28. Mar 24, 20:53:51


Logg inn med Facebook eller Google!

Å gå!

Started by therese, 22. Jul 15, 15:26:33

Previous topic - Next topic

therese

Starter likegjerne en ny tråd, jeg.
Sikkert flere enn jeg som liker å gå  ;D

therese

Quote from: therese on 21. Jul 15, 23:15:07
Quote from: kaka on 21. Jul 15, 14:02:02
Det er mange perler i Hellas, ja. Jeg er enig med deg i det Filhellener, og har hatt glede av å "følge" dere på flere.
Jeg pleier jo selv å være på faste steder (= Peloponnes og Lesvos), men har gjerne gjort noen nye erfaringer innimellom i tillegg.

Men, i år har jeg helt tapt mitt hjerte i Mani

Du synes jeg er modig som går alene, på stiene. Det er noe av det jeg liker aller best  :)
Det jeg ennå ikke har lært meg, er å reise utenom charter. Det er dere gode på har jeg skjønt :)


Kanskje du kunne like å lese "Gå" av Tomas Espedal, kaka.
Jeg hadde stor glede av den boka. Selv liker jeg også godt å gå alene. Men jeg liker best å spise sammen med andre. Espedal løste dette på en interessant måte på en vandring i Hellas..... :-)

Friest føler jeg meg når jeg reiser utenom charter. Når jeg er uten følge av familien min liker jeg aller best å reise inkognito, der jeg finner overnatting når jeg kommer  frem. Men da kan selvsagt det skje at man ender med å måtte ta til takke med å sove på politistasjonen i Sougia  :D, riktignok ikke glattcella, men det enkleste overnattingtilbudet jeg har vært borti på mange år.

therese

22. Jul 15, 15:27:55 #2 Last Edit: 22. Jul 15, 15:33:29 by therese
Quote from: kaka on 22. Jul 15, 08:24:46
Takk for tips, Therese. Jeg skal undersøke det nærmere. (prøver å stikke innom Tanum, der jeg ser de har boka)

Tenkte kanskje det hadde sammenheng med en veldig fascinerende artikkel jeg fant i Vårt Land tidligere, men det er nok flere som har oppdaget gleden
http://www.vl.no/meninger/kommentar/g%C3%A5-for-all-del-g%C3%A5-1.363959


Fin artikkel.
Likte spesielt sitatet fra Thoreau: "Man kan ikke slå tiden ihjel uten samtidig å såre evigheten"
Og også Rousseau som siteres på at man kun for alvor kan tenke, komponere, skape,  la seg inspirere, når man vandrer.
Ofte når jeg skriver eller forbereder foredrag, er det veldig fint å bryte av med en tur i marka og la tankene vandre mer fritt. Da kommer de fine formuleringene og ideene rekende.

therese

Én til når jeg er i farta:

Denne stod nettopp i Aftenposten:
http://www.aftenposten.no/100Sport/sprek/Ole-Martin-elsker-a-ga-tur-Men-hvor-effektivt-er-det-som-trening-569977_1.snd

Å gå er er så mye mer en hjerte/lunge-trening. (selv om motbakkegåing er ganske effektivt :D)
Så når professoren understreker at man ikke må la seg lure, så blir jeg ikke så veldig engstelig.

kaka

Fint at du har laget egen tråd, Therese.
Jeg leste den artikkelen i Aftenposten i går, og tenkte på artikkelen i Vårt Land, som appellerer mye mer til meg.
Livet er mer enn høy puls, - og, som du er inne på: det er nok av motbakker å velge i når vi ønsker å trigge pusten ;)
KariK

therese

Quote from: kaka on 22. Jul 15, 16:07:46
Ved eiendommen som lå omtrent midt i løypa, var det en temmelig hissig hund uten bånd. Slikt er jeg jo ikke så gald i.
Men, jeg hørte eieren rope på den, så da var jeg trygg.


Å gå i Hellas medfører jevnlige møter med morderiske hunder. Det fine er at de så godt som alltid er "veldressert". Trenger som regel ikke gjøre annet enn å bøye meg ned, så stikker de med halen mellom bena. Men, er de løs er det vel tryggest også å plukke opp steinen....

kaka

Jeg er litt pysete ifht ukjente hunder som kommer bjeffende mot meg når jeg er ute og går. Jeg prøver å se om de logrer, - og tenker at da er de kanskje mest "selskapsfriske", - men tester ikke det ut  ::) Stein har jeg aldri tenkt på, men jeg går gjerne med en stokk/gå-stav. - ikke at jeg tror det ville hjulpet om noen gikk løs på meg :( De fleste er hundene heldigvis bak gjerder.
Jeg traff forresten en veldig selskapsfrisk hund sammen med eieren. Den ville opp og hilse og var temmelig ellevill (eller "trelos", som vennen hans sa). Egentlig skulle denne være i utmarka og passe sauene, men den hadde kommet seg ut. Hadde jeg truffet denne i utmarka, hadde jeg antagelig blitt litt redd, - men den var jo bare knusbedårende/vill og kontaktsøkende og ville hilse med hele seg (og på hele meg).
KariK

therese

Jeg elsker den Nordnorske sommeren
Det er den fineste dagen i året!!

- kommer akkurat inn fra tur

marjana

Det er fint å gå ute i Hellas! Jeg går gjerne langt avgårde for å plukke kapers om våren. Jeg ser på alt annet også, tar bilder, og plutselig så har jeg vært ute i fire timer eller noe sånt. Det ligger noen "turbilder" i Syrostråden der jeg har gått fra havna og havner høyt oppe i Ano Syros og videre på baksiden opp til kilden, og så inn i Ano Syros og ned de lange trappene og tilbake til havna.

Når det gjelder løshunder så ble jeg advart ganske sent på natten en gang i Pireus av en mann som så to gatehunder som kom løpende mot meg bakfra. Jeg hørte mannen rope til meg, og jeg rakk å snu meg i tide, og trampet hardt i bakken og ropte strengt "fige" til hundene som heldigvis stakk avgårde. Jeg har vokst opp med to hunder, så det hjalp vel å vite hvordan jeg skulle reagere, men jeg fikk ganske høy puls da ja!
Glika i zoi

kaka

Greit med tips om hvordan vi skal møte hundene, Marjana. Jeg har lurt på hva jeg skal si (på gresk), - nå vet jeg det :)

Ellers liker jeg å lese om, og se bilder fra disse "kapers-turene" dine.
KariK

stein

Som seilere har vi alltid bare sett havna og havnebyen der vi har vært. I fjor bestemte vi oss for å gjøre noe med det og vandre opp i Choraene på øyene vi besøkte. På en uke gikk vi til Chora Serifos, Chora Ios, Plaka med Kastro Milos, Chora Folegandros og Chora Anafi. Helt fantastik og greit overkommelig med normal kondis. Det var bare på Folegandros vi tok bussen ned igjen, hadde ikke lyst til å gå langs hovedveien i mørket. Sørlig spesielt var kanskje Anafi der vi gikk den gamle vegen fra havna som slynger oppover. Det blir garantert flere slike turer.

På Poros har vi fått tradisjon med å gå til Russian Bay og ta et morgenbad. Det er 4,7km hver veg. Ypperlig start på dagen.

I høst skal vi igjen opp i Plaka Milos og også gå en tur til "vulkanbyen" fra Vathi på Methanahalvøya.

En som er med på turene er ivrig geocasher. Så vi får henge oss på han for å komme til ukjente steder som vi ellers ikke har tanke for å gå til.
Navigare necesse est, vivere non est necesse

filhellener

Quote from: therese on 22. Jul 15, 21:41:41
Jeg elsker den Nordnorske sommeren
Det er den fineste dagen i året!!

- kommer akkurat inn fra tur


Kom den på en o n s d a g i år, therese? ;) ::) ;D
Kari

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...