Logg inn med Facebook eller Google!

Samos-tips? Reiser snart..

Started by Thera, 05. May 12, 15:05:14

Previous topic - Next topic

IngeS

Det går ingen utfluktsbåter til Fourni og andre nærliggende øyer enn Samiopoula
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

filhellener

Quote from: IngeS on 06. May 12, 10:42:40
Det går ingen utfluktsbåter til Fourni og andre nærliggende øyer enn Samiopoula


Greit å vite, takk skal du ha, Inge  :)
Kari

Thera

Leste at det går båt fra Pythagorion til Fourni. Den øya ser jo veldig fin ut! Men siden det ikke er utflukter dit allikevel, tenker jeg vi konsentrerer
oss om Samos denne gangen. Ikaria og flere øyer virker jo spennende, men det får kanskje bli en annen gang istedet.

Har noen av dere vært med på utflukter på selve Samos da?

Tusen takk for tips om restauranter, IngerMarit! Thanasis sister er allerede på lista. Noterer resten også, Lakis vil vi sikkert ta en tur til.
Pizzarestauranten vil vi også prøve. Den beste pizzaen jeg har smakt, spiste jeg faktisk i Hellas for snart 10 år siden.
Sykling er jeg litt skeptisk til. Er det fortau/sykkelsti der?
..Don`t dream your life, live your dreams..

IngerMarit

Hei igjen

Det finnes et slags fortau fra Pythagorion til avkjøringen til Potokaki beach. Derfra er det fint å sykle langs stranden. Minnes at vi måtte dra syklene over noe utmark for å komme til Heras tempel. Derfra til Mili er det ikke mye trafikk. Det er veldig koselig å sitte under de store trærne i Mili og spise.

Jeg har vært på to bilturer på Samos. Den ene helt ut til Drakei, og den andre til Kokkari og Manolates. Synes den siste var finest. Har også vært på dagstur til Efesus i Tyrkia og til Patmos. Vet ikke om Flying Dolphin går i år, men gjør den det, så kommer dere til Patmos på en time. I havnebyen Skala på Patmos er det greit å hyre en taxi opp til klosteret der Johannes fikk åpenbaringen sin, og fin fottur ned igjen.

Kom på flere gode restauranter  :D Maritsa som har mye god fisk, og Afrodite og Esperides.

Thera

Å sykle er en veldig grei måte å komme seg frem på, kanskje det ikke er så skummelt som jeg ser for meg. :)
Hadde vært spennende å ta en tur til klosteret på Patmos.
IngeS tipset også om et par av de restaurantene. Kjekt å vite hva andre anbefaler!

Det snør her hvor vi bor nå, blir utrolig herlig å komme til Samos! Helt rart å tenke på at vi veldig snart bader og soler oss..  :sol:
..Don`t dream your life, live your dreams..

karri

Tenkte også at det å sykle skulle være skummelt, men etter ett par drosjeturer syns jeg det var mere skremmende :o :D
:sol: :sol: :sol: ØNSKER DERE EN RIKTIG SÅ GOD TUR :sol: :sol: :sol:
KARRI

IngeS

Det kan virke som det er mange restauranter/tavernaer i Pythagorion. Konkurransen er meget stor så det nytter ikke å servere dårlig mat. Det ryktes raskt og spisestedet blir lite besøkt senere. Det er en del ting man bør være klar over. Det er mye turistmat på menyene. Uvettige turister får ta skylden for det når de forlanger mat de kjenner og er vant med i stede for å prøve de greske rettene. Det greske kjøkkenet er godt. Så er det det med hjemmelaget kontra prefabrikkert mat. Sistnevnte er det litt for mye av synes jeg. Du merker virkelig forskjellen når du spiser i de små landsbyene hvor det sjelden er turister.

Når noen spør meg hvor det er best å spise svarer jeg helst med et motspørsmål. Hva vil du helst spise? Dette fordi de fleste tavernaene har sine spesialiteter som de er gode på. For å bli kjent med tavernaens/restaurantens spesialitet skal du stoppe opp og spørre en servitør, eventuelt den som står utenfor, om hva de vil anbefale. Spør også om de har noe som andre ikke har. Du blir på ingen måte tvunget inn, og du står fritt til å si at det ikke var den anbefalte mat du ønsket.

Skal du ha fisk er det ikke alle som har fersk sådan. Selvsagt kan du bli servert et nydelig måltid av frossen fisk. Det kommer av måten de fryser den på her. Husk: frossen fisk er merket med en stjerne i menyen. Gode fiskerestauranter i Pythagorion er Maritsa i den nederste tverrgaten for hovedgaten, Trata, Poseidon og Faros alle på Remataki stranden. Spør alltid om de har fersk fisk, om de svarer bekreftende ber du om å få se fisken og velge ut den du vil ha.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

kaka

Jeg likte meg godt på "Family house", i en bakgate.
Da jeg etterspurte meze, og ba dem sette sammen en tallerken for meg, fikk jeg et av de beste måltidene jeg kan huske, :)

KariK

Thera

Vi leita etter Family house en kveld, Kaka. Og snakket med en mann som sa at restauranten dessverre hadde vært stengt en god stund nå.

Har ikke hatt tilgang til data og internett siden vi var på Samos, så jeg har mye å oppdatere meg på. Men skal etterhvert skrive litt om turen vår og legge inn bilder.. :)
..Don`t dream your life, live your dreams..

karri

Quote from: Thera on 29. Jun 12, 15:19:45
Vi leita etter Family house en kveld, Kaka. Og snakket med en mann som sa at restauranten dessverre hadde vært stengt en god stund nå.

Har ikke hatt tilgang til data og internett siden vi var på Samos, så jeg har mye å oppdatere meg på. Men skal etterhvert skrive litt om turen vår og legge inn bilder.. :)

Det gleder jeg meg til, Thera  :) :)
KARRI

kaka

Så leit at det koselige stedet er stengt, Thera. Kanskje ikke nok som liker det litt roligere og mer tilbaketrukne.
Men, det blir spennende å se nytt fra turen din. Sikker på du fant noen gode alternativer til Family house.  :)
KariK

IngerMarit

Gleder meg til å lese om opplevelsene dine, og få se Samos med andre øyne :) Noen fra forumet som er i Pythagorion 31.7-14.8 ?

Siste innlegg i forumet

Re: Syros mai 2024
by marjana | 26. May 24, 19:03:20
Ser at kursen var bedre i Eurobank og i butikkene ...
Re: Sifnos
by Runar Solvik | 21. May 24, 14:46:56
Takker 👍 Har vært på Sifnos en gang før...
Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...