Logg inn med Facebook eller Google!

Katapola, Amorgos

Started by Svein~B, 05. Nov 10, 17:47:24

Previous topic - Next topic

Svein~B

Katapola er hjemmehavn for den lille ferja Express Skopelitis. Noen dager i uka går den via Egiali lenger nord på øya og Donoussa før den går via Småkykladene til Naxos. Andre dager går den direkte til Koufonissi før den fortsetter via Schinoussa og Heraklia til Naxos. Det går dermed an å bruke den til utflukter hvis man bor i Katapola. Hvis du skal til Egiali, kan du ta ferja nordover og bussen tilbake, så får du sett kysten både fra sjøsida og landsida. Motsatt vil jeg ikke anbefale, for på returen er det mørkt. Det er også verdt å ta en dagstur til Koufonissi. Ferja går grytidlig fra Katapola, klokka 6 de dagene den tar den store turen, klokka 7 de dagene den går rett til Koufonissi.

Jeg antar at vi ser balkongen til Riitta i bildet  :)
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Tjorven

Kanskje blir det en tur med Skopelitten i sommer  ;)  (Har aldri reist med henne) Men jeg tror nok det blir hurtigbåt Santorini-Amorgos til og fra, hvis den går da? Regner med å dra første uka i juni. Så slipper jeg omveien via Naxos.
 
Si fra hvis du ikke ønsker spørsmål i tråden din, Svein-B, er bare midt i planlegginga   :colors:   og du er jo båtrute-eksperten vår her inne  ;)

Gleder meg til fortsatt å følge tråden din   :bom:
There are no strangers, only friends we haven't met.

Svein~B

Quote from: \"Tjorven\"Si fra hvis du ikke ønsker spørsmål i tråden din, Svein-B, er bare midt i planlegginga   :colors:   og du er jo båtrute-eksperten vår her inne  ;)

Når det gjelder disse trådene mine om bestemte steder, vil jeg helst bare ha snakk om stedene. Jeg vil helst at du starter en egen tråd hvis du lurer på reisemåter og sånt. Eller kanskje jeg skal gjøre det?  :idea:

Quote from: \"Tjorven\"Gleder meg til fortsatt å følge tråden din   :bom:

Takk for det  :)

Her det som som Hellasfrelst kaller bystranda. Jeg oppfatter det som at den ikke ligger i Katapola, men mellom de to nabobyene Rachidi og Xylokeratidi. Likevel, den ligger absolutt i gangavstand, 300 meter fra sentrum i Katapola. Det er ingen fasiliteter her heller, annet enn de fastmonterte parasoller og nett for volleyball. Det fins serveringssteder i Xylokeratidi som vi ser i bakgrunnen. Det kjører biler oppe på muren rett bak stranda, men det er lite trafikk. Sanden er lys og fin.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Tjorven

Quote from: \"Svein~B\"
Quote from: \"Tjorven\"Si fra hvis du ikke ønsker spørsmål i tråden din, Svein-B, er bare midt i planlegginga   :colors:   og du er jo båtrute-eksperten vår her inne  ;)

Når det gjelder disse trådene mine om bestemte steder, vil jeg helst bare ha snakk om stedene. Jeg vil helst at du starter en egen tråd hvis du lurer på reisemåter og sånt. Eller kanskje jeg skal gjøre det?  :idea:

Den er grei. Jeg avventer med en slik tråd til senere eventuelt, men du må gjerne opprette en \"reiserute-tråd\" etter hvert. Regner med at flere er interessert i det, etter dine og andres fine Amorgostråder  :D
There are no strangers, only friends we haven't met.

Svein~B

Her starter sentrum i Katapola når du kommer nordfra, for eksempel fra Xylokeratidi eller Rachidi. Her fins det butikker, bilutleie, bakeri, serveringssteder, romutleie og det meste annet som du kan forvente å finne i den viktigste havnebyen  på ei øy. Sentrum er ikke stort. Jeg vil si at det slutter ved den store ferjekaien. Det består av havnepromenaden og ei gate bakenfor.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Jeg synes for min del ikke strendene ved Katapola var noe særlig å skryte av, men de er greie nok. Som det har blitt sagt i en annen tråd her, går det an å ta badebåt til andre strender. Her har vi Natassa på sin faste kaiplass i Katapola. Hun går til Maltezi og Plakes på nordsida av bukta. Båten går hver time fra 11 til 17 fra Katapola. Siste retur fra strendene er klokka 18.30. Det går også an å gå  til Maltezi.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Her er vi på den store ferjekaien i Katapola. Som dere ser er det minst ett serveringssted som ligger nærmere enn det jeg viste dere helt først i tråden. Det er en restaurant, men den er stengt, muligens fordi det er for tidlig på morgenen.

Det er en bank med minibank her som vil være noe av det første dere ser når dere stiger i land (til høyre i bildet).

Det er også et reisebyrå som ligger direkte ved kaien, men utenfor dette bildet. Det er viktig å være klar over at dette reisebyrået ikke selger billetter til alle ferjene. De rederiene som ikke er representert av dette reisebyrået har en agent som holder til midt i sentrum.

Det er også en liten dagligvarebutikk rett ved kaien. Det er ikke langt til sentrum med flere tilbud.

Det fins ikke noen skur med skygge her. Det må du finne inne mellom husene eller på serveringsstedene. Det er ikke toaletter eller andre fasiliteter her heller. Det er offentlige toaletter cirka 200 meter unna, ved stranda like bortenfor sentrum.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Anders

Fine bilder, Svein... ser av det siste at noen der oppe fortsatt driver camping...

http://www.hellasforum.net/uploads/forums/dscn0876.jpg

og her er vel det offentlige toalettet du nevner :-)

http://www.hellasforum.net/uploads/forums/dscn0862.jpg

Svein~B

Quote from: \"Anders\"Fine bilder, Svein... ser av det siste at noen der oppe fortsatt driver camping...

http://www.hellasforum.net/uploads/forums/dscn0876.jpg

Det er en campingplass på veien mot Chora, ca. 1 km. fra Kataopola. Det er kanskje den de mener, men jeg skjønner hva du mener også  :-)

Quote from: \"Anders\"og her er vel det offentlige toalettet du nevner :-)

http://www.hellasforum.net/uploads/forums/dscn0862.jpg

Stemmer det  :-)

På forrige side viste jeg bilde av kaiområdet mellom ferjekaien og bystranda. Her ser vi det igjen, men fra motsatt kant. Her det også noen serveringssteder som var stengt da bildet ble tatt, men som sannsynligvis er åpne om kvelden.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Hellasfrelst

Morsomt å se bildene dine fra havneområdet. Trivelig sted å rusle på kvelden. :flower:
De serveringsstedene på siste bildet var åpne på kveldene ja. De to første er Manos og Erato, vi hadde flere gode middager på begge. På den innerste tavernaen var det som oftest fullt når vi kom oss ut i 9-tida på kvelden, så den var vi ikke innom.
i zoi ine tora - livet er nå

Kristian

Man tager hva man har:

Et par bilder av den siste fine røde fiskebåten, men fra en annen vinkel:

Salg og avslappet mannskap
Kristian/Planer er til for å utsettes

Kristian

Glemte å skrive at det var tomt for fisk og at et eller annetspill var funnet fram

Kristian
Kristian/Planer er til for å utsettes

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...