Logg inn med Facebook eller Google!

Tjorven og Sisi øyhopper Kykladene høst 2013, del 2: AMORGOS

Started by Tjorven, 12. Mar 14, 16:31:37

Previous topic - Next topic

Tjorven

De to første døgnene på Santorini gikk kjapt unna, og vi hadde nesten ikke fått tid til å kjenne på den ekte feriefølelsen ennå  :P  Det skulle det bli en forandring på nå, og det var to meget forventningsfulle damer som som gikk ombord Seajet 2, den 27.august  8) 8) Den skulle frakte oss til Katapola på Amorgos, ei øy ingen av oss hadde vært før. Seilasen tok bare en times tid, men kosta flesk, 45€ pr pers  :o  Men i løpet av den timen fikk vi rista av oss både Santorini og prissjokket; nå lå nye eventyr og venta på oss  ;D

Her må jeg skyte inn at selv om jeg ikke hadde satt beina på Amorgos' jord før, så var innseilinga og omgivelsene likevel kjent for meg. Jeg har også lagt ut en del bilder fra både Egiali og Katapola tidligere  ;) (I tråden "Den store seilasen 1", under Kykladene) Dette var i juni 2011, på vei fra Naxos til Koufonissi, da ferja anløp både Donoussa, Egiali og Katapola før jeg ankom min endestasjon. Den gang knipsa jeg vilt av det jeg så fra ferjedekket, uten å vite at jeg to år senere skulle gå i land her   ;)  Det jeg heller ikke hadde noen aning om, var at bostedet vi nå hadde forhåndsbestilt, "Annas Studios" også ble foreviga da  :)

Legger derfor med et par bilder av Katapola havn fra 2011, der vi ser Annas Studio ca midt på bildet, helt bakerst oppi skråninga.


Og her litt til høyre i bildet


Slenger også med et par til sett fra sjøsiden, fra juni -11, så dere får litt "havnestemning"




Men det var da, nå skulle vi faktisk i land her, og så fram til ei deilig uke  :-*
Det blir ikke det samme å stå oppe på et ferjedekk og skue utover omgivelsene, men jeg fikk da knipsa noen inntrykk fra katamaranen også.

På motsatt side av bukta, Xilokeratidi


Og Rachidi like ved


Så svinger båten inn mot Katapola, her fra ytterenden av bukta


Ved kai, og nå er det like før vi kan gå i land  ;D  Best å putte ned kamera og gjøre seg klar for avstigning. ÅH, så spennende!

There are no strangers, only friends we haven't met.

Anders

Gleder meg til fortsettelsen! Nå er det såpass lenge siden vi var der at en slik "oppfriskning" blir tatt imot med åpne armer  :D

Tjorven

Gleder meg jeg også, Anders, selv om det bare er et halvår sia sist  ;)  Får se om jeg får tid til litt mer senere i kveld.
There are no strangers, only friends we haven't met.


stein

Navigare necesse est, vivere non est necesse

Tjorven

Takk for hyggelige kommentarer og "liker"  ;)

Vi kom oss i land, men hvor var alle "roomisene"? Vi titta i alle retninger, men ikke en eneste var å se  ???  Alle andre passasjerer syntes å vite hvor de skulle, men det visste ikke vi. Jaja, vi får ta oss en røyk da, før vi begynner å lete, tenkte vi. Det sto et par stoler ved en plass der det tydeligvis holdt til en del katter, og det var jo ikke det verste som kunne møtt oss  ;D Og mens vi satt der og "poffa", kjente vi begge to allerede da at på denne øya kom vi til å trives  :-* Det var noe med stemningen som vi sensa med det samme vi ankom.
Men, nå måtte vi finne ut hvor vi skulle bo, så vi tusla videre bortover veien. Og rundt svingen (som vi ikke kunne se fra der vi ankom) der sto "roomisene" med plakatene sine, høflig tilbaketrukket  ;D  "Anna Studios"? spurte jeg, og da ble det ropt "Vicky", og Vicky trådte fram, hilste velkommen og sa vi var venta  :)

Vi gikk inn en sidevei, opp noen slake trapper, rundt en sving, inn en port og der lå bostedet vårt i all sin prakt. Du verden for et frodig sted. Foran bygningen lå det en nydelig hage i flere nivåer, og den gleda vi oss til å utforske. Vi fikk studio i 2.etasje og balkong med flott utsikt utover havet og ned mot havna  ;D Egen kjøkkenkrok med det som trengs var det også, her var rent og pent og alt på stell. Og vi var så happy som man kan være  ;D  Dette kom til å bli bærre lækkert, og det ble det også  8) 8)

Her satte vi oss ned før vi fant Vicky.


Pusekattplassen  :-*  Det skulle vise seg at det i huset innafor bodde et hyggelig ektepar, som vi ble kjent med senere  :)


Fra hovedveien gikk vi inn denne veien, og i huset med de røde skoddene lå en delikatesseforretning som solgte mye snadder  :P


Opp noen trapper, med idyll i alle retninger + en pus da jeg tok dette bildet.


Så en sving inn i boligkvarteret


og der skimter vi Annas, innafor gjerdet der bak


Nå er vi på vei inn i hagen


Her skal vi bo

There are no strangers, only friends we haven't met.

Tjorven

Nå var jeg så godt i gang at jeg legger ut litt flere bilder fra bostedet vårt.
Litt av den øvre hagen sett ovenfra vindeltrappene opp til studioet. Der var det skyggefylt og svalt og møblert med bord og stoler. Her var det skjønt å sitte med ei bok eller et slag kort om ettermiddagen. Sukk, vilken fredfull plett dette var  :-*





Studioet vårt, som var mye romsligere enn det ser ut på dette bildet.


Rommet lå på motsatt side av hagen, men ikke noe å si på utsikten fra balkongen vår herfra heller  ;D




Trenger jeg å si hvor deilig det var å få planta kofferten og seg selv her?  ;D  ;D  Vel, akkurat nå var det bare godt å få innstallert bagasjen, mens vi hadde annet å gjøre. Først ville Vicky vise oss rundt i hagen, som hun med all grunn var veldig stolt av  :-*  Der fikk jeg meg en stor gledelig overraskelse, for da vi gikk bortover stien ble vi plutselig omkransa av en sverm hvite sommerfugler! Hagen var full av dem, det var litt av et syn  ;D  Jeg elsker sommerfugler, det er liskom mitt "symbol" på en måte, så her følte jeg meg straks hjemme  :-*

Sommerfugler er jo vanskelig å fange, også til kameralinsa, men her sitter iallfall to stk hvite på blomsten


Og en kamuflasjefarga på den orange blomsten


Ikke rart sommerfuglene trivdes her


Og vi med  :-*
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tjorven

Nå blir det en liten pause fra Amorgos, fordi jeg reiser til Stavanger noen dager. God helg alle sammen  :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

karri

Quote from: Tjorven on 13. Mar 14, 22:27:46
Nå blir det en liten pause fra Amorgos, fordi jeg reiser til Stavanger noen dager. God helg alle sammen  :)


Det er helt i orden, Tjorven.
Du har gitt oss mange nydelige motiv å nyte så lenge!!  :fotograf: :fotograf: :hjerte: :smile12:
God tur til Stavanger... og god helg.  8) 8)
KARRI

stein

Navigare necesse est, vivere non est necesse

Fia

God helg, Tjorven, ser med forventning fram til neste "episode"!  :)
Den som er lei av å reise er lei av livet...

Tjorven

Tusen takk for hyggelige hilsener, og takk til alle som henger med  ;D  Nå er jeg vel hjemme igjen, og her laver snøen ned  ???  Trodde det gikk mot vår jeg, men der tok jeg feil. Da er det ekstra godt å mimre tilbake til sol og sommer, så her kommer mer fra Amorgos  8)

Vi er fortsatt på vår første dag i Katapola, og nå var vi spente på å utforske litt av byen, uten noen bagasje å drasse på  ;) Vi begynte å bli godt sultne også, så først av alt var det tid for lunsj. Vi hadde lagt merke til en innbydende taverna på hjørnet der vi svingte opp fra havna, og den ville vi teste ut først som sist.

På vei nedover måtte kamera fram igjen, den lille biten ned til havna var bare så idyllisk  :-* Synd man ikke kan formidle den skjønne blomsterduften også. Foto: Sisi


Fargerikt nederst i trappene også


Så var vi framme ved taverna El Greco, sett fra sjøsiden.


I ettertid prisa vi oss mer enn lykkelige for at førstevalget vårt falt på akkurat denne tavernen, for bedre mat enn man får her skal man lete lenge etter! Og med slike hyggelige eiere, er dette en uslåelig kombinasjon  ;D  Denne første dagen ble vi allerede godt kjent med både innehaverne og de skjønne barna deres. Sistnevnte tre satt nemlig å spiste sin lunsj da vi kom. De sjarmerte meg i senk, og heldigvis hadde verken de eller foreldrene noe imot at jeg tok et bilde av dem  :) (Om bildet ser kjent ut, er det fordi jeg la det ut i fotokonkurransen)





There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...