lå stille, det var rik vegetasjon og rundt oss var det deilig og fredelig. Vi hadde ikke kjørt lange stykket før vi møtte på en flokk med store dyr, som kom ut fra skogen. Samtidig hørte vi noen litt uvanlige lyder. Det var en gjeter som stod opp i skråningen ved vannet og lokket og dyrene som kom ut av skogen var vannbøfler.  ::)

 Det var fint å se hvordan de kom ut av skogen og samlet seg nede ved vannet, da gjeteren kalte på dem. Men det må innrømmes at det var litt skummelt da disse store dyrene  kom rett mot oss. Vi er jo, ikke vant med vannbøfler, så vi kom oss fort inn i bilen. Men de var nok nyssgjerrige på oss også. Mens vi satt der og bivånet det hele, så så vi plutelig et stort hode ved frontruta og et ved sideruta. I skrekkblannet fryd fikk jeg fram mobilen, for dette MÅTTE foreviges, men SUKK, jeg var for sein.  :-[ Etter å ha tittet på oss, ruslet de rolig videre ned til vannet og la etter hvert på svøm. De skulle nok hjem for kvelden og for å bli melket. For her er vannbøflene husdyr. Dessverre fikk vi ikke smakt på noen bøffelprodukter.  :-\

Katherina

 :hfjjk: Atmosfæren - stillheten - morgenlyset - ved Limni Kerkini sitter enda i meg.  :) Kan da ikke sove bort en slik fin morgen i et slikt vakkert sted. DEt er så stille, så stille. Noen av stedets løsehunder har samlet seg nede ved gatekrysset, De titter på oss, men mister fort interessen. Vi kjører til et sted nede ved vann, som vi hadde sett oss ut kvelden i forveien. På veien dit møter vi en søt hundemamma med tre bittesmå hvalper. Hun samler de små når hun ser vi kommer kjørende. Hvilket liv vil disse få? Vi legger merke til at noen har lagt et teppe til dem og litt mat. Godt å se. Vi finner plassen vår og rusler rundt, mens dagen langsomt våkner.
 ;D Jeg tror jeg lar bildene tale for seg selv.  ;D




 

kaka

KariK

Katherina

 :99wywy: Da fortsetter vi morgenturen vår langs vakre Limni Kerkini :45fjj:
Så kommer noen hester ut fra skogen og går ned til vannet.

Katherina

 :99wywy: Vi fortsetter morgenturen.
Denne gangen betrakter vi pelikanene.
Vi kjører litt videre og får øye på en åker, som lyser i mot oss i gult og rødt. ;D
Nede ved vannkanten går en liten saueflokk og spiser.
 8) I sannhet en deilig morgen og dette var bare begynnelsen på dagen

Katherina

 :teary: Vertskapet vårt hadde anbefalt oss å stå tidlig opp og å spise frokost etter at vi hadde vært en tur ute for å oppleve morgenen ved innsjøen. De lovte å gjøre i stand et godt måltid til oss og det ble det så absolutt. Gode og mette, var vi klare for nye opplevelser.
 ;D Under veis fikk vi se noe vi aldri har opplevd tidligere. Vi er jo heller ikke så bevandret i denne type natur. Så for oss ble det en spesiell opplevelse. Hundrevis av fugl av forskjellige slag var samlet på et mindre område på sjøen. Det var helt svart og øredøvende fuglelyder.  ;D Etter en stund lettet de en etter en. Det tynnet seg ut og sjøen var igjen helt stille.
 ;D Også denne gangen får bildene tale for seg selv.

kaka

Det er så fint å se bildene fra dette området, - helt spesielt.
KariK

Katherina

 :blomst3: Ja, området viste seg å være spesielt og etter ett par dager her kjente vi at det hadde gjort noe med oss. Hit ville vi veldig gjerne tilbake til.  ::) Så får tiden vise hva det blir til.  ::)
 ;D Det var enda en fugl vi skulle bli litt bedre kjent med. STORKEN!  ;D
Storken. Denne myteomspunnende fuglen. Den fascinerer på en merkelig måte.
 :45fjj: Det er mange myter rundt storken, men aller best kjent er myten om at storken kommer med nyfødte barn. Denne myten har sine røtter helt tilbake til vikingtiden. Etter gammel norrøn tro trodde man at Odin var på stranda sammen med gudene Høne og Lodur da de fikk øye på to trestokker. De ga trestokkene gudeliknende menneskelige egenskaper og mannen, Ask, og kvinnen, Embla, var skapt. Det var guden Høne som ga mennesket sjelen og bæreren var en stork. Denne myten holdt seg levende gjennom århundrene. I Frankrike på 1400-tallet , får den et nytt innhold. Man begynte å fortelle at storken kom og satte seg på taket og lot babyen gli gjennom pipa. Ikke så ukjent fortellinger om julenissen i våre dager. Myten holdt seg levende helt opp til 1900-tallet. Selv om vi ikke lengre forbinner storken med fødsel, så lever noe av det blant oss. På gratulasjonskort til nyfødte og foreldrene, kan det være bilde av en stork, i Danmark er det en gammel tradisjon å sette en storkefigur utenfor huset, når et barn er blitt født.                                                                                                                                             
 :) Gjennom folketroen har det vært mange myter om både gode og dårlige varsler knyttet til storken.  For eksempel:
-   Hvis storken bygger rede på taket, så vil ikke tordenen slå ned i det huset.
-   Hvis den første storken man ser om våren flyr, blir man tung til bens og sykelig i sommertiden. Ser man den stående, blir man lett til bens og sunn og frisk.
-   Hvis den første storken man ser er hvit og ren, blir det en tørr sommer. Hvis den er skitten og ustelt, blir det en våt sommer.
 ;) Men først ett par kattebilder. Det hører jo med i en fortelling om ferie i Hellas.
Det var ekstra artig å følge med dem, fordi de hadde unger, som var blitt så store at de syntes godt fra bakken. Vi ble også fascinert av snadrelyden, som viser seg å være måten storkene kommuniserer på. No message is associated with this attachment.

Katherina

 :blomst3: På våre turer ved innsjøen hadde vi sett forskjellige dyr, hunder, katter, hester, kyr og til og med vannbøfler, som kom ned til vannet om morgenen og kvelden og vasset ut i det og drakk seg utørste og tok morgenbadet eller svalet kroppen sin etter en varm dag. De lengtet etter friskt, kaldt vann og kom og ble lesket.

 ;D Inntrykkene var mange og rike og annerledes enn det vi hadde opplevd tidligere på turen vår. Det var deilig å være slik midt i naturen. Men det viste seg at området hadde enda mer å by på og det av en helt annen karakter. Utenfor den lille landsbyen Akritochori i åssiden på nordsiden av Limni Kerkini, hadde vi lest at det skulle være et ganske nytt og vakkert kloster. Det ble innviet 21.oktober 2012.
Fra utsiden så ikke klosteret noe spesielt ut og de holdt fortsatt på med bygging av en ny bygning. Vi går opp den store trappen, som fører til klosterporten og som er vakkert dekorert med motiver fra en av salmene i Salmenes bok i Bibelen. "Som hjorten lengter etter bekker med vann, lengter min sjel etter deg, Gud.
"Min sjel tørster etter Gud, etter den levende Gud."
Over denne er det malt et bilde av Døperne Johannes. Dette får oss til å forstå at klosteret er viet han.
 :45fjj: Det å komme innenfor klosterets port var som å komme inn i en verden for seg selv. En oase. Det første inntrykket var dets skjønnhet og frodighet. Blikket gikk videre mot detaljene. Den vakre beplantningen. Den store kjøkkenhagen med de forskjellige frukttrærne og oliventrær og andre typer nyttige vekster. Alt var velpleid. Alt i en harmonisk ramme. Jeg kjenner på en helt spesiell stillhet.
Midt i mot meg, på den store plassen, får jeg øye på en stor og vakker kirke.
 ;D Vi får vente med å gå inn i kirka til neste gang.  ;D

Kabi

For et imponerende steinarbeid - på både bakken, veggene og takene!

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | 28. Mar 24, 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...