Logg inn med Facebook eller Google!

Athen

Started by Svein~B, 16. Aug 09, 17:20:17

Previous topic - Next topic

Svein~B

Quote from: \"Annlaug\"Gleder meg veldig til å få oppleve denne fine byen. Men vi har nok mer klær på da enn på bildene her:)

Det er nok lurt å ta med seg varme klær, ja  :)

Her er vi tilbake i den delen av Adrianou som ligger i Plaka.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Her nærmer vi oss igjen det mest sentrale krysset i Plaka. Det er Adrianou og Kidiathineon som krysser hverandre. Litt til høyre for midten av bildet er det en minibank.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Greece-Traveller

Til høyre rett rundt hjørnet der du ser mennene i hhv. hvit og grønn skjorte er det en kiosk der du får kjøpt Dagbladet og VG i turistsesongen:

Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Svein~B

Som sagt tidligere, Kidathineon nærmest Adrianou og rundt Filomousou Eterias-plassen er veldig livlig, men det blir stillere og stillere jo lenger bort fra Adrianou du kommer. Her ser vi videre oppover den stille delen. Hvis du vil korteste veien til Syntagma og sentrum, fortsetter du oppover her. Kirka vi ser i bildet heter Sotira tou Kottaki.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Greece-Traveller

De bordene du ser med parasollen tilhører en taverna som på vinteren holder åpent i kjelleren, og som da har torsk med schordalia som spesialitet på menyen (meget bra):







Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Svein~B

Hørtes ikke dumt ut, nei, med torsk på gresk vis, selv om det kanskje er å gå over bekken etter vann å dra fra Norge til Hellas og spise torsk  :)

Her har jeg gått litt nedover igjen og vi skuer igjen inn i den mest livlige delen av Plaka, Kidathineaon forbi Filomousou Eterias-plassen og videre mot Adrianou. Det er et veldig trivelig område.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Her er vi tilbake på Lysikratesplassen, i utkanten av Plaka, og vi ser nedover Vironos mot Makrigianni.

Dette blir det siste bildet fra meg i denne tråden på ei stund, men det kommer flere bilder senere.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

brit

Denne tråden skal jeg lese grundig og se på alle de flotte bildene dine Svein. Gleder meg til det! Vi har bare vært et par veldig små turer innom Athen....snakk om timer....
Men i mars skal vi reise ned på en lang weekend og gleder oss til det...skal bli hyggelig å bli litt bedre kjent med denne flotte byen.
Tusen takk for at du har tatt oss med på tur hit Svein.....kjente meg igjen i Plaka og kjente utsikten fra Akropolis.


Svein~B

Takk for det, Brit. Hyggelig at du likte den   :)

Jeg ser at jeg må legge inn bildene på nytt her. Det kommer til å skje litt smått om senn som vanlig  :)
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

filhellener

03. Feb 12, 12:04:59 #261 Last Edit: 03. Feb 12, 16:09:01 by filhellener
Quote from: Greece-Traveller on 30. Oct 10, 15:28:45
De bordene du ser med parasollen tilhører en taverna som på vinteren holder åpent i kjelleren, og som da har torsk med schordalia som spesialitet på menyen (meget bra):



Quote

Herlig, Greece - Traveller  - dette er en av tavernaene "Våre" i Athen, spiser alltid minst et måltid der  ^-^  - men v i spiser "Xirino me Selino" ( Svinekjøtt m/selleri)  :-*
"Bakaliarika me Skordalia" spiser vi på tavernaen i kjelleren under Brettos  :-*
- siste gang på begge stedene for to måneder siden  :)
Kari

filhellener

Quote from: brit on 31. Jan 12, 18:27:53
Denne tråden skal jeg lese grundig og se på alle de flotte bildene dine Svein. Gleder meg til det! Vi har bare vært et par veldig små turer innom Athen....snakk om timer....
Men i mars skal vi reise ned på en lang weekend og gleder oss til det...skal bli hyggelig å bli litt bedre kjent med denne flotte byen.


Hei Brit  - da ønsker jeg deg dere et herlig opphold i Athen  :)
- jeg vet ikke hvor l a n g weekenden deres er, dere trenger sikkert ikke reise ut av Athen, for der er det jo s å fint å være  :) 
- men, o m dere får lyst på litt "øyfølelse" kan jeg anbefale en dagstur til Egina. 
Dit reiste vi en lørdag i slutten av mars for noen år siden, det var fint vær og et yrende liv i Egina by  :)
Kari

Svein~B

Jeg har nevnt tidligere at Ermou er den viktigste shoppinggata i Athen. Den delen av den som er nærmest Syntagma er gågate. Jeg har også nevnt at det er flere gågater som strekker seg oppover derfra, i retning Omonia. Her er en av dem. Dette er Evangelistrias som går fra Mitropoleosplassen, krysser Ermou og fortsetter opp til Koloktroni
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...