Logg inn med Facebook eller Google!

Husbygging på Ithaka/Ithaki

Started by espeno, 07. Nov 16, 10:58:30

Previous topic - Next topic

Marie23

Ok, takk for svar. Du trekker frem noen gode poeng, spesielt i forbindelse med valutarisiko. Jeg har en del i egenkapital, forhåpentligvis holder det. Hvis ikke tenker faktisk det siste som et forbrukslån, om det så kommer til at jeg trenger å låne. Det er jo alltid noen ekstra utgifter i forbindelse med boligbygging. Er fortsatt i startprosessen, men skal ned i februar og forhåpentligvis starter det snart. Det gleder jeg meg til!

espeno

Status er nå at regnvannssisternen nå skal støpes. Når den er ferdig kommer gulvet og veggsøylene i huset. Oppå sisternen kommer terrasse mot sjøen
Espen S. Ore

Kritios

Quote from: vlangber on 07. Dec 16, 17:01:13
Vi leter etter tomt eller hus i Agii Apostoli området. Både fordi vi liker området veldig godt selv, og fordi vi tror utleiemulighetene vil være veldig gode.

Fikk akkurat mail fra en megler nå i ettermiddag: tomt på 272kvm til 100 000 euro og mulighet til å bygge 120kvm.

Dette høres nå utrolig dyrt ut for en tomt på Kreta... ??
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

Heidrun

Quote from: Kritios on 03. Jan 17, 20:48:13
Quote from: vlangber on 07. Dec 16, 17:01:13
Vi leter etter tomt eller hus i Agii Apostoli området. Både fordi vi liker området veldig godt selv, og fordi vi tror utleiemulighetene vil være veldig gode.

Fikk akkurat mail fra en megler nå i ettermiddag: tomt på 272kvm til 100 000 euro og mulighet til å bygge 120kvm.

Dette høres nå utrolig dyrt ut for en tomt på Kreta... ??


Enig med Kritios. Virker dyrt spesielt med tanke på tomtestørrelsen
Yamas til livet og til

mouche

En så liten tomt med tillatelse til å bygge hele 120 kvadratmeter tyder jo på at tomten ligger svært sentralt, men generelt synes jeg det er vanskelig å mene så mye om pris på en tomt på Kreta med såpass lite informasjon som her foreligger. At man kan få vesentlig større tomt til en slik pris er helt klart, også nær tettbebyggelse/lansdby.

Sikkert litt å sammenligne med her; http://www.dreamcatchers-crete.com/nn/

espeno

Vi har nå hatt nye møter om huset på Ithaka.  Det kreves en godkjenning av fundament og oppsettet av armeringsjern før støping av gulv, sisterne og bæresøyler kan begynne. Inspektøren har kontor på Kefalonia, så hun eller han må hentes over derfra. Det har vært nyttårsferie, men vi har et lite håp om at dette vil bli gjort neste uke. Det kommer en ny kontroll senere, men det er når huset er nesten ferdig.

Vi har nå kjent på vintervær her, så i går snakket vi også mer konkret om oppvarming. Vi kommer til å ha en peis som også varmer opp vann til radiatorer rundt i huset, altså en slags vedfyrt sentraloppvarming. Vi fikk testet det der vi var i går, og det virker bra.
Espen S. Ore

espeno

06. Jan 17, 17:59:39 #30 Last Edit: 07. Jan 17, 08:42:47 by espeno
Vi har nå hatt et møte til og sett på hvor vi skal sette opp gjerder og murer. Tidligere var det et kontor på Ithaka, men etter statlig slanking er vi nå avhengige av inspektøren fra Kefalonia før støpingen skal begynne. I morgen reiser vi til Norge, og i dag kjørte vi opp til et av utsiktspunktene på Ithaka over landsbyen Exogi. Der tok jeg dette bildet:



Vår byggeplass kan anes rett til venstre for toppen av kirketårnet. Og her er noe helt annet, landsbyen Exogi sett litt ovenfra:

Espen S. Ore

Heidrun

Ikke for å bli festbrems. Men nå vet ike jeg akkurat hvor på øya du bygger. Men det er ikke en fare for å bygge på et fullstendig døst sted da. Kaster sikkert stein i et glasshus da jeg selv leier i Stavros på Kreta. Men her går jo bussene 5 ganger inn til Hania.
Bare en luftig tanke fra min side
Yamas til livet og til

mouche

Når det gjelder gjerder og murer så var vår advokat veldig tydelig på viktigheten av slike med tanke på å få klart og tydelig definert hva som var/er vår tomt. Vårt skjøte er på ti sider på gresk (!) og definerer klart og tydelig nøyaktig hvor vår tomt går, men er det treet som står nevnt der fortsatt der og har ingen flyttet på den steinen osv merkelige saker.

Morsomt å følge prosjektet ditt!

espeno

Quote from: mouche on 07. Jan 17, 07:31:35
Når det gjelder gjerder og murer så var vår advokat veldig tydelig på viktigheten av slike med tanke på å få klart og tydelig definert hva som var/er vår tomt. Vårt skjøte er på ti sider på gresk (!) og definerer klart og tydelig nøyaktig hvor vår tomt går, men er det treet som står nevnt der fortsatt der og har ingen flyttet på den steinen osv merkelige saker.

Morsomt å følge prosjektet ditt!


Vi har offisielle kart over tomten(e) - vi har slått sammen to tomter. Dette er opprinnelig klosterland som har vært kjøpt av bønder og som så har gått i arv med oppsplitting av teiger. Så nå samler vi landet igjen. Og vi har bevisst valgt et rolig sted langt fra by og offentlig transport (som det ikke er så mye av på Ithaka uansett)
Espen S. Ore

Heidrun

Quote from: espeno on 07. Jan 17, 08:31:44
Quote from: mouche on 07. Jan 17, 07:31:35
Når det gjelder gjerder og murer så var vår advokat veldig tydelig på viktigheten av slike med tanke på å få klart og tydelig definert hva som var/er vår tomt. Vårt skjøte er på ti sider på gresk (!) og definerer klart og tydelig nøyaktig hvor vår tomt går, men er det treet som står nevnt der fortsatt der og har ingen flyttet på den steinen osv merkelige saker.

Morsomt å følge prosjektet ditt!


Vi har offisielle kart over tomten(e) - vi har slått sammen to tomter. Dette er opprinnelig klosterland som har vært kjøpt av bønder og som så har gått i arv med oppsplitting av teiger. Så nå samler vi landet igjen. Og vi har bevisst valgt et rolig sted langt fra by og offentlig transport (som det ikke er så mye av på Ithaka uansett)


Så dere er 100% avhengig av egen bil der nede
Yamas til livet og til

espeno

Quote from: Heidrun on 07. Jan 17, 13:11:49
Quote from: espeno on 07. Jan 17, 08:31:44
Quote from: mouche on 07. Jan 17, 07:31:35
Når det gjelder gjerder og murer så var vår advokat veldig tydelig på viktigheten av slike med tanke på å få klart og tydelig definert hva som var/er vår tomt. Vårt skjøte er på ti sider på gresk (!) og definerer klart og tydelig nøyaktig hvor vår tomt går, men er det treet som står nevnt der fortsatt der og har ingen flyttet på den steinen osv merkelige saker.

Morsomt å følge prosjektet ditt!


Vi har offisielle kart over tomten(e) - vi har slått sammen to tomter. Dette er opprinnelig klosterland som har vært kjøpt av bønder og som så har gått i arv med oppsplitting av teiger. Så nå samler vi landet igjen. Og vi har bevisst valgt et rolig sted langt fra by og offentlig transport (som det ikke er så mye av på Ithaka uansett)


Så dere er 100% avhengig av egen bil der nede


Ja
Espen S. Ore

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...