Logg inn med Facebook eller Google!

Tjorven og Sisi øyhopper Kykladene høst 2013, del 3: KOUFONISSI

Started by Tjorven, 07. Apr 14, 18:02:16

Previous topic - Next topic

Tjorven

Etter åtte deilige dager på Amorgos, satt vi nå ombord i katamaranen på vei til Koufonissi, og almanakken viste 4. september. Det var på tide å omstille seg, slippe taket i Amorgos og se framover. Noe som ikke var så vanskelig for meg, når vi nå var på vei  ;D  Endelig skulle jeg få se igjen herlige lille Koufonissi, som knabba en god bit av hjertet mitt to år tidligere  :-* Den gang dro jeg dit i begynnelsen av juni, og storkosa meg der 1 uke, helt alene  ;D  Jeg hadde lengta tilbake siden.

Sisi hadde aldri vært på Koufonissi, så hun visste vel ikke helt hva hun hadde i vente, annet enn mine lykksalige beskrivelser  ;) Jeg var en smule smånervøs på båtturen over. Hun var jo blitt så glad i Katapola, og hadde "overtalt" meg til å bli der en dag lenger enn planlagt.  Tenk om hun ikke..... samtidig som jeg selv ble mer og mer spent og gleda meg....

Så ble Koufonissi annonsert over høytaleren, og vi samla sammen sakene våre og kom oss ut på dekk. Det første Sisi utbrøt da hun så hva som lå foran henne, var et stort og gledelig "ÅÅÅÅHHHHHHH"  (Puh, jeg hadde ikke tatt feil, visste jo innerst inne at hun ville falle for dette paradiset   :-* )  Vi var som to store smil da vi gikk i land  ;D ;D

Fra dekk, og man får bare lyst til å hoppe uti det turkise med en gang  ;)


There are no strangers, only friends we haven't met.

kaka

Ja, den intense turkisfargen spesielt på første bilde, var fristende Tjorven!
KariK

Tjorven

Den turkise fargen på sjøen rundt Koufonissi, er litt "merkevare", kaka, selv om den ikke syns så godt her. (Den vises mye bedre på bildene mine fra forrige Koufonissitur)

Men nå er det vel på tide å gå i land snart  ;) Som jeg nevnte i Amorgostråden, hadde vi ikke forhåndsbestilt noe bosted her. Så nå ankom vi som "skikkelige" øyloffere for en gangs skyld  :D  Jeg regna med å finne Michalis på kaia. Det var hos han og kona Maria jeg bodde hos sist, på Petrino. De driver også bostedet To Kyma rett over veien, helt nede ved sjøen. Men da vi kom bort til roomisene, var ingen Michalis å se  ???  Det var en strek i regninga, men det fantes da andre som ville praie oss. Vi endte opp på hotel Limani, som ligger ved veien rett ved ferjekaia, og den første bygninga man ser når man går i land. I underetasjen har de en taverna, der folk ofte sitter mens man venter på båten.

Vertinna tilbød oss en grei pris, etter å ha pruta med seg selv, da vi først nølte litt  ;) Vi ble med og så på rommet, som hadde kjøleskap, men ikke noe kjøkkenfasiliteter. Jaja, greit nok, men det var den store fellesterrassen med knall utsikt som avgjorde saken  ;D Vi hadde også en egen balkong på baksida, men det var jo på forsida ting foregikk, så vi holdt oss der.
Det var først ved nærmere inspeksjon at vi oppdaga at det ikke var noen vannkoker på rommet  ::)  Vi var jo avhengig av morgenkaffen vår begge  to, men da fikk vi heller ty til tavernen de fem dagene vi skulle være der. Det skulle vise seg at vi tydde ganske mye til den underetasjen, veldig kjekt med frokost og et slag kort der f.eks.... Det vi eventuelt sparte inn på romprisen, ble mer enn lagt igjen på tavernaen, for å si det sånn  ;D  Skitt au, ferie er ferie  8)

Her ser vi Limani med tavernen fra ferjekaia


Herlig å sitte på terrassen og skue utover byen og havna, og følge med på all båttrafikken  ;D


Utsnitt gjennom terrassebuen




Fritt utsyn til båthavn og ferjekaia


og over til andre siden av byen, nå i ettermiddagslys. Stranda ligger innerst i bukta, med fiskebåtene litt lenger ute.


Vi hadde det travelt med å komme oss ut første dagen, og kjekt med ei ekstra seng å slenge fra seg all bagasjen på. Akkurat da gadd vi ikke å pakke ut, her var det bare å finne fra toalettmappa for å få stelt seg. Og romstere litt rundt for å finne fram saker og ting, hvor er, hvor er.... Så sånn kan det også se ut, etter at to travle damer har vært på tokt nedi bagasjen  :P Ikke et særlig flatterende syn, men da måtte jeg bare fram med kameraet  ;D







There are no strangers, only friends we haven't met.

Anders

Har sett menn slenge fra seg seg bagasjen og fare hastigt igjennom etter "hvor er, hvor er"... tror ikke dere damer har noe å skamme dere over.... :-)

kaka

Morsomt å lese om damen som prutet med seg selv :)
Det så fint ut der oppe, - med en ny variant av separate balkonger :)
KariK

Anita

I herlig Tjorven stil  :) gleder meg til fortsettelsen  :D
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

Diddi

Gleder meg til fortsettelsen, Tjorven  ;D Er sååå hyggelig å være med deg/dere på tur !!Men det "rotet" du foreviget, fikk jeg ikke øye på  ;D ;D ;D
Koufonissi blir jo aldri feil  8)
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Tjorven

Takk for hyggelige kommentarer, og for at dere vil være med oss videre  ;D
Av en eller annen grunn, tok jeg ikke så mange bilder fra Koufonissi denne gang, og jeg syns heller ikke jeg får vist fram øya fra sitt beste  :-[  (For å få et bedre inntrykk, vil kanskje nye medlemmer også ha glede av min forrige reiseskildring herfra, som ligger under "Kykladene (selv om bildene der nå ligger dobbelt  ???) Vil også anbefale Svein-B's fine og informative billedtråd derfra, under samme emne  :)

Men noen bilder ble det da, og denne gangen ble det tur med badebåten også. Men først tar vi en tur rundt i byen. Her var det (heldigvis) ingen store forandringer, og den lille "by"kjærnen ligger litt oppafor Limani. Det går en liten bakke opp rett ved hotellet, som fører inn til sentrum. Da er vi inne i et sjarmerende strøk, trange brostensbelagte smug og kroker langs veien, som til slutt ender nede ved stranda. Der fortsetter den videre bort til ferjekaja igjen. Oppe i smugene fins både apotek, reisebyrå, diverse butikker, spisesteder, barer og boliger. Det fins mange tavernaer rundt omkring, ikke bare oppi gatene her.

Vi går opp bakken, og bak disse bygningene finner vi sentrum


Fra bakketoppen er det fin utsikt utover bukta og litt av bebyggelsen på motsatt side (der jeg bodde sist)


Og vi ser ned mot baksiden av Limani, med balkongen vår ytterst til venstre


Så er vi inne i smugene


Jeg tar et snikbilde inn i et sjarmerende gårdsrom. (Portdørene sto åpne, og det var ingen der inne, så jeg tok sjansen på et knips  ;) )




Fortsettelse følger....
There are no strangers, only friends we haven't met.

karri

Flotte bilder, Tjorven!!

PS: Veldig så horisontale disse her, men du har kanskje rettet de opp?! Flott, okke som.  ;)
KARRI

Tjorven

Hehe, ja jeg har fått retta dem opp (og forminska dem)  i Picasa, men da de ble "eksportert" tilbake, syns jeg billedkvaliteten ble forringa  :-\  Bruker jo vanligvis PhotoFiltre og har vært fornøyd med det, men det var denne horisonten da, vettu  :D
There are no strangers, only friends we haven't met.

Kabi

Er veldig glad for at "fortsettelse følger..."  Syns jeg kjenner både sola og  varmen gjennom pc-skjermen 8)

Tjorven

Tusen takk kabi, og dere andre som liker  ;D
Da fortsetter jeg med bilder fra "sentrum".





Et koselig sted å sitte på kveldstid med mye folk i gatene, men stengt og stille på dagtid.


Dekorasjon på et bord ved et hus vi gikk forbi


Og en annen dekorasjon på vår vei  ;D




Her var det kommet et slags museum, men hit og ikke lenger. Det var stengt med noe reip foran, så jeg fikk ikke sett nærmere på dette.


Her er vi nesten nederst i gata, som ender ut i en annen liten hovedvei bortover mot stranda. Vi satte oss ned ved en benk her, og så tok jeg bare et bilde av dette huset med butikk som så litt koselig ut  :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...