Logg inn med Facebook eller Google!

Tjorven og Sisi øyhopper Kykladene høst 2013, del 2: AMORGOS

Started by Tjorven, 12. Mar 14, 16:31:37

Previous topic - Next topic

Tjorven

Var redd det ble noe kluss med billedinnlegginga i forrige innlegg, men det gikk greit ser jeg  ;)
Fortsetter der jeg slapp, med å presentere resten av familien. Her er alle samla inne i tavernaen, Yiannis og Eleni med tvillingene på 8 år og eldstemann på 11. Eleni besørger maten, mens Yiannis tar seg av gjestene, godt hjulpet av ungene  :)  Disse bildene tok jeg en annen dag, men syns det er greit vise dem nå, så dere også blir "kjent" med dem samtidig.



Yannis og ungene bak det staselige skrivebordet.


Så til vår egen lunsj. Her var det både kjente og ukjente retter på menyen, og vi valgte litt av hvert, med Yiannis' anbefalinger. Nå ville vi ha vin til maten, og det fikk vi sannelig nok av  ::)  Vi hadde tenkt oss hver vår lille karaffel, men på bordet kom det to digre karafler med vin  :o  Det ble rett og slett en liten misforståelse, og Yiannis ville jo ikke legge seg opp i det han trodde vi ville ha heller  ;) Han bare satte vinen på bordet med et smilende "Drink slowly!" Da han så de sjokkerte oppsynene våre, skjønte han også tegninga, og vi fikk oss en god latter  ;D Og lovte å drikke very slowly! Heldigvis bugna bordet av mat, og vi hadde det aldeles ikke travelt der og da.



Det ble en meget god og laaaang lunsj ved havnepromenaden. Vi storkosa oss med å titte på folkelivet, båtene i havna og utsikten utover sjøen over mot Rachidi og Xilokeratidi  :-* Vi bare nøyt alt, tok inn den behagelige stemninga som rådet med totalt nedsenka skuldre, og gleda oss over at her og nå begynner ferien på ordentlig  ;D 8) ;D  For å beskrive det med ett ord: LYKKE  :-*
There are no strangers, only friends we haven't met.

kaka

Det der både så og hørtes veldig trivelig ut, Tjorven!!
KariK

stein

Og så tror jeg dere har en spesiell evne til å komme i kontakt med folk :) For en flott egenskap. Misunner dere der ;-)
Navigare necesse est, vivere non est necesse


polyanna

Alltid kjekt å få bli med deg på tur, Tjorven. Herlige bilder og herlige beskrivelser. - De tre barna e r vakre, og virker så fornøyde i tillegg.
Den tavernaen skulle jeg gjerne vært på. Synes ofte de 'vonde' stolene med fletting signaliserer at stedet serverer god gresk mat. :)

Tjorven

Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger kaka, stein, Frøken Sofie og Polyanna  :)
Ja, dette virka som en svært harmonisk familie, og det var alltid så behagelig å være på El Greco. Ingen kjefting og smelling, og det var tydelig at de alle var veldig glad i hverandre  :-*
Men - til vår store forundring - vi merka etterhvert at det var få gjester der  ??? Hva i all verden kunne dette skyldes? Vi hadde da også testa ut flere tavernaer, og El Greco var uten tvil den beste. Vi spekulerte lenge på hvordan dette hang sammen, så til slutt gjorde jeg som grekerne gjør; jeg spurte Yiannis direkte. Jeg sa at jeg ikke kunne forstå dette, siden de hadde den beste tavernen. Svaret kom kjapt: "Det er fordi vi er innflyttere".

Vi visste allerede fra første dag at Yannis og Eleni kom fra et sted ved Thessaloniki, fordi vi fikk servert en herlig ovnsbakt grønnsaksform med ost. Denne og flere resepter hadde de tatt med seg hjemmefra, og bruker i kjøkkenet. NAM!
Nå fortalte han at de flytta til Amorgos for 20 år siden, men ble altså fortsatt regna som "innflyttere" av lokalbefolkninga! Med det resultat at siden de ikke har noen nær familie på Amorgos, så er det heller ingen som anbefaler dem til turistene  :(  De som driver i turistnæringa med spise- og bosteder eller annet, de anbefaler kun "sine egne". Sånn er det sikkert på de fleste små øyer, men veldig trist for de som blir "utsatt", og selv etter å ha bodd der i årevis  :'(  Men det var ingen bitterhet å spore hos Yiannis, that's life, og han fikk alltid ros for maten fra de som besøkte tavernen. Dessverre ofte siste kvelden for en del turister, som etter å ha prøvd andre steder, nå konkluderte at denne var best, og gremmet seg over at de ikke hadde gått dit tidligere  ;)

Vi erfarte det jo selv også, da vi spurte Vicky på bostedet vårt om hvor vi burde spise. Hun anbefalt flere, men nevnte ikke El Greco  :-\  Heldigvis er vi av den oppfatninga at vi liker å prøve ut diverse taverner på egen hånd, selv om vi gjerne tar imot gode tips. Akkurat det stemte ikke helt på Amorgos, for på et av de anbefalte stedene, fikk vi begge den verste og seigeste maten vi noen gang har fått  :(  På et annet sted, "Corner" var det alltid stappfullt, men etter å ha spist der fikk jeg skikkelig magetrøbbel  :-X  Det frista ikke til gjentakelse, så vi spiste ikke der flere ganger, men siden der alltid var mye folk, kan det jo være at jeg var litt uheldig den kvelden. Ellers var det god stemning og service der.
Det positive med samtlige tavernaer i Katapola var at de alle virka "autentisk" greske, her var det ingen fancy utseende steder som skrek typisk turiststed  ;D Og nesten alle hadde disse flettingsetestolene, så vidt jeg kan huske. Vi spiste også godt på Minos i enden av havna (mot havet) og på en fastfood ved El Greco som hadde deilig gyros.
                                                               ------------------------------------
Men nok om mat. Etter denne lange og deilige lunsjen var det på tide å rusle litt rundt i byen. Her er noen bilder fra bakgatene.








Nede i havna ved "katteplassen" satt ekteparet som eier alle kattene. Vi presenterte oss, og fortalte at vi også hadde katter hjemme, så her trengtes det ikke å brytes noen is  ;D  Det ble pekt på noen stoler med et "katse,katse" (= sitt) og praten medfølgende kattekos var igang  :-*  Paret lot seg velvillig fotografere også, og lo godt da de fikk se bildene etterpå  :)





There are no strangers, only friends we haven't met.

Solgry

Og der var jamen mann/katt-bildet ditt, som fikk mange stemmer fra meg i fotokonkurransen, Tjorven!!! :fotograf: :katt:
Lodotter er englenes tøfler.....

Tjorven

Det var koselig å høre, Solgry  ;D  Jeg ble veldig glad for, og overraska over den 10.plassen  :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

kaka

Det er så mye varme i bilene dine, Tjorven!

Litt leit å lese om el greco, - men, det er vel ikke helt ukjent fenomen verkeen her eller der.
Jeg er ganske sikker på at jeg ville vært der ofte, om jeg hadde hatt muligheten  :)
KariK

Tjorven

Vi fortsetter vår lille byvandring langsmed havna.





På tilbaketuren dumpa vi ned på en deilig kafe-sofa for å ta oss en frappe. Dette ble også stamplassen vår når behovet for en forfriskning meldte seg. Men tror dere jeg bet meg merke i navnet på kafeen da  :-[  Den ligger iallfall ved siden av Mythos, og helt forrerst ved veien finnes disse sofaene som var så deilige å sitte i. Derfra hadde man også full oversikt over livet i havna, og folk og båter som kom og gikk  :)

Leskende ferieglede


Ingen tvil om hvor vi befinner oss  ;)


"Skopelitten" får sårt trengte, nye malingsstrøk
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tjorven

Tusen takk, kaka   :-*  Og jeg er sikker på at du hadde trivdes på El Greco! Syns de fortjener all den PR de kan få, både pga maten, servicen og omstendighetene deres  :-*  Vi var iallfall veldig glade for at vi "oppdaga" dette trivelige stedet første dagen  ;D
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tjorven

Siden man er inne på båter, her kommer litt mer av den sorten  ;)  Alltid spennende å se forskjellige skip komme og gå, og folkelivet som følger med (bortsett fra når man skal reise FRA et sted selv, da)

Blue Star-ferja ruver i Katapolabukta også. Her er det Pireus 2 som kommer og går, med masse folk på dekk.




Vi må bortover for å ta en nærmere titt


før den fortsetter til neste havn


På vei ut passerer Star'n og katamaranen hverandre, her går det slag i slag med båttrafikken.


Den dagen vi skulle dra, lå denne holken "i veien" for Seajet'n. De hadde et svare strev og mye dirigering fra land og på dekk før den kom seg avgårde, men de fikk det til til slutt. Skipet var så langstrakt at jeg bare fikk klemt inn halvparten av det i kameraetlinsa  ;D
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...