Logg inn med Facebook eller Google!

Å investere i bolig i Hellas

Started by Kalimera, 05. Jan 10, 17:29:50

Previous topic - Next topic

Kalimera

Undertegnede er et forholdsvis nytt medlem i dette forum. Jeg har med interesse lest det aller meste av problemstillinger rundt kjøpsprosessen av eiendom / tomt, hus / leilighet i Hellas, det være seg på en av øyene eller på fastlandet.

Jeg har mange års erfaring innen økonomi / finans og investeringer i finansielle instrumenter samt lånefinansiering fra Norge. En investering er også i aller høyeste grad kjøp av eiendom i Hellas dette henger selvfølgelig sammen. For endel år tilbake var jeg også medeier i et eiendomsmeglerforetak i Norge og har således ganske god erfaring fra dette.

Med denne økonomiske erfaring og erfaringen fra boligmarkedet i Norge har jeg i de siste 2 1/2 år (i en vanskelig og turbulent tid), \"kastet\" meg inn i det greske boligmarkedet / ferieboligmarkedet  -  du verden så anderledes enn Norge !!!

Jeg brukte det første halvannet året på å gå i møter med advokater, eiendomsmeglere, \"vanlige grekere\", \"entreprenører\", bankdirektører, skattekontorer på forskjellige steder, bygningsetaten. (For den som har vært rundt hos slike folk og gjort avtaler, vet kanskje at slike avtaler \"av og til ikke var så enkle å få til; derav 3 og 4 besøk hos 1 person :-)

Jeg snakker bare engelsk (ikke gresk ), og jeg har således vært prisgitt et par gode venner i Hellas som har bistått meg i noen av samtalene.

I dette forum har jeg sett at enkelte har kommet med sine historier om bygging / kjøp av eiendom. Min intensjon med å starte her, var at man kanskje kunne lage en tråd hvor nettopp emnene relatert til fast eiendom kunne taes opp her.

Det jeg selv skriver her er selvopplevd fra mange ulike episoder i disse 2 og et halvt år.

Jeg er klar over at enkelte steder i Hellas kan ha andre regler som jeg ikke kjenner til. Jeg har heller ikke vært overalt i hele landet slik jeg ser mange av dere har vært :-)

Sett ut i fra en langsiktighet i investering i bolig, har jeg vært litt \"pioner\" og nysgjerrig. Jeg har latt meg føre dit hvor grekerne (folk jeg kjenner) sier jeg burde dra (til deres egne steder). Her har jeg kommet så godt jeg kan \"under huden\" på lokalbefolkningen - det også en nyttig erfaring relatert til boligkjøp osv. Jeg har spurt; hvor ville du som greker ha kjøpt leilighet / hus her i dette området? Hvorfor det? Det er ganske artig å se parallellene til boligmarkedet i Norge; beliggenhet er nøkkelordet for hva du må betale i dag og sannsynligvis også den beste investering for fremtiden.

Det vil være veldig hyggelig med kommentarer, irettesettelser hvis noe av det jeg skriver kan være anderledes i andre områder eller jeg simpelthen er feilinformert osv. Kommenter også de ulike emnene jeg har listet opp nedenunder hvis noen har noe på hjertet.

Hovedemner ved kjøp / bygging som jeg vil omtalesi tiden fremover:

-  BELIGGENHET  -  kanskje det viktigste moment?
-  JUS - valg av advokat og den papirmessige \"mølla\"
-  BYGNINGSKVALITET  -  store forskjeller
-  FINANSIERING - i Norge eller i utlandet
-  EIER AV BOLIGEN - arveregler m.m.
-  ANNET

Jeg forsøker å se på kjøp / bygging av bolig som en INVESTERING for fremtiden og vil derfor å ha fokus på akkurat dette.
 
Om man tenker på å kjøpe på Naxos, Kefalonia eller på Peloponnes, som man kanskje føler tilknytningen til, er helt opp til hver enkelt.

Anders

Dette kan jo bli en interessant og informativ tråd... med litt mer realisme enn romantisme? Ser frem til mer.

Ninette

Dette skal det bli interessant å lese mer om :-)

Hvor i Hellas er det du har \"kastet deg inn i boligmarkedet\"?
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Kalimera

Hei Ninette!
Havnet ved en tilfeldighet for 2 ½ år siden helt ytterst i Korint bukta ved den nye og fine Rio - Antirrio broen som binder fastlandshellas med Peloponnes. Har derfor et kontor i havnebyen Patra, den 3dje største byen i Hellas etter Aten og Tessaloniki.
Et fint utgangspunkt for primært å dekke "nord - syd linjen" Syvota - Kalamata med de Ioniske øyer samt øst-vest aksen nord og syd for den Korintiske Golf  til Athen.  Ellers også litt på øyene i Egeerhavet. Som jeg innledningsvis skrev så er jeg litt nysgjerrig og litt pioner og utforsker gjerne områder utenom de tradisjonelle turiststedene.

Kalimera

Det er enkelt å kjøpe eiendom i Hellas ! Lag en kravsspesifikasjon vedrørende beliggenhet, eiendomstype og skaff deg deretter en dyktig og pålitelig advokat ! Verre er det ikke.


BELIGGENHET av prosjektet - den viktigste faktor.

Beliggenhet er den desidert viktigste faktor for investering i eiendom; det være seg hus eller leilighet Det er ferieboligen som et investeringsobjekt jeg vil forsøke å fokusere på. Alle kan vi ha drømmer om hvor prosjektet skal ligge; på en øy eller på fastlandet, i en by eller på landet. Jeg har vel også med meg de aller fleste når jeg påstår at en slik økonomisk satsing i eiendom  - også skal ha et økonomisk vekstpotensiale i fremtiden. Tenk også den tanken at prosjektet faktisk en dag selges. Denne tanken gjøres ikke så ofte på dette stadiet i planleggingen .
Hva er viktig når man skal kjøpe tomt, hus eller leilighet ut i fra ovennevnte kriterium?
For Hellas er det viktig etter min vurdering å skille mellom kun feriebolig for sommer og feriebolig for vinter / sommer. For sommerboliger er det noen elementer som man ikke bør vektlegge like mye.
Her er noen momenter som bør vektlegges:
1.   Prosjekter, som ligger i områder hvor man har god infrastruktur eller hvor man vet at infrastrukturen skal utvikles, vil som oftest ha en fremtidig større etterspørsel enn andre områder; altså er fly, vei, jernbane og båt de viktigste elementene for at områdene fungerer. Tenk på om infrastrukturen og tilgjengeligheten er tilnærmet like bra om vinteren som om sommeren?
2.   De fleste prosjektene som historisk sett har holdt seg best i verdi og som sannsynligvis også gjør det i fremtiden ligger i første linje til havet, tilbaketrukket på en topp med eminent utsikt eller gjerne sentralt og godt beliggende i et tettsted eller by.
3.   Er det viktig med nærhet både til hav og fjell (og kanskje ski )?
4.   De beste salgsmåneder for eiendom er gjerne juli og august da de fleste av oss da er på ferie. . På denne tiden står solen høyt.  Bruk kompass for nøyaktig å orientere deg om retning. Hvis du tenker å benytte eiendommen fra oktober  -  april, regner jeg med at du synes det er greit også å kunne sitte på en solfylt veranda eller i en lun og solfylt krok på eiendommen din.
Altfor mange har kjøpt nordvendte leiligheter til bruk vinterstid fordi "prisen har vært ganske bra". Det er derfor viktig at du ser etter eiendommer som fortrinnsvis ligger sydvendt eller sydvestvendt! Nordvendte og østvendte eiendommer kan også være ok hvis de eksempelvis ikke har fjell som skygger for sola når den står lavere enn midt på sommeren.
5.   Når dette med sol er nevnt, pass også på at hus eller leilighet har balkong/uteplass på skyggeside i sommerhalvåret.
6.   Ved kjøp av leilighet; vær oppmerksom på at gjennomgående leiligheter er langt mer attraktive og absolutt å foretrekke (høyere priser). Leiligheter i grunnplan er ikke attraktive og selges derfor ganske rimelig. Jeg ser mange slike ledige prosjekter.
7.   Ved valg av havnære eiendommer (ikke førstelinje), er det viktig å sjekke ut hva og om det eventuelt kan bygges foran, deg hvis det er ubebygd i dag. Utsikt er viktig!
8.   Attraktivt land er dyrt i Hellas, så ikke regn med å finne godbitene i disse områdene.
9.   Spør grekeren hvor han ville kjøpt eiendom og hvorfor?
10.   "Lever" stedet om vinteren og kan det gi deg den "kvalitet" du er ute etter ?
11.   Se etter prosjekter som du vet også kan være attraktive for andre turister (ikke bare skandinaver) og ikke minst grekerne selv.
12.   Vær varsom og finn ut hvor det er spesielt jordskjelvutsatte områder. (Faktisk kan det være store forskjeller på små lokale områder).
13.   "Store komplekser med 10 leiligheter og mer, er veldig tungsolgt til grekerne. De liker dem ikke. De mindre er ganske akseptable (3 - 5 enheter).
14.   Finner man en leilighet med bra beliggenhet som kan ha en bra pris, bør man være på vakt! Jeg har selv opplevd (flere ganger) å få tilbud om å kjøpe grunnplan leilighet til bra pris. Som oftest er dette en fult ferdig innredet leilighet som faktisk er godkjent som garasje og lagringsplass såkalt "B area"; selvfølgelig ulovlig! Du verden så mange slike prosjekter som har blitt kjøpt av både turister og av grekerne selv.
15.   Vær også oppmerksom på problemstillingen i pkt. 11 når det gjelder maisonetter (fleretasjeshus)
16.   Ved kjøp av tomt, pass på byggeforskriftene og sjekk opp med kommunale myndigheter om hvor mange kvm du kan bygge (Både A area = lovlig boareal og B area = garasje /lager m.m.) Det er stor forskjell på utnyttelsesgrad i by og bygd. 4000 kvadratmeter tomt trengs for å bygge 200 kvadratmeter A area utenfor bykjernen. (Litt forskjellig fra distrikt til distrikt).

Kanskje ikke så mye nytt og spennende dette, men det er lett å glemme enkelte vitale ting. Glemt noe har jeg sikkert, men det kan jo suppleres.

Tjorven

Hei Kalimera, og velkommen til forumet.
Takk for at du starter en slik tråd og bidrar med nyttig informasjon som mange vil kunne dra nytte av :)
Jeg er nok selv på drømmestadiet ennå, men ser ikke lenger på det som helt utopisk, så denne tråden kommer jeg til å følge med.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Kalimera

JUS - valg av advokat og den papirmessige "mølla".

Som jeg tidligere har nevnt er det enkelt å kjøpe eiendom i Hellas.
Nøkkelpersonen til et trygt og godt eiendomskjøp er Advokaten til kjøperen.

Kjøper og selger skal i følge gresk lov ha advokat ved undertegning av kontrakt.

De aller fleste forholder seg til utbygger, eiendomsmegler osv. ved kjøp. Kjøperen er i de aller fleste prisgitt at advokaten som blir foreslått blir brukt. I de aller fleste tilfeller går dette bra. Personlig ville jeg sjekket opp referanser m.m. til vedkommende. Bruk gjerne folk du kjenner. Selv benyttet jeg i starten referanser fra skandinaviske bosatte mennesker i Athen (eller andre steder) som kunne fortelle meg hva jeg burde gjøre. Det vil jeg anbefale på det varmeste!

Husk imidlertid at det er advokatens ansvar å sjekke eiendommen grundig for å konstatere:

-    HVEM som i realiteten eier eiendommen og som er kontraktspartner,
-   Servitutter fra myndigheter eller andre private avtaler
-   Heftelser av annen art så som lån m.m.
-   Riktige eiendomsbetegnelser
-   Er bygning / leilighet lovlig ?


I tillegg har advokaten i hovedregel hånd om alle pengeoverføringer mellom kjøper og selger, lån fra bank der dette er aktuelt og betaling til det offentlige. Husk at advokater i Hellas ikke har store formuesskadeforsikringer slik man er pålagt i Norge.

Noen ganger er det megler/selger som ordner det aller meste av dette. Admirala skriver litt om dette i et innlegg her på forumet da hun kjøpte eiendom av Jill i Nafplio. Der fungerer det litt slik at hun gjør så å si hele jobben og gjør etter min mening en jobb som er "gull verd". Jeg har truffet henne og mitt inntrykk er at hun er meget dyktig! I Argolida området og litt sørvestover på Peloponnes er hun lokalkjent og kan "alt". Ofte er det greit å ha med utlendinger å gjøre i Hellas. "Ting ordner seg liksom litt raskere ".

Papirmølla er ganske vanskelig å utføre hvis man ikke kan så mye selv. Når du har funnet ut at advokat og megler kan rekommanderes, gjør følgende: Undertegn et såkalt "Power of attorney"; en fullmakt som gir advokaten (den som har ansvaret) blant annet rett til å utføre følgende når du er i Hellas (gjøres gjerne hos Notarius Publicus):

-   Opprette "Afemi" (gresk skattenummer)
-   Opprette bankkonto
-   Kontakte kontraktsskriver og ordne med prekontrakt for skattemyndighete
-   Betale skatt til den greske stat i følge ovennevnte kontrakt  
-   Undertegne lån i gresk bank hvis nødvendig
-   Registrere lånet i spesielt amortiseringsregister etter at kontrakt er undertegnet og registrert
-   Ordne med registrering for strømleveranser
-   Ordne med vann m.m.
-   Ha løpende kontakt med entreprenør m.m. hvis det er eiendom underbygging
-   Skaffe deg en person eller hjelpe til med utfylling av gresk selvangivelse (alle som eier eiendom i Hellas plikter å deklarere)

En del av disse punktene delegeres ofte fra advokaten til megler eller annen person. Av byråkratiske grunner er det imidlertid påkrevet med en detaljert fullmakt slik at alt går greit for seg. Ofte kan ting bli veldig forsinket bare p.g.a. bagateller.

Vær oppmerksom på at kontrakten mellom partene som man benyttes ved beregning av skatt til den greske stat i mange tilfelle har et langt lavere verdigrunnlag enn det du gir for leiligheten / huset. Det er det som grekerne kaller contract price og commercial price som er den reelle kjøpesummen.
Dette kan virke litt frustrerende og ofte også hvis man skal ha lån i gresk bank så opererer de gjerne med ulik terminologi. Såkalt contract price legges sjelden til grunn ved lånefinansiering. Der er det commercial price som gjelder. Jeg kommer tilbake til dette under FINANSIERING.

Konklusjon: Noen forsøker å gjøre mye på egenhånd, men tro meg det er ikke verd brydderiet. Byråkratiet i Hellas har dere sikkert hørt om og det er vanskelig å nå helt frem uten for mye trøbbel! Uten å berøre dette emnet ytterligere kan nevnes at en av Papandreou og hans regjerings største utfordringer er bekjempelse av korrupsjon i offentlig sektor! (uttalelser for 1 måned siden)

La advokaten eller hans medhjelper / megler gjøre hele jobben for deg og betal for dette i tillegg til de vanlige minimumssalærer som advokaten er berettiget. Du får nøkkelen til boligen og alt skal være greitt!

Admirala

Topp tråd, Kalimera! Utvilsomt supernyttig for dem som skal kjøpe eiendom i Hellas.

Lurte litt på hva dine tanker er omkring kjøp av eldre eiendom/jordskjelv/byggeforskrifter.

Du skriver at:
12.   Vær varsom og finn ut hvor det er spesielt jordskjelvutsatte områder. (Faktisk kan det være store forskjeller på små lokale områder).

Det er jeg enig i, men et jordskjelv kan jo komme selv på steder som ikke er spesielt utsatt. Jeg er så dårlig på årstall, men var det ikke ca 2002 (iallfall noen år etter det store Athen-skjelvet i -99) at det kom nye, strenge krav til husbygging, nettopp med tanke på jordskjelv. Kanskje er jeg fryktelig pysete, men jeg ville nok vært litt skeptisk til å kjøpe hus/leilighet bygget før den tid.

Her er en brosjyre som sier noe om sjansene for skade på eldre hus ved et jordskjelv. Den er laget før de nye forskriftene fra ca 2002, altså bør de aller nyeste bygningene være enda sikrere enn det som fremgår av grafen på side 3 i brosjyren.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

bengalow

Jag minner mig, att vi har diskuterat jordbävningar i Grekland förr, i någon tråd.
\"Jordbävningssäkert\" finns inte....men Grekland har nog bland de strängaste reglerna i Europa vad beträffar säkerhet mot husras vid sådana tillfällen, även om det ibland inte verkar så.
En \"säker\" byggnad är byggd på grovarmerade betongpålar 1-3 meter ner i marken, och en relativt tjock platta under varje pelare. Armeringen är speciell. Konstruktionen tillåter att marken under huset kan röra sig, utan att huset följer med i svängningarna.
Det finns äldre hus, som överhuvudtaget inte är byggda med tanke att motstå markvibrationer, titta bara på hur städerna är uppbyggda, klättrande på bergssidor, med stora, massiva stenblock löst hängande högre upp. Nu är berggrund relativt stabil, och det är sällan som dessa hus rammas.
Vid senaste stora jordbävningen, så var det mest industribyggnader som skadades, och dessa byggs ofta som \"platta på mark\".
Jag håller med Admirala, till dels, men hittar man sitt drömhus, vad gör man så? Risken att bli dödad i trafiken är nog större.....
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Kalimera

Et par kommentarer til Admirala og bengalow.

Når jeg nevner dette med jordskjelv er jeg helt enig med Admirala; det kan jo oppstå hvor som helst og som bengalow sier \"finner man sitt drømmehus\", hva da...........? Tenkte du på trafikken i Sverige eller i Hellas, bengalow :-) ??

Jeg har dessverre ikke så god greie på det rent tekniske ved bygg så det jeg skriver er fortalt av grekerne. Jeg ser at bengalow har greie på bygg og konstruksjoner !

Når jeg konkret nevnte dette med jordskjelv og store forskjeller på små områder har jeg dette fra en bekjent og nevner følgende:

En av mine bekjentskaper i Egio (hun er født og oppvokst der), cilvilingeniør med bygg som spesialitet. Hun har forklart meg litt om forskyvninger i jordplater (uten at jeg forstår så mye). Hun har imidlertid fortalt meg at Egio er et område som tidvis er utsatt og at en spesiell del av byen er mye mer utsatt enn resten av byen. Se på kartet i linken din Admirala. Her er Egio avmerket ganske så rødt.

Av den grunn er bolig forholdsvis rimeligere der enn andre steder. Som sagt ser jeg dette med \"INVESTERINGSØYNE\" og at boligen skal være attraktiv også i fremtiden.

Kan nevne også at jeg har opplevd 4 jordskjelv de siste 2 og et halvt årene. 3 av de lå på ca 5,5 på Richters scala, mens det siste var ganske sterkt; 6,4. Dette var om jeg minnes riktig den 8. juni 2008 ca kl 15.20.

Jeg gikk da i gatene i Nafpaktos (ca 20 km fra Patra) og bygningene svaiet ganske \"så heftig\". Folk kom løpende ut av husene og sa at kraftigere skjelv hadde de ikke hatt på flere 10 år. Epis senteret lå noe utenfor Patra på nordsiden av Peloponnes. Bare så det er sagt: Ikke en murstein falt ned - og i denne byen er det både gamle og nye hus :-).
Selvom skjelvet var sterkt, har jeg forstått at jo dypere skjelvet er jo mindre farlig er det.

Kommer tilbake med mer fakta og \"subjektiviteter\" om bygg i neste innlegg.

Kalimera

Etter å ha skrevet litt om BELIGGENHET og JUS, drister jeg meg frempå igjen; denne gang med

BYGNINGSKVALITET.

Dette kan jeg personlig svært lite om, men jeg har sett og undersøkt mye; ikke er jeg ingeniør og heller ikke håndverker. Her kan jeg nok kanskje være litt på "bærtur" og har jeg feil i noe, bes jeg vennligst om å bli korrigert. Imidlertid har jeg plukket opp en del fra mine mange bosteder samt eiendomsbesiktigelser i løpet av de siste 2 ½ år; altså subjektive betraktninger. I tillegg bygger jeg uttalelsene fra erfaringer og synspunkter fra noen forskjellige grekere i byggebransjen.

Ved å holde fast på at investeringen av eiendommen skal være bra som mulig, må også bygningskvaliteten være god i tillegg til beliggenheten. Jeg glemte vel tidligere å nevne vannforsyning. Eiendommen bør ha god vannforsyning og jeg synes det personlig er greit å ha drikkevannet i springen. Noen steder er det knapphet på vann har jeg hørt (var på Zakynthos i november og der var det vanntanker til hver leilighet).

KONSTRUKSJON OG ISOLERING.

Mitt helt klare inntrykk er at hus eller eiendom bygget av betong, bør være av nyere dato; dette vesentlig av to hensyn rent konstruksjonsmessig.
Det ene er de nye bygningsforskriftene relatert til jordskjelv og det andre er isolasjon mellom mursteinene som stables og mures mellom betongpilarene.

Alternativ 2 og min favoritt er å kjøpe et gammelt steinhus for delvis eller hel renovering. Disse er meget populære!
De har ofte bra beliggenhet og du kan lage helt din egen stil. Her er det viktig å ha med bygningsetat på befaring for å vurdere reisverk og om man må ha innvendig stålkonstruksjon.

Man skal også være oppmerksom på at det benyttes sementblandinger av ulik kvalitet og disse varierer selvfølgelig mye i pris. Her er kun det beste godt nok! For å understreke viktigheten av dette kan nevnes at enkelte banker i Hellas ikke gir lån med pant i huset uten først å ha levert sementprøve av bygget og fått godkjennelse på dette !?!

Det vanligste isolasjonsmateriale som benyttes i dag kalles DOW og er 3 cm tykt. Her hjemme brukes den gjerne til isolering utvendig. Jeg ser at flere grekere som selv setter opp sine hus i dag til eget bruk, gjerne benytter 8 cm isolasjon. Her en link til en norsk side: http://www.isolitt.no/kat/000045.asp

Uten at jeg vet noe konkret eller har sett noe galt, forteller grekerne meg (ingeniørene) at det kan slurves en del med isoleringen og deres klare råd er at du må se hva som er inne i veggen for å være sikker på at alt er som det skal. Det blir jo litt vanskelig fra tid til annen kanskje"¦"¦"¦"¦..? :iconbiggrin:  

Sjekk også at det er god isolasjon i taket. Det fyres mye for "kråka".

Vinduer må være av bra kvalitet og være dobble. Husk "hønsenetting" mot mosquitoen!

Jeg vil si at rene sommerleiligheter for bruk utelukkende i fra juni til og med september nødvendigvis ikke bør ha så høye krav som jeg har skissert til dette med isolering. Prisen på eiendommen bør også således gjenspeiles i at det er en sommerleilighet. Opphold utover denne tiden synes i hvert fall jeg, fordrer god isolasjon og god

OPPVARMING.

Jeg har imidlertid lest en del her på forumet bl a. "Jeg fryser", og det er sant som det er sagt; det er utrolig kaldt i enkelte hus. Ut i fra kommentarene i den \"tråden\" er det mange som har erfart mye og som også kan mye. Her kommer mine subjektive vurderinger.

Som sagt trenger man ikke noe særlig med oppvarming i rene sommerleiligheter. En vanlig aircondition som også kan brukes til noe punktoppvarming på noen kjølige dager duger vel for de fleste. De aller fleste leiligheter som selges til turister er utstyrt enten bare med aircondition eller også har de en mursteinspeis i tillegg. Mitt forslag er en kraftig inverter (det er vel det det kalles?); koster mer, men er mye bedre synes jeg.

Den jevneste og beste oppvarmingen (bortsett fra varmekabler) synes jeg er den tradisjonelle oljebaserte sentralfyren hvor hver enkelt radiator kan justeres. Varmekabler og isolasjon til disse kjøpes imidlertid rett fra Siemens i Aten hvis noen lurer på det.

Fliser er "kaldt" utenom sommersesongen!!! Grekerne dekker til disse så godt de kan med tepper. Jeg har bodd 3 ulike steder hvor det har vært tregulv; original parkett et av stedene og så er det vel også noe som heter "tarkett" et par steder. For meg virket dette helt ok selv midtvinters.
På badet bør og "må" det være gulvvarme, gjerne kabler. Personlig synes jeg det er helt pyton å stå og hutre på disse kalde flisene. Her har jeg også i tillegg fått med meg grekerne på at dette er "interessant" . I hvert fall unngås sopp - og muggdannelser som du ganske fort ser på badet.

Dette er hovedelementene etter min mening for å få et best mulig "helårshus" innenfor rammen av en grei økonomi og samtidig ha et hus som man kan trives i og ikke fryser i!

Admirala

Igjen, takk for bra innlegg - og beklager at jeg nok engang blander meg inn.
Jeg er enig i det du skriver, bortsett fra en ting jeg reagerer litt på:
\"Jeg vil si at rene sommerleiligheter for bruk utelukkende i fra juni til og med september nødvendigvis ikke bør ha så høye krav som jeg har skissert til dette med isolering.\"

I prinsippet er jeg selvsagt enig. Men:
Jeg synes nok at folk som investerer i bolig i Hellas, kan ha nytte av å se mer enn noen år fram i tid. Det som blir kjøpt som sommerbolig, kan plutselig bli interessant også i vinterhalvåret. Livssituasjoner forandrer seg, for eksempel, og plutselig får man mulighet til å besøke stedet til andre tider på året. Hellas har mye å by på til alle årstider, og et vinteropphold i ny og ne gir helt andre - men etter mitt skjønn like fine - opplevelser som sol-sjø-strand-svette-årstiden  :headbang:
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...