Logg inn med Facebook eller Google!

Er det turistenes oppgave å \'oppdra\' det greske folket?

Started by polyanna, 01. Jul 11, 08:30:11

Previous topic - Next topic

marjana

Quote from: \"mouche\"Vi har nok litt forskjellig erfaring da for siden vi bygger hus på Kreta så har vi allerede kjøpt inn og/eller bestilt alt av hvitevarer, det meste av møbler, lamper, bestilt/tatt ut alt av fliser kjøkken og baderomsinnredning og ikke en gang/sted har jeg opplevd noe byrkrati eller forsinkelser i forbindelse med dette. Har gått minst like enkelt og greit som i Norge, om ikke bedre sågar.

Jeg vet ikke hvordan, eller av hvem dere har kjøpt og bygger hus på Kreta, men det virker jo velorganisert. Og godt er det!

Jeg som enkeltperson må jo gjøre like mye arbeid og registrering for den ene kaffekokeren til 20 euro på \"Magnet\", som for dem som kjøper alt av hvitevarer til et helt kjøkken! Prossessen er den samme.

Jeg vil anta at dere har folk som gjør og fikser dette for dere der.

Ellers er Offris tråd om å kjøpe leilighet på Kreta full av disse litt underlige situasjonene. Jeg kjente meg veldig igjen, og humret og lo gjennom den.
Lurer på hvordan de har det der, forresten!
Glika i zoi

mouche

Quote from: \"marjana\"Ellers er Offris tråd om å kjøpe leilighet på Kreta full av disse litt underlige situasjonene. !

Vil gjerne lese den. Hvor finner jeg den?



Anders

YW :-)

Bortsett fra det... har ingen ambisjoner/intensjoner om å oppdra noen, enten de nå er grekere eller annet. Vi mennesker kan vel trenes til det meste, men er fullstendig \"uoppdragelige\". Vi må da være dyrerikets mest uhøflige vesen?

ofriis

Quote from: \"marjana\"
Quote from: \"mouche\"......
Ellers er Offris tråd om å kjøpe leilighet på Kreta full av disse litt underlige situasjonene. Jeg kjente meg veldig igjen, og humret og lo gjennom den.
Lurer på hvordan de har det der, forresten!
Takk, vi har det bra - hjemme for tiden - men vil komme tilbake til det i vår hus-tråd. Huset er utleid i forbindelse med fruens etterlengtede, og nå gjennomførte, hofteoperasjon - hvilket har gjort at vi har vært \"hofte-fast\" i Norge helt fram til nå.
 :roll:  
Jeg vil skrive om mitt møte med damen på El-verket, hvilket bringer meg inn på trådens tema: å oppdra det greske folket.
Ja ja menn. Vi som for det meste har frekventert turistinfiserte steder, tror nok ikke at de turistene kan ha noen oppdragende effekt på grekerne. Heller tvert imot.
 :shock:
Det snakkes om skattemoral, og folkets tilbøyelighet til å lure myndighetene for å betale mindre skatt, vi har hørt mye om det.
Og hva har så damen på El-verket med det å gjøre? Ingen ting, men El-verket har. Det er statlig, så vidt jeg har forstått, og nå har de begynt å lure folket. Det er essensen i det jeg fikk høre fra våre leieboere i Rethymno i forrige uke.
Vi bruker firmaet AlphaToOmega for å betale regninger, og jeg fikk en kontoutskrift som viste en ganske høy strømregning, mer enn 700 Euro for vinteren. For å si det sånn, så endret kredittratingen (ref: Obamas hodepine) seg en smule på grunn av dette. Det er jo leietakerne som skal betale strømmen, så jeg nevnte denne regningen for dem. Fruen i huset (mannen er på jobb dag og natt i sesongen) kunne fortelle følgende: El-verket har nå begynt å sende ut strømregninger for [ul]innbilt[/ul], og ikke aktuelt, strømforbruk. Det har medført at folk de kjenner, som tidligere har fått strømregninger på rundt 200 Euro, nå har fått regninger på rundt 400 Euro. Så har de klaget til El-verket og fått beskjed om at \"Vi har gjort en feil, og reduserer regningen med 200 Euro\". I vårt tilfelle så var regningen allerede betalt, så da ble det mer komplisert. Våre stakkars leieboere må nå notere strømforbruket hver dag i noen uker for å sannsynliggjøre at de ikke har brukt så mye strøm som de har betalt for. Jeg forstår det ikke, for noen kunne jo tatt seg det bryet det er å lese av strømmåleren. I motsetning til nabohusene, som har måleren synlig fra gaten, så må man inn i vårt hus for å lese av måleren. Kanskje det er en årsak til at vi er blitt utvalgt til \"stor regning\". Ikke vet jeg.
Har noen kjennskap til lignende tilfeller?
Vi drar til Rethymno den 20 august, så da vil vi nok finne ut hva som foregår. ... kanskje ...
Fortsettelse følger .....

P.S. Damen på El-verket gjorde jobben sin, ingen sure miner der...
The farther one travels / The less one knows

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...