Logg inn med Facebook eller Google!

Bilder fra rusletur i Dodekanesene

Started by Hillevi, 07. Jul 14, 06:38:29

Previous topic - Next topic

Hillevi

Jeg fikk lyst til å dele litt opplevelser fra turen vår i Dodekonesene her inne. Hentet mye inspirasjon og gode tips fra Hellasforum før vi dro, så kanskje jeg kan bidra med tips også, hvem vet? :)

Vi har gjort unna tre dager på startøya Kos nå. Det er en vakker øy med mye å tilby, men man må lete litt etter de stille plassene. Her er turister og liv og røre! På lørdag tok vi en rundtur på øya med scootere. I seg selv en opplevelse for meg, ettersom jeg aldri har kjørt en sånn selv før :D Det er en flott måte å komme seg rundt på og få med eg mye på en dag. Den beste delen av turen var da vi kjørte over fjellet og fikk oppleve Pyli og Zia to små byer med fantastisk utsikt! Lunch der oppe anbefales! Underveis fant vi en stikke strand litt utenfor Kardamena. Deilig å komme litt unna den store turistsranda vi bor ved (Lambi).

Ellers har vi kommet oss litt rundt på sykkel. Her er en utleiebutikk på hvert garehjørne, så det er ikke noe problem å få leid en. Billig er det også :)

Nå har vi kjøpt biletter med Blue Ferries til Patmos, og gleder oss til å se en ny øy! Blir spennende å se hvordan reisen går også. vi er nybegynnere i denne ferieformenså alt er nytt og spennende. Føler meg som en fireåring på tivoli for første gang! Har lyst til å være med alle karusellene samtidig! :-D

Prøver å legge ut bilder under veis:-)

Tjorven

Så artig å høre at dere koser dere på tur, Hillevi  ;D  Ferjeturen med Blue Star blir nok også en opplevelse. Hyggelig å sitte på dekk og bare nyte sol og sjø, og så får dere jo sett en del andre havner som BS går innom på veien  :) Patmos er helt anderledes enn Kos, og langt fra så hektisk, så den øya tror jeg nok dere vil like.
God tur videre! Blir koselig med flere rapporter og bilder  ;D
There are no strangers, only friends we haven't met.

Hillevi

Patmos skuffet ikke! Fantastisk vakker øy! Vi valgte å bo i utkanten av Skala for å ha tilgang på mest mulig i gangavstand. Vi har vært her i tre dager nå, og fått sett det meste på den tiden. En dag ble brukt på fottur opp til Chora, apokalypsens hule og klosteret på toppen. Absolutt en fin dag, og god trim ;) Det var god vind den dagen, så det var en fin dag å vandre i trange gater og museer på. Et av dagens høydepunkt var å finne en pizzarestaurant like nedenfor borgen. Den var både forfallen og tilsynelatende lite besøkt, men innehaveren, en eldre herremann, var en opplevelse å møte! Tyelig stolt over stedet og ivrig etter å fortelle om råvarene og satte stor pris på at noen kom innom. Og for en pizza! Utsikt over hele Skala havn var også nydelig :)

Dag to leide vi scooter. Flott måte å få sett mye på. Vi tok turen innom vakre psili ammon strand. Litt kronglete å finne, og en sti på litt over kilometeren fra parkeringen, men for en deilig følelse å hoppe i havet etter spaserturen! Vakker strand med nydelig atmosfære! Ettermiddagen ble brukt til å frese rundt på, for oss uoppdagede steder og strender. Nydelig!

Nå går turen med hurtigbåt (ferga gikk klokka halv fire i natt så det var uaktuellt :P ) videre til Leros. Begynner å bli litt "husvarme" nå, så vi har ikke forhåndsbooket hotell denne gangen. Håper vi finner en hyggelig gammel gresk dame som vil leie ut et rom til oss:)

Får ikke lastet opp bilder med mobilen av en eller annen grunn, så album får det bli når vi kommer hjem :)

Tzasiki

11. Jul 14, 01:20:06 #3 Last Edit: 11. Jul 14, 01:28:02 by Tzasiki
Flott at dere likte dere på Patmos! Og så går ferden til Leros - det er faktisk en øy som jeg alltid har lyst til å reise tilbake til!  Jeg og ektefellen var der for en del år tilbake ( basen var Kalymnos). Tidlig en morgen tok vi postbåten fra Kalymnos over til Leros. Lå over en natt før vi returnerte med samme lille båt tilbake.  Tror nok at Leros ble vår favorittøy i disse øygruppene..  :)

Hillevi

Siste kveld på vakre Leros!
Vi gikk i land på Leros på torsdag og møtte en hyggelig dansk dame på kaia. Hun tok oss med til hotell Elefteria som ligger litt opp i åsen over Pandeli. Midt mellom en fin liten strand, vindmøller og en borg som troner på toppen over. Her er alt vi trenger like i nærheten. Da rastløsheten innhentet oss (på dag to ;) ) Leide vi scooter for to dager og freste rudt på øya etter anvisning og kart tegnet av vår hyggelige og meget engasjerte husvert. Her er mye å se både av historie, arkitektur og landskap. De virkelig eperlene fant vi likevel da vi la vekk kartet og kjørte etter innfall og eget hode. Nydelige små strender i hver bukt, noen nesten folketomme og noen med parasoller og stor aktivitet. Tavernaer finnes nesten i hver sving, men her er ingen innkastere. Kun en drøss av muligheter til å velge etter eget behag, og ikkeno mas. Det er deilig!

Her finner man en god miks av det " autentiske" Hellas, og folkeliv og turisme hånd i hånd. Alt i et behagelig tempo. Så langt er dette en klar favoritt. Hyggelige mennesker, gode restauranter ( anbefaler en tur på Dimitris restaurant ut forbi og ovenfor castello i Pandeli. Fantastisk meze!) og flott landskap!

I morgen går turen til Kalymnos. Vi har forhåndsbooket et studio i Masouri for å være sikker på å havne der vi vil. Desverre var det fullt på Nefelis, men Afroditi hadde et rom ledig. Håper det er så hyggelig som det så ut til på bildene. Der skal i allefall være utsikt mot Telendos fra balkongen, så da blir jeg sansynligvis fornøyd :)

Hillevi

Dagens utsikt fra verandaen! Kvelden på Telendos i går var magisk! Solnedgang på stranda og middag på Ritas. Tror vi kommer til å ta turen over i kveld også, men først blir det scootertur og utforsking av Kalymnos. Mektig landskap og blide mennesker. Gledr meg!

Hillevi

Hjemme etter en fantastisk ferie! Desverre tok mobilen min kveld underveis og alle bildene gikk tapt :'( Om jeg greier å fiske dem ut av teknologien, skal jeg legge ut noen her, men inntil videre får jeg nøye meg med minner..

Siste etappe på turen var Kalymnos og Thelendos. Vi hadde tre deilige dager der! Forøvrig alt for lite! Skulle gjerne hatt to til. Kalymnos var mektig med sine høye fjell og storslåtte utsiktsplasser, vakre grønne viker og deilige strender. Om jeg kommer tilbake en gang, skal jeg med en båt så jeg får sett den fra sjøsiden. Man når mye til fots og med scooter på mange øyer, men på Kaøymnos er terrenget så storslått at bare klatrerne kan få med seg de bratteste sidene av øya. Vakker og storslått er den, det er det ingen tvil om.

Thelendos! <3 Det ble min favoritt, og har fått en egen plass i hjertet mitt! Den har en helt spesiell atmosfære og ro den øya. Høye klipper og karrig landskap på den ene siden og frodig og grønn på den andre. Fin sandstrand på den tredje siden, og turstier og steinstrand med deilige hypnotiserende bølger på den fjerde. ...og for en solnedgang! Sukk... To kvelder og en hel dag brukte vi på den bittelille øya! Kunne vært der en hel uke jeg :-) Skal definitivt tilbake en gang, og da skal jeg bo der :-)

Hjemme igjen nå altså... Uten bilder, men med sekken full av minner:-) Kos, Patmos, Leros, Kalymnos og lille Thelendos. Mye på to uker, men ville ikke vært uten noen av dem. Alle har sitt særpreg. Kos er travel og full av turister, men likevel noen perler om man oppsøker dem. Patmos er ro og ettertanke, også der turistene er, men spesiellt om man finner sin egen lille plass der i gen andre er. Leros er vennlig med nok plass til alle som finner veien dit, og hjerterom nok til hele verden. Kalymnos er stolt og storslått, og byr på utsikt til verdens ende, klar sjø og varme klipper. Telendos er som bestemors fang, myk og vennlig, men stødig i seg selv.

Jo ferien var super! Det blir flere rusleturer. Kanskje Kykladene neste gang?


kaka

Synd at mobilen din sviktet deg.
Men, du forteller så utførlig og levende at det er lett å "se bilder" likevel. :)
KariK

Anders

Ja, det språklige "bilde" av Telendos som bestemors fang var direkte vakkert :-)


Hillevi

Jippi!! Jeg fikk ut bildene fra den ødelagte mobilen!  :juble:

Legger ut noen smakebiter øy for øy :-)

Første stoppested var Kos:

1: Lambi beach
2: Hippokrates sykehus
3:Lunch med utsikt i Zia
4: Torget i Kos by er en fin plass for kaffe og verdens beste yoghurtis :-)

Hillevi

Her er noen fra Patmos:
1: Liten strand like ved hotell Astrea. Den var vi faktisk helt alene på, mens bystranda var full av folk!
2: På vei opp til Apokalypsens hule, Chora, borgen og klosteret.
3: Chora by er en labyrint sånne trange smug :-)
4: Klosteret
5: Psili Ammon strand! Vanskelig å finne, men verd turen!

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...