Logg inn med Facebook eller Google!

Tjorven og Sisi øyhopper Kykladene høst 2013, del 2: AMORGOS

Started by Tjorven, 12. Mar 14, 16:31:37

Previous topic - Next topic

karri

Quote from: Tjorven on 20. Mar 14, 19:22:16
Det var koselig å høre, Solgry  ;D  Jeg ble veldig glad for, og overraska over den 10.plassen  :)


...også overraska over 10. plass.  :o ??? Helt nydelig foto  :hjerte: :katt: Var sikker på en pall-plass der, Tjorven.
Mangler ikke på "den greske følelsen" i bildene dine/deres... LIKER:hjerte:
KARRI

Tjorven

Hihi, takk for det karri, men noe pallplass-bilde var det langt fra sammenligna med de som kom helt til topps. Jeg ble overraska over at det nådde såpass høyt som det gjorde i den sammenhengen  ;D  Men at det appellerer til hjertet hos oss katteelskere, kan jeg forstå, sånn som den pusen gliser  ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tjorven

Midt på natta men får ikke sove, så jeg "flykter" liksågodt tilbake til Amorgos.
Vi bestemte oss en dag for at i morgen tar vi bussen opp til Chora. Og når vi har bestemt oss for en ting, så gjør vi som regel det. Bussrutene var sjekka ut på forhånd, og etter frokost på rommet gikk vi innom Super'n for å kjøpe med oss vann på turen. Det var passelig hett, merka vi. Utafor butikken poppa det plutselig opp et skrukket smilende fjes mellom all frukt og grønnsaker. "Ela, ela". Han holdt opp en klase fristende druer som han bød oss. Joda, de var gode de, og før vi ante ordet av det, hadde han putta en gedigen porsjon druer oppi en plastpose som vi da "måtte" kjøpe. Herremin for en salgsteknikk på gamlefar  ;D

Så med vann og druer vandra vi bort til bussholdeplassen. Der var selvfølgelig bussrutene blitt endra fra en dag til en annen  :-\  (Jeg fikk et deja vous tilbake til Barbros og min planlagte utflukt på Astypalea noen år tidligere...) Det var over en time å vente til bussen skulle gå i følge de nye rutene. Men vi var jo i Hellas, man vet jo aldri så det var nok best å holde seg i nærheten i tilfelle det skulle dukke opp en buss likevel. Jaja, vi hadde både vann og druer....

Bussen kom, presist til ny tid, og vi og vann og druepose gikk ombord. "Fotografen" (jeg altså) sikra seg vindusplass, og Sisi var godt fornøyd med IKKE å ha vindusplass. Vi visste jo vi skulle opp i høyden, noe Sisi er mindre begeistra for  ::)  Veien snodde seg oppover langs hårnålssvinger, og mens jeg snodde meg som en orm i setet for å forevige utsikten, satt Sisi som ei saltstøtte og fokuserte på veien oppover, som var litt i bratteste og svingete laget etter hennes smak  :o  Av og til er det greit at man ikke vet helt hva man begir seg ut på, på forhånd  ;)

Det er ikke så enkelt å ta bilder i farta gjennom et bussvindu, og når man ikke vet hvor veien går  ???  Og når vindusrutene er mørke og grønnfarga i tillegg blir billedkvaliteten og valøren deretter, men her er i iallfall noen inntrykk fra turen opp mot Chora.



Der nede ligger Katapola, vakkert og anderledes sett herfra (og mye mer fasinerende enn på disse bildene dessverre)


Veien slynger seg oppover i sving etter sving....




Og så er vi endelig oppe, og kjører inn i byen




There are no strangers, only friends we haven't met.

Tjorven

Choraen på Amorgos var sånn som en chora skal være, med koselige smug, trapper, kafeer og butikker  ;D 













Her måtte vi sette oss ned og ta en liten hvil, før vi fortsatte vandringa rundt i Chora. Kjempekoselig å rusle rundt på måfå og bare suge inn alle inntrykk, men en pust i bakken må man også ha  ;) Foto: Sisi


Vi vandrer videre i mogen.
There are no strangers, only friends we haven't met.

stein

Navigare necesse est, vivere non est necesse

kaka

Det er jo så hyggelig å følge med dere, - oppover og innover  :)
Jeg har noen slike  "grønne" bilder selv  ;)
KariK

TOMS

Herlig å få være der igjen - Katapola/Amorgos- denne fredens plett på jorden  ;D På El greco har vi faktisk ikkje vore trur eg - men det skal vi i sommar, etter det du har beskrive. Me held oss mest på Mythos - sidan vi bur på Minoa/Landeris og kjenner ekteparet som driv resturanten ganske godt. Også dei innflyttarar som kan fortelle ein del rare historiar om diverse inngrep som forandrar deira forutsetningar for å drive resturanten.

Gledar meg til fortsettelsen  8)


Katherina

 :) Koselig å føle deg rundt på Amorgos, som ser ut til å være både vakker og trivelig. Bildene dine og fortellingene dine levendegjør det hele, så jeg føler nesten at jeg er der sammen med dere. Det gjør godt nå når regnet plasker ned og pisker mot ruta og trærne vaier skikkelig i vinden. Godt å drømme seg bort litt og det hjelper du godt til med.  ::) Takk, Tjorven!

Frøken Sofie

Åååå så vakkert, Jeg kjenner nesten lukten av herlige Hellas gjennom bildene dine. Gleder meg veldig til å få senne øya til sommeren.

ElisabethIhme

Det var skjønt å se bildene fra Amorgos. Jeg har vært der utallige ganger, og skal tilbake i sommer. I mange år nektet jeg å si navnet på denne fantastiske øya når folk spurte om jeg hadde noen favoritt. Jeg har nok tapt. Det blir stadig flere turister der, ingen tvil.
kalispera

Kabi

Takk,takk, Tjorven ! Det er slike reiseskildringer som dine som gjør at jeg definitivt foretrekker forumet framfor fjesboka ;)

Tjorven

Tusen hjertlig takk for koselige kommentarer, Stein, kaka, TOMS, Katheriana, Elisabeth Ihme og Kabi. Jeg blir rørt i hjerterota av tilbakemeldingen deres  :-*  og veldig hyggelig med alle som Liker-følger oss også  :)
Er så enig med TOMS om at Amorgos en en deilig fredig plett  :-* Gled dere, dere som skal dit for første gang, og dere som skal dit igjen i sommer  ;D  Må bare beklage at jeg avdekker deler av favorittøya di, Elisabeth Ihme, men jeg kan ikke annet.... Det er flere øyer jeg også egentlig også ville ønske bare var "min", men jeg tror det er plass til oss alle, uten at disse blir "ødelagt" av at jeg deler dem, forhåpentligvis  ::) Forgive me.......

Vi fortsetter vandringen rundt i Chora...











Nå begynte sulten å melde seg, og vi måtte velge et sted å spise lunsj. Det føltes ganske hett etterhvert kjente vi, og vi følte for å finne et litt "luftig" sted å sette oss ned. Vi trengte ikke å lete lenge, for plutselig så vi denne tavernaen i en sidegate. Tror den het Thea, og den lå litt ut fra hovedveien. Yess, den ligger perfekt til, dit går vi, var vi enige om. Det var ingen feilantakelse fant vi ut etterpå, selv om tavernaen var helt folketom da vi ankom. (Hva er det med oss og tomme tavernaer  ??? ) Nåvel, ett bord var opptatt, det viste seg å være familien som drev tavernaen sitt bord  ;)
De var midt i sin lunsj, og sønnen spratt opp da vi hadde funnet oss et bord. Fra der vi satte oss ned kunne vi bivåne den tause dynamikken midt i lunsjavbrytelsen; far gir et lte tegn, mor forsvinner lydløst ut på kjøkkenet, sønnen opp av stolen og dekker bord og legger fram menyer, og far spiser videre  ;) Mens katta under nabobordet registerer at noe skjer, åpner  dovnet ett øye for deretter å sløve videre i skyggen sin.

Og så disse to turistene da, som  virrer litt rundt før de finner det beste bordet etter sine behov, skygge, puh. Hva kan det tilbys og hva har man lyst på? Vi kom til enighet, og etter kort tid kom maten på bordet. Mmmm, den velkjente røde "greske" vinkaraffelen, maten pent severt i lokale keramikkfat og -gryter og alt var som det skulle for et deilig gresk måltid, som det også var  ;D  Og lunsjen borte hos vertsfamilein kunne fortsette  ;) De sitter lenge til bords, grekerne, og det smitter, vi hadde det ikke travelt vi heller  :)

Men vi klarer ikke å la være å vie vår oppmerksomhet til pusekatter, som også vier oss sin oppmerksomhet  :-* Da må bare kameraet fram  ;D Den ble selvsagt foreviget. Jeg "snek" meg fram for å ta et bilde der den la seg etter å ha snust på oss, og begynte å posere til allmen latter  ;D  Men sånt skjer fort, og jeg rakk så vidt å forevige henne før hun la seg til rette i hvilemodus igjen. Jeg hadde god lyst til å forevige familien ved bordet også da, ivrig deltagende og tydelig både glad i og stolt over tavernapusen, men jeg fikk meg ikke til det. Jeg har øyeblikket på netthinna istedet  :-*  Viste dem bilder av pusen istedet, som vi fikk hete Psipsi, mens mor slo seg på forklekledde knær og far gliste lett ristende på hodet  :)  Og kelnersønnen som plutselig fikk et flakkende blikk da ei lettere kledd grekinne enta banen, i samme stund  :)
Joda, det er artig å observere, og være til stede i slike øyeblikk.... Har ikke videokamera, men det snurrer likevel en film i mitt indre.....

Her ser vi tavernaen fra hovedveien. Foto: Sisi


Matnytelse

 


Psipsi
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | 28. Mar 24, 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...