Logg inn med Facebook eller Google!

Å investere i bolig i Hellas

Started by Kalimera, 05. Jan 10, 17:29:50

Previous topic - Next topic

Heidrun

Det vil koste mye ja. Men har egentlig Hellas noe valg. Blir de med i EU. Ja da må de låne stadig mer. Og dette stopper seg selv etterhvert. Til slutt får ikke Hellas så mye som en euro i krisehjelp. Da er de konkurs. Slik det er nå så er Hellas nødt til å selge unna hva de enn har av verdier for å få inn nye lån. Dette betyr at snart er dtt kjære Samos i Kinesiske hender hvis dette fortsetter. Havnen i Pireus er jo allerede i Kinesiske hender.
Hellas er desverre nødt om de vil eller ikke til å gjøre noe drastisk. Det er litt forskjell på Hellas og Norge da. Vi er steinrike i forhold, og må ikke tilpasse oss på samme måte. vi gjør det frivillig
Yamas til livet og til

Heidrun

Se på Spania. Der er det boligkrise.Spania sitter på ekstremt mye boliger som man ikke greier å få solgt. For endel år siden kostet et hus kanskje 250.000 euro. Nå kan du få samme bolig til under 100.000 euro. Denne veien går det med greske boliger også.
Dette er et resultat av en økonomi som detter totalt sammen. Til og med noen grekere som jobber i bank her nede sier det samme. Hellas må ut av eurosonen og boligprisene kommer til å falle kraftig. det har de selv fortalt meg da vi vanker på samme stampub
Yamas til livet og til

mouche

Quote from: \"Heidrun\"Så kanskje man rett og slett for seg en bolig med svømmebasseng med tiden til godt under millionen

Det kan nok tenkes, men det blir i såfall kortvarig og på de husene som allerede er bygd og ikke solgt. Hvorfor det? Jo for ingen vil bygge et hus med mindre man får dekket alle sine utgifter og en margin på toppen. Og de færreste, om noen, vil selge tomter da den nye valutaen i Hellas sannsynligvis vil bli gjenstand for stort verdifall slik at det siste man vil selge er tomter, nettop slik det var før Hellas gikk med i EU.

Vi har forøvrig kjøpt huset med ca 40% rabatt av tidligere pris og tok derfor sjansen siden også vi har tenkt å beholde huset og la våre barn overta det til slutt.

Nå er jeg forøvrig meget skeptisk til hva \"alle\" sier da erfaring til sier at \"alle\" tar feil, som regel!

Det heter seg vel også at; når den siste optimist har blitt pessimist, ja da skal man kjøpe (ikke selge!), og det tidspunktet nærmer seg vel kanskje? Jeg vet ikke, men å tro at man skal treffe \"bunnen\" (eller \"toppen\") er litt naivt, etter mitt skjønn.

Kalimera

Et spørsmål; er det spesielle områder på Kreta hvor det ikke omsettes noen tomter?

Vi har ganske mange forespørsler fra grekere om salg av tomter både på kjente og mindre kjente områder, også på øyene inkludert Kreta, faktisk mer nå enn for ett år tilbake.

Noen drømmer fremdeles om fantasipriser, men det \"koker\" gjerne ned til 25 - 30000€ pr bolig med størrelse BOA 70 - 90 m2 + B areal med bra beliggenhet i forhold til sjøen.

Kalimera

Mine påstander om 4 kroner og 34 øre sammenholdt med "gratis hus eller nesten gratis hus", ble vel kanskje mistolket noe, av ulike årsaker. Nøkkelordet er INVESTERING!

Jeg har vel kanskje \"trigget\" noen, som uten "å lese seg opp på konseptet", ikke helt har sett de mulighetene som er gitt huseiere i Hellas (utenlandske og grekere); muligheter som vi her hjemme aldri har hatt tilgang til, av forståelige årsaker. Jeg vil forsøke å forklare nedenfor.

Den greske stat ønsker som sagt å betale ca 7500€ pr år i 25 år til en fast pris til en utvalgt gruppe, som vil investere i et solcelleanlegg på 10 Kw /timer.

Denne gruppen består av, etter opprinnelig plan, 30000 huseiere (utvides diskuteres) som får topprisen på 0,55 € som gjelder for 2011. I tillegg, er som tidligere nevnt, store multinasjonale selskap og greske selskap inne i denne investeringsplanen, som pågår for fullt nå. Altså ønsker man at disse investorgruppene skal utvide den sårt tiltrengte investeringen av ny energi som alle landets 11 mill.   + - innbyggere skal benytte.

Energi må jo alle ha og investeringene må hele tiden foregå!

En vanlig norsk forbruker betaler noen 10 talls øre for selve strømprisen (spot) og gjerne en fastpris på linjeleie og vedlikehold (skal være selvkost).

Det som DEI ønsker at man skal gjøre, er at noen få tar INVESTERINGEN ! Og det er den som man i hovedsak du får betalt for i disse 7500€; med tillegg av renter, rentesrenter, vedlikehold m.m. Dette regnes over mange år og gjenspeiles i regningen til forbruker akkurat som i Norge. Dette er helt unikt! "Det inviteres til at du som huseier er din egen investor"! Dette er selvsagt aldri gjort før i Norge på den måten. I Norge hadde man for en noen år tilbake SMS (uten langtidskontrakt), i dag har man BSU. Så vidt meg bekjent har og er dette "fine" måter å spare noen skattekroner på; i hvert fall mange har vært og er innom slike ordninger og synes at dette er og har vært bra!

Jeg sa i et innlegg tidligere at du får fra DEI  (e verket i Hellas) kr 4,34 pr kw time; og det er SELVFØLGELIG RIKTIG sett i relasjon til den avtalte løpetiden på 25 år og fast i hele perioden; INVESTERINGSKOST +++ med kurs 7,90 NOK mot EURO.

Det har blitt meg fortalt at investering av ny energi i Norge er dyrere enn energi fra eldre anlegg, selvsagt er dette riktig av naturlige årsaker.

Uten at jeg derfor vil bli arrestert på helt konkrete faktafeil, vil jeg anslå et det såkalte grensesnittet (faglig terminologi) på utvikling av norsk energi for strøm vil ligge på kr 2,50  -  kr 3,00 pr Kw / time, som fordeles / avskrives /renteberegnes, over en periode på 40 år og avhengig av type investering selvsagt .

Kan du se noen særlig forskjell på investeringskostnad i Norge og i Hellas?

Det er store konsern som investerer i energianlegg i Norge og som selvsagt tjener på dette!
I Norge har de også, som jeg har nevnt, åpnet for samme system som i Hellas med at en norsk huseier kan selv investere i et solcelleanlegg og får utbetalt noen øre pr kwh og derved spare litt av den løpende strømutgiften sin.

Forskjellen er dog at i Norge får man IKKE betalt for investeringen, som koster omtrent det samme i Norge som i Hellas, og den utgjør bare noen få prosent av investeringen. Imidlertid er man ivrige p Norge på å promotere selv i Riks TV at huseiere kan få noen øre i reduksjon på strømregningen ved installasjon av et stort anlegg. Ikke sammenlignbart!

Hellas har ikke noen atomkraftverk og skal heller ikke ha det!
Ikke har de så veldig mye fossefall heller; det er jo ganske mye mindre nedbør her!

Hva finnes i Hellas; sol og vind! Vindmøller og solcelleanlegg; løsningen?
Hva finnes i Norge; regn, fosser, vind"¦"¦ (noe sol)"¦..

En investering som få aktører vanligvis utfører, utlignes på DEG og MEG; enkelt og greit, og gjenspeiles i den regningen vi får fra vårt e verk.

Kanskje har de som kjører litt på kryss og tvers i Hellas lagt merke til at det "popper opp" noen vindmøller her og der. Ny investering av energi; og hva får disse investorene?  0,38 - 043€, jo noe der omkring har jeg fått vite.

Den vanlige greker vil gjerne installere solcelleanleggene, vindmøller er også bra men er dyre og byråkratiet i Hellas tar for lang tid for akkurat vindmøllene; solcellene går greit!  Mange investerer med oppsparte midler, andre forsøker å finansiere i greske banker med varierende hell, da bankmarkedet dessverre ikke fungerer så bra p.t. (Løsninger kan finnes),

Hadde vi i Norge hatt like mye sol som grekerne og kunnet utnytte denne muligheten samtidig med at de store norske selskapene hadde lagt deler av investeringene til oss på "grasrota", hadde hele Norge gått "bananas" for å ville være en investor i sin egen fremtid! Og attpå till har den greske stat sagt at dette er IKKE penger du skal skatte av. De er helt skattefrie!

Invester i ny energiutvikling og vi betaler en akseptabel pris for din investering og i tillegg får du et beløp som du IKKE skal føre på selvangivelsen.

Jeg skal ikke underslå at mange er synes å være skeptiske til å gjøre noe som har med en investering å gjøre i Hellas nå om dagen. Pressen har jo mye av skylden og de koker jo suppe på en spiker, spør du meg.

UFF-scenariet er drakmer, sier mange, og det kan man jo forstå; bl.a. mange kontrakter og avtaler i den finansielle verden må omarbeides, hva med eksport / import. Vanskelig å forstå?!?

Priser på hus går drastisk ned?!? Kanskje?

Devaluering ?!? Positivt / negativt?

Hvis man hadde tenkt å kjøpe et hus og betale (finansiere) i Euro, samtidig som man fikk utbetalt ut en stor sum hvert år i Euro, som dekket eksempelvis 100% av det man betalte for huset, så var kanskje ikke risikoen større om det ble drakmer "¦"¦? Kanskje ble det ingen risiko allikevel?

Det ble vel kanskje det samme som om man kjøpte et hus i Norge og valutaen var norske kroner?

Heidrun

Er vel ikke akkurat å si koke suppe på en spiker. Det du her sier er typiske meglertriks for å dempe ned problemene i markedet. Samme som man får beskjed om når man er på visning i hus i Hellas. Da sier meglerne alt annet enn å fortelle den hele og fule sannheten.
Faren er reell for at Hellas går konkurs. Det vil gi drastiske konsekvenser både for grekere som har bolig. De har kanskje lån på alt annet en boligen, men lånet med sikkerhet i boligen, og ikke minst for de som kjøper en bolig i Hellas i disse dager. forhåpentligvis så vil det ikke skje noen verdens ting med et evt huskjøp. Men at prisene vil falle. Ja det viser alle erfaringer fra land med store økonomiske problemer. Valutaen vil også bli kraftig devaluert ved at Hellas går ut av eurosonen og over til Drakmer. Men at man på sikt ser kraftig prisfall på boliger. Ja dette vil være en helt naturlig del av et marked som allerede nå er overpriset
Yamas til livet og til

mouche

Quote from: \"Nico\"Hei,
har lyst til å flytte til Kreta men kjenner ikke markedet. Er det noen som kjenner noen seriøse eiendomsfirma?

Selskapet som bygger vårt hus heter Europa Eiendom, og du finner de lett på nettet. Vi er meget fornøyde så langt, og har flere bekjente som har kjøpt/bygget hus hos disse. Har også møtt andre som har kjøpt/bygget hus hos/med dem, og de er alle fornøyde. Firmaet eies/drives av en nordmann så han kjenner/skjønner den norske kulturen og hva vi nordmenn etterspør og vektlegger. Ta en titt påhjemmesiden deres og gi gjerne Evert, som han heter/kaller seg, en ring. Du må gjerne vise til en som han bygger hus til i Plaka så vet han godt hvem du mener!
Du kan eventuelt ta kontakt med meg på PM.

GunnarJ

Og da har jeg gått mot strømmen og kjøpt meg en helt ny leilighet på Kreta. Var i markedet for nesten 2 år siden, og så på mange interessante prosjekt, og når ett av dem senket prisen med 25% så var jeg kjapt ute og slo til . Panormo neste.

mouche

Gratulerer, og velkommen (etter)! Er selv på Kreta nå i nybygget hus og stortrives. Tross alle dystre spådommer og doom and gloom er vi svært happy med vår avgjørelse og stortrives. Hvor holder du til?

GunnarJ

2o km øst for Rethymnon, ved landsbyen Panormo, er min plass. Reiser nedover neste helg for å ordne overtakelsen.
Ny leilighet i et lite anlegg, ca 20 leiligheter, 2. etg. 70 kvm, 2 soverom, utsikt til havet, det er de nakne fakta.

Tjorven

Så heldige dere er! Feriehus i Hellas er noe jeg bare kan drømme om  :-* men deilig at slike drømmer kan oppfylles for andre.
Men det hadde jo vært litt artig med bilder/ skildringer om hvordan dere opplever tilværelsen i eget husvære i Hellas  :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Lille72

Har dere flyttet "for godt"...altså er fastboende?
Er det greit å investere? Og det jeg lurer mest på, er ...hvor dyrt er det å bo...med strøm/vann oppvarming...skatt...osv?
Jeg vurderer å flytte med dattera mi....hun er 9 år... Har hørt skolene er dårlige, men så lenge hun lærer gresk og får venner, er jeg fornøyd. Vi har jo norskeskolen på nett som gir samme grunnutdannelse som i Norge,så vi er sikra der ;-) Men, hvordan ER det egentlig å bo på Kreta?

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...