Logg inn med Facebook eller Google!

Reiserute Øyhopping mellom Santorini og Athen

Started by mbog, 06. Jun 13, 17:51:48

Previous topic - Next topic

mbog

Hei. Jeg er ny her så det kan godt hende noen har pratet om akkurat det samme som meg, men jeg gir det et forsøk forde :)

Vi har bestilt flybilletter til Hellas og tenker ta en øyhopping ferie på 14 dager.
Vi flyr til Santorini og hjem igjenn fra Athen. så da gjenstår det bare å planlegge ca hvordan reisen skal være mellom de plassene.
Noen som har tips til reiserute? Jeg skal reise med kjæresten og vi er begge i midten av 20 åra.

Håper på bra tips og innspill for å gjøre ferien så minneverdig som mulig :)

På forhånd takk :)

Anders

Hei, og velkommen til forumet :-)

Dere har i all hovedsak to valgmuligheter. Midtre eller vestre Kyklader. Ta gjerne en overnatting eller to på Santorini, så dere blir "akklimatisert" :-) Får med solnedgang og Calderakant og det der. Midtre Kyklader gir dere Ios,Naxos,Paros og Syros å velge mellom (første og sistnevnte er avhengig av hvilke dager dere reiser) Selv ville jeg delt tiden mellom Naxos og Paros.
Vestre Kyklader... Folegandros, Milos, Sifnos, Serifos... jeg ville valgt de to i midten :-)

Sørg iallfall for å være i Athen minst en overnatting før hjemreise... båter kan bli kansellert eller forsinket pga vind/streiker o.a.

Når tenker dere å reise? Og hva liker dere å oppleve?

mbog

Takk for det :)

Bra tips dette :)

Vi reiser til Santorini 4 august. flyet lander vist kl 3 på natten så må vell bestille hotell på forhånd på Santorini iallefall.

Vil såklart ha sol og en fin strand :) Og kanskje få sett litt fine steder og spist god mat. Er jo en kjæreste tur så det blir ikke party 24/7 :p
Men en dag eller to med litt party og gode drinker hadde jo vært kjekt det også :)
Ellers vet jeg ikke helt hva som er å se/oppleve der.. Noe historie hadde jo vært kjekt å få med seg siden grekerne har en lang historie å vise til.

Anders

4 august, ja... regn med at det er MYE folk rundtom :-) Det er jo liksom midt i høysesongen. Prøv dette hotellet http://www.hotelbabis.gr/index.html på Santorini, det ligger sånn ca midt mellom flyplassen og Thira, og Babis eller faren stiller kanskje (antagelig?) på flyplassen for å hente dere. Bare en fem-åtte minutters biltur... ville sjekket det ganske kjapt!
Både på Naxos og Paros bør det i utgangspunktet være mulig å skaffe seg rom på den tiden, ved å snakke med noen av romselgerne på kaien. Men regn med at det kanskje kan være et stykke unna byen(e) og kanskje ikke verdens beste rom...
Og sikre dere returbilletter til Athen så snart dere har bestemt dere for avreisehavn...

mbog

Ja blir nokk ikke alene der borte i august :p

Takk for tipsene.

Hva er det egentlig som er sentrum på Santorini?? Eller hoved byen hvis man kan kalle det det??

Tror nok vi blir å dra innom Naxos også.. har hørt mye bra om den øya så. Blir mest sannsynlig midtre Kyklader da :)

Anders

Thira (utt:Fira.  ΦÎ--ΡÎ') er hovedbyen. Den ligger helt ute på Calderakanten, og du vil finne mye bilder og info her på forumet. Perissa og Kamari er mer utpregede strand-steder for turister... Oia (utt:Ia) helt nord på øyen er kanskje mer et slags kunstner/bohem-sted hvor alle reiser for og se solnedgangen :-)   
Og for en Naxossist som meg så er det jo hyggelig hvis dere velger den veien :-) BlueStar-fergene bruker ca to timer opp fra Santorini. Og så går de litt utpå ettermiddagen så mann har god tid... :-)

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | 28. Mar 24, 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...