Logg inn med Facebook eller Google!

Ungt par til Karpathos - spørsmål

Started by Wench, 30. May 13, 14:19:51

Previous topic - Next topic

Wench

Hei :-) Jeg registrerte meg her inne fordi jeg finner så lite om Karpathos på nettet, og har derfor mange spørsmål.

Vi er et ungt par (21 og 23 år) som reiser til Karpathos 4.august. Hvordan er været i August? Er det forferdelig varmt der?

Vi er ikke helt fornøyd med at vi valgte å bestille tur til Karpathos. Vi er som sagt veldig unge, og av det lille jeg har hørt og lest om Karpathos, så passer det bedre til godt voksne folk. Er det noe å finne på for oss der? Vi er ikke særlig interessert i natteliv og disco, men synes det er greit å sitte på restaurant utover kvelden og drikke noen drinker. Kanskje prøve ut utelivet 1 eller 2 ganger. Vi skal bo i Pigadia, fordi vi fant ut at der er det mest å gjøre. Jeg er bekymret for at det ikke er noen shoppingmuligheter. Jeg kunne godt tenkt meg å kjøpe litt klær, kanskje et par sko  (er ikke interessert i fake merkeklær og sko), og selvfølgelig suvinirer eller lokale ting. Hvordan er shoppingen i Pigadia?

Vi skal bo på Hotel Romantica, noen som har bodd der og kan si noe om hotellet og beliggenhet?

Er det noe mulighet for å ta båt til noen av de større turiststedene?

Hvilke aktivteter og severdigheter finnes på Karpathos? Går det an å ri på hest? For det kunne jeg tenkt meg :) Går det an å leie ATV eller firhjuling? Jeg vil ikke kjøre scooter. Finnes det museum, badeland, kjøpesenter eller andre ting der?

Hvordan er prisnivået på Karpathos i forhold til de større turistplassene?

Takk for svar :) Jeg har nok hundre flere spørsmål etterhvert, men det var disse som dukket opp nå.

Anders

Hei, og velkommen til forumet :-)  Jeg har ikke vært på Karpathos, så jeg kan ikke gi deg noen svar... men her er såpass mange "Karp-elskere" som er medlemmer her at du sikkert vil få svar på det aller meste etter hvert. Noen av dem ER der nede nå (og en av de mest aktive er vel på vei, om jeg ikke tar feil...), så det kommer nok noen svar etter hvert :-)

karinafp

Hejsan! Karpathos är en ö som passar alla åldrar, ni kommer inte att ångra er, tro mig  8).

Quote from: Wench on 30. May 13, 14:19:51Vi er som sagt veldig unge, og av det lille jeg har hørt og lest om Karpathos, så passer det bedre til godt voksne folk. Er det noe å finne på for oss der? Vi er ikke særlig interessert i natteliv og disco, men synes det er greit å sitte på restaurant utover kvelden og drikke noen drinker. Kanskje prøve ut utelivet 1 eller 2 ganger. Vi skal bo i Pigadia, fordi vi fant ut at der er det mest å gjøre. Jeg er bekymret for at det ikke er noen shoppingmuligheter. Jeg kunne godt tenkt meg å kjøpe litt klær, kanskje et par sko  (er ikke interessert i fake merkeklær og sko), og selvfølgelig suvinirer eller lokale ting. Hvordan er shoppingen i Pigadia?


Det finns mängder av ställen där man kan sitta och ta en drink och titta på folklivet. Acropolis inne i Pigadia är riktigt livligt på kvällarna och mycket populärt bland norska ungdomar, bara för att ta ett exempel. ;) Men hela vägen längs stranden, så långt ut det finns bebyggelse, kan ni hitta tavernor och barer. Det finns ett antal klubbar och discon, men de ligger utanför staden. De har gratis transport dit på kvällarna.

Visst finns det shoppingmöjligheter! Pigadia är en levande stad där människor bor och arbetar, och centralorten på ön, dit alla åker för att handla det mesta man kan behöva. Börja ute vid ert hotell och gå inåt staden, så kommer ni snart rätt. Ta vänster vid den stora kyrkan så kommer ni ner på kompasstorget. (Ett torg med en kompass inlagd i stenläggningen.) Där tar ni höger så är ni på Karpathosgatan. De flesta turistbutikerna ligger längs Karpathosgatan med början vid kompasstorget. Sväng sedan höger vid fontänen, så har ni täckt det mesta i shoppingväg.  ;) Sedan kan ni ta en gyros eller souvlaki på Tis Erasmias.  ;D  Titta uppåt backen till höger så ser ni hotel Blue Sky. Där bor jag i juli.  8)

Quote from: Wench on 30. May 13, 14:19:51Vi skal bo på Hotel Romantica, noen som har bodd der og kan si noe om hotellet og beliggenhet?


Jag har inte bott där själv, men jag vet var det ligger, en bit bort längs stranden. Jag har bara hört gott om det. Om ni går ner till stora vägen och tar höger, så hittar ni i första gathörnet på vänster sida restaurang El Greco en trappa upp. De har enormt goda smårätter, och dessutom paradrätten lamm i ugn med briam och ost. Den äter jag minst en gång varje resa. Ca 100 meter längre in mot staden på höger sida har ni taverna Pelagos, en annan favorit. Där spelar Xronis och Flourios levande grekisk musik varje kväll från ca 20.30, och där kan det bli riktigt hög stämning med gästframträdanden och grekisk dans.

Quote from: Wench on 30. May 13, 14:19:51Er det noe mulighet for å ta båt til noen av de større turiststedene?


Jadå, det går badbåtar längs ostkusten varje dag. Gå längs hamnpromenaden nästan så långt det går en kväll, så ligger båtarna där. (Gå in mot staden och sväng vänster ner mot hamnen, så är det bara att följa vägen.) Prata med skepparna och hör vilka stränder de går till - det kan variera litet från dag till dag - och när de är bokade av researrangörer. De dagarna är det skönast att slippa åka med.  ;) Den stora båten Chrysovalantou III går till Diafani och ibland även till den lilla ön Saria. I priset ingår busstransport till och från den berömda bergsbyn Olympos.

Quote from: Wench on 30. May 13, 14:19:51Hvilke aktivteter og severdigheter finnes på Karpathos? Går det an å ri på hest? For det kunne jeg tenkt meg :) Går det an å leie ATV eller firhjuling? Jeg vil ikke kjøre scooter. Finnes det museum, badeland, kjøpesenter eller andre ting der?


Karpathos är ingen stor ö. Det finns varken speciella strandaktiviteter, badland eller köpcenter. Det finns välutrustade biluthyrare, så det är inga problem att hyra fyrhjuling. Jag har läst något om ridmöjligheter, men har aldrig sett till något när jag har varit nere, så jag misstänker att den informationen var gammal. Ett LITET museum hittar ni bakom italienska huset, det stora gula kommunhuset. Kolla på Possi Travel; de har full koll på vad som händer på ön. Också på Karpathosgatan, mitt emot La Corte. Öns största sevärdhet är bergsbyn Olympos, men det finns flera andra byar som är värda att utforskas. Annars är själva den dramatiska naturen en stor sevärdhet. Köp en karta hos Nikos i Kodakaffären och utforska; det finns mängder av små och stora stränder av olika slag. Längs ostkusten är det mest sten, längs västkusten hittar ni sandstränderna.

Quote from: Wench on 30. May 13, 14:19:51Hvordan er prisnivået på Karpathos i forhold til de større turistplassene?


Ja, jag har bara åkt till Karpathos sedan jag först upptäckte ön 2004,  8) så jag vet inget om priserna på andra öar annat än vad jag har hört, och det ska tydligen vara något lägre priser på Karpathos än på många andra ställen.

Är det något mer ni undrar, så fråga bara!

Karin
med bara 27 dagar kvar

Carry

Hei. Kan anbefale og sjekke ut  https://www.facebook.com/Xtreme.Karpathos?fref=ts eller www.xtreme-karpathos.com hvis dere vil oppleve litt ekstra. Vi var på tur med 4-hjuling og guide i fjor og det var utrolig artig. Ikke var det spesielt dyrt heller. Alt var inkludert.  De har også dykkertur eller seilbrettopplæring!
Shopping: Det finns mange skobutikker i Pigadia :-) Og selvfølgelig også klesbutikker.
Ellers så kan også jeg anbefale Acropolis på kvelden. Spis gjerne middag der også. Louie er en meget dyktig kokk. Er litt dyrere mat der, men veldig god  ;D
August kan være varm, men ofte blåser det (varm vind), så det merkes ikke så godt. Er det for mye vind i Pigadia så ta bussen til Ammoopi. Og da kan dere også passe på å ta en ettermiddagsdrink på Scala Bar som ligger rett ved stranda på Ammoopi :-)
God tur! Har ennå tilgode å høre noen som ikke vil tilbake til Karpathos  :) :D 8) 8) 8)









Anders

Se der ja! :-)  Jeg visste det ville dryppe inn noe etterhvert... :-) 

karinafp

Quote from: Anders on 30. May 13, 19:24:01
Se der ja! :-)  Jeg visste det ville dryppe inn noe etterhvert... :-) 


Det har nog bara börjat...  ;)

Karin

Anders

Tenkte det samme... her kommer sikkert noe "live" de neste dagene også :-)

Mikke

...som ett litet, men välment komplement till Karin´s uttömmande svar :goodjob:, så kan det bara tilläggas att museet som finns i högra flygeln på det Italienska Huset är ett arkeologiskt dito och som är stängt på måndagar.
Som jag minns så är det ca 5 år sen det öppnades och väl värt att besöka.... :lese: :lese:
Karpathos har ju varit bebodd sen hedenhös, så det finns en hel del att kika på....  ;D ;D ;D :yes:
Sen kan väl nämnas att när man väl kliver ur planet så blir man kanske inte så imponerad, men håll ut....och sätt er på höger sida i bussen. Sen när ni passerat den lååånga Afiarti-rakan och det börjar gå uppåt, så kika neråt  :fotograf: så ser ni snart en liten dal med olivträd och i norra änden av dalen ligger det STORA stenbumlingar som är.....målade... :bravo:
Just där börjar ( förhoppningsvis ) Karpathos slå klorna i er.... ;D ;D ;D... :winking: :winking:
Ha en moro ti pa Karpathos!
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Wench

Tuuusen takk for svar alle sammen!  :juble: Kommer nok flere spørsmål etterhvert. Gleder meg allerede, og har begynt å telle ned!

Niaas

Ja, du har noe å glede deg til!
Jeg reiser nedover igjen 18.august (for 17.gangen?) sammen med min nevø på 23 som også stortrives der.

Hvis dere går til venstre fra hotellet deres og følger veien noen minutter forbi den lille ruinen så er det veldig fint på stranden der. Flere trivelige strandtavernaer der.

Akropolis i "bargaten" er livlig, men prøv også Pantheon kafe rett etter Kompasstorget, der er det fint å sitte om kvelden, og bra musikk.
På Boulevard of Broken Dreams litt etter "bargaten" er det ofte live-musikk, også et bra sted om kveldene.
Now, I have decided, I am Olymbitic.
Because I, myself am iron, and your place, magnetic!

Wench

Takk for svar :) Hva bruker nevøen din å gjøre på Karpathos da?

Må skrive ut hele tråden før jeg reiser, slik at jeg får tatt med meg alle veibeskrivelsene!

kviteberg

Kan anbefalle alle til og reise til karpathos er den beste plassen jeg har vært i hellas! jeg og samboren var der i sluten av september i fjor og likte oss så godt at vi bestemte oss allerede før vi dro hjem at hit skulle vi igjen, og nå går turen nedover til karpathos den 11/8-13 og vi gleder oss helt vilt! vi bruker ett hotell som heter socrates som er helt topp, stille og rolig med kort vi til strand og inn til byen! og anbefaller alle og ta turen innom Grande Cafe i sentrum!! meget koslige folk, eieren er gift med ei norsk dame så han kan noen få ord norsk

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...