Logg inn med Facebook eller Google!

Er det turistenes oppgave å \'oppdra\' det greske folket?

Started by polyanna, 01. Jul 11, 08:30:11

Previous topic - Next topic

Frynse

Quote from: \"Tjorven\"Snakket med ei svensk jente som jobber på en taverna på Antiparos. Der blir all tips fordelt på de ansatte som er på jobb. Tror det er sånn det fungerer de fleste steder.
Det å gi tips på spisesteder/barer har da vel eksistert i \"alle tider\", både i Hellas og i Norge, og jeg har aldri tenkt over det som å gi \"svartpenger\".

Og Frynse, det er jo bare å ta seg jobb innen restaurantbransjen, hvis du syns det er mer forlokkende enn den jobben du har  ;)
Driks/tips har ikke eksistert til alle tider her i Norge, og ikke i et slikt omfang at det er blitt det vanlige å gjøre.
Skikken (uskikken) begynte å bre skikkelig om seg da charterturismen gjorde sitt inntog.
De som ville virke litt bereiste og internasjonale begynte å tipse her hjemme enten de hadde vært på grisefest eller ei, og så fulgte andre opp for ikke å virke kjipe.
Jeg kjenner flere i bransjen, og disse pengene blir ikke oppgitt på noen som helst måte.

Om du tolket meg dithen at jeg på noen måte er misunnelig på folk i restaurantbransjen, tar du feil.
Jeg tok rett utdanning i ungdommen, og gjør min jobb til riktig betaling i henhold til tariffen.
Det er svart betaling jeg er negativ til, og den blir ikke hvitere om den blir gitt til en servitør, verken her hjemme eller utenlands.
Det er ikke synd på servitørene.
Riktignok er det ikke en høytlønnsgruppe, men det bør det heller ikke være sammenlignet med andre yrker der det kreves lang utdanning og som innbefatter større ansvar.
Vil de ha bedre betalt får de gjøre som alle andre, nemlig å ta en utdanning med alt det medfører.
Hvorfor skulle en servitør, jeg selv eller noen andre for den saks skyld få svart ekstrabetaling bare for å gjøre det vi allerede har fått korrekt, skattbar betaling for ?

Jeg vil m.a.o. hevde at skikken med tipsing er svart betaling vi har adoptert fra land der de har lange tradisjoner for sånt, og at vi ikke bidrar i riktig retning ved å fortsette med denne skikken.
Det er ikke få millioner Euro som blir unndratt beskatning på denne måten.
Er det noen forskjell på disse Euroene og de andre som ikke blir oppgitt ?

marjana

Quote from: \"filhellener\"
Quote from: \"marjana\"Jeg hadde en lang prat  fjor vår om akkurat dette med Yiannis som driver Galissas Studios, som noen forummedlemmer vet om. Han driver for seg selv, og var helt klar på å kunne vise til kvitteringer og et ryddig regnskap i tilfelle bokettersyn.
Det blir sikkert fortsatt triksing med regnskaper og kvitteringer, bare for for at de enkelte skal klare å få det til å gå rundt, men jeg synes det er frekt å begynne å moralisere ovenfor grekerne i hvertfall, særlig av oss nordmenn som kommer fra et av verdens rikeste land!

For å ta det siste først,  j e g  ønsker ikke å moralisere over grekerne  :smile:
- men siden du nevner eieren på Galissas studios, så er det nok ikke helt gjennomført med kvittering hos ham heller. Vi bodde der på øyloffen vår i juni i fjor, Galissas studios var det eneste stedet vi bodde hvor vi
i k k e fikk kvittering på den turen. . .

Betalte dere kontant? Hvis dere betalte med kort, så er jo det en kvittering som går begge veier.
Yiannis viste meg den store boken for registrering av alle bookinger og hvilke rom som var i bruk. Han sa at de kunne komme å kontrollere når de ville, og det er ofte kontroller på Syros, sikkert også fordi dette er administrasjonssenteret i Kykladene, og skattevesenet er der.
Men jeg vet jo ikke hva som er sant, bare hva han fortalte meg.
Glika i zoi

Tjorven

Nå skrev jeg \"alle tider\" i gåseøyne da, Frynse  ;)
Jo vel, driks er kanskje svarte penger og en usikk slik du ser det, men det kunne ikke falle meg inn å ikke gi tips, spesielt på greske tavernaer. Ikke fordi jeg vil framstå som \"beleven\", men som en liten påskjønnelse for god mat og service, hvor servitørene ofte springer beina av seg for å gjøre en god jobb.

Jeg har også høy og lang utdanning, uten at lønna mi har stått i samsvar med ansvaret. Dessverre er det jo oftest sånn at de med lav lønn har mest ansvar (helsesektor og lærere f.eks), spesielt kvinner  :(  Mens mange meget godt høylønte, uten det samme ansvaret, får \"frynsegoder\" så det holder i tillegg!! De som har alt, får enda mer, uten at de verken trenger eller fortjener det.
DET syns JEG er en usikk!

Med det sagt, jobber man med mennesker, er ros og gode smil mye mer verdt enn alskens penger og ufortjente frynsegoder  :D
There are no strangers, only friends we haven't met.

filhellener

Quote from: \"marjana\"frekt å begynne å moralisere ovenfor grekerne i hvertfall, særlig av oss nordmenn som kommer fra et av verdens rikeste land!

For å ta det siste først,  j e g  ønsker ikke å moralisere over grekerne  :smile:
- men siden du nevner eieren på Galissas studios, så er det nok ikke helt gjennomført med kvittering hos ham heller. Vi bodde der på øyloffen vår i juni i fjor, Galissas studios var det eneste stedet vi bodde hvor vi
i k k e fikk kvittering på den turen. . .[/quote]

Betalte dere kontant? Hvis dere betalte med kort, så er jo det en kvittering som går begge veier.
Yiannis viste meg den store boken for registrering av alle bookinger og hvilke rom som var i bruk. Han sa at de kunne komme å kontrollere når de ville, og det er ofte kontroller på Syros, sikkert også fordi dette er administrasjonssenteret i Kykladene, og skattevesenet er der.
Men jeg vet jo ikke hva som er sant, bare hva han fortalte meg.[/quote]

Vi betalte kontant.
Det jeg kom på er at vi fyllte ut en blankett der, ved ankomst, med opplysning om hvor mange vi var og hvor lenge vi skulle være der, det har vi aldri gjort noe annet sted.
Om han så registrerte det i boken du nevner og dermed er alt i orden vet jo ikke jeg, men at v i hverken fikk gjenpart av blanketten eller noen kvittering det er sikkert  :smile:
Kari

Heidrun

Vel .
På Santorini hadde han som kom og tok imot penger på bussen en egen vri på dette. Bussturen kosta 1,60 euro. Når jeg så leverte inn 2 euro sa han at han ikke hadde 20 cent euromynter. Han ga meg da igjen 20 cent euro og hasta videre. Hørte han sa det samme til mange andre på bussen også. Senere når jeg tilfeldigvis hadde samme buss igjen og det var den samme som kom rundt og tok imot betaling. Ja da var det samme visa. Har ikke 20 cent euro. Så han fant sin egen lille vri på dette. Eller kan man kalle det sin egen lille vri på svindel
Yamas til livet og til

Kalimera

Vi \"ER FAKTISK \"GJESTER  I HELLAS\", et EU land.

Hvorfor skal vi \"oppdra\" Hellas ?

Jeg tviler også på at vi kan \"oppdra\" andre land på \"svart\" økonomi, ( som faktisk er en DEL av landets totaløkonomi. Se også til mange andre land som  Serbia, Russland og endel av de asiatiske land.

marjana

Quote from: \"filhellener\"
Quote from: \"marjana\"frekt å begynne å moralisere ovenfor grekerne i hvertfall, særlig av oss nordmenn som kommer fra et av verdens rikeste land!

For å ta det siste først,  j e g  ønsker ikke å moralisere over grekerne  :smile:
- men siden du nevner eieren på Galissas studios, så er det nok ikke helt gjennomført med kvittering hos ham heller. Vi bodde der på øyloffen vår i juni i fjor, Galissas studios var det eneste stedet vi bodde hvor vi
i k k e fikk kvittering på den turen. . .

Betalte dere kontant? Hvis dere betalte med kort, så er jo det en kvittering som går begge veier.
Yiannis viste meg den store boken for registrering av alle bookinger og hvilke rom som var i bruk. Han sa at de kunne komme å kontrollere når de ville, og det er ofte kontroller på Syros, sikkert også fordi dette er administrasjonssenteret i Kykladene, og skattevesenet er der.
Men jeg vet jo ikke hva som er sant, bare hva han fortalte meg.[/quote]

Vi betalte kontant.
Det jeg kom på er at vi fyllte ut en blankett der, ved ankomst, med opplysning om hvor mange vi var og hvor lenge vi skulle være der, det har vi aldri gjort noe annet sted.
Om han så registrerte det i boken du nevner og dermed er alt i orden vet jo ikke jeg, men at v i hverken fikk gjenpart av blanketten eller noen kvittering det er sikkert  :smile:[/quote]

Hvordan grekerne fører regnskap for skatt og moms vet vel vi turister ikke så mye om. En papirkvittering betyr nødvendigvis ingenting. Det kan man skrive ut og stemple i vei uten at den nødvendigvis er verdt noe som helst. At de må registerere gjestene med passnummer og det hele til myndighetene begrenser jo mulighetene for å underslå inntekt på romutleie. Utgifter og inntekter skal jo stemme ved et bokettersyn.

Hos en annen Yiannis i Galissas der jeg også har bodd for en del år siden tok han pengene rett i \"lomma\" da, ikke noe registrering noe sted. Ikke spurte han om passet mitt, eller noen registrering der, så jeg kunne ha stukket av fra hele regninga for et par, tre uker da jeg dro!
Han svarte litt oppgitt i fjor da jeg spurte hva han tok for rom da, og han sa at han dessverre måtte ta 30 per natt siden han måtte betale skatt og alt mulig nå...
Glika i zoi

Admirala

Apropos håndskrevne kvitteringer: Nye regler krever at ALLE som selger noe, varer eller tjenester, skal ha elektronisk kassaapparat eller hva det heter, og det skal sjekkes av myndighetene før det tas i bruk, slik at det ikke skal kunne jukses med.
Selv f.eks frukt- og grønt-selgerne på utendørsboder, markeder etc skal ha dette nå (eller iallfall i løpet av 2011), så at hotelleiere slipper unna med håndskrevne lapper tviler jeg på.

Husk også at grekerne forlanger kvittering når de betaler noe, de trenger dem i forb. m. selvangivelsen sin, jo flere kvitteringer (= høye beløp) jo bedre.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

marjana

Det blir jo interessant å følge med på dette kvitteringshavet de er i ferd med å lage da. Enda flere byråkrater må vel sikkert ansettes av de regjerende myndigheter for å rekke og ta bokettersyn på alt dette, for å kunne betale de enorme beløpene Hellas skylder...

Kafkaprossesen er vel noe å tenke på her?
Glika i zoi

mouche

Quote from: \"marjana\"Det blir jo interessant å følge med på dette kvitteringshavet de er i ferd med å lage da.

Dette \"havet\" er vel allerede innført og nokså standard i de freste øvrige land innen EU, og sågar mange utenfor også?

marjana

Quote from: \"mouche\"
Quote from: \"marjana\"Det blir jo interessant å følge med på dette kvitteringshavet de er i ferd med å lage da.

Dette \"havet\" er vel allerede innført og nokså standard i de freste øvrige land innen EU, og sågar mange utenfor også?

Hellas må vel ha rekord? Nå må alle grekere ta vare på absoulutt alle sine private papirkvitteringer når de går og handler alt fra en enkel kaffe til storinnkjøp på supermarkedet. Folk fyller opp skuffer for å bevise forbruket sitt. Det blir et kvitteringshav i papir.

Admirala skrev:
Husk også at grekerne forlanger kvittering når de betaler noe, de trenger dem i forb. m. selvangivelsen sin, jo flere kvitteringer (= høye beløp) jo bedre.


Og som da jeg kjøpte en vannkoker på Syros på \"Magnet\", en elektrokjede, vannkokeren kostet 20 euro. Der måtte jeg oppgi navn og det var en omstendelig registering på data. Jeg fikk sitte ned for å vente ved disken. Det tok vel ca en halv time. To mann trengtes til dette...

Får håpe grekerne kommer seg på kjøl igjen!
Glika i zoi

mouche

Vi har nok litt forskjellig erfaring da for siden vi bygger hus på Kreta så har vi allerede kjøpt inn og/eller bestilt alt av hvitevarer, det meste av møbler, lamper, bestilt/tatt ut alt av fliser kjøkken og baderomsinnredning og ikke en gang/sted har jeg opplevd noe byrkrati eller forsinkelser i forbindelse med dette. Har gått minst like enkelt og greit som i Norge, om ikke bedre sågar.

Siste innlegg i forumet

Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...