Logg inn med Facebook eller Google!

Sommerferie i Kykladene 2013

Started by pippi1, 30. Aug 13, 12:45:58

Previous topic - Next topic

Solgry

Hvor langt var det å gå, og hvor lang tid tok det? Dette er ett av stedene på Naxos, som vi ennå ikke har vært på, og utsikten var jo fantastisk! :ehdj:
Lodotter er englenes tøfler.....

kari

Vi tenkte å ta turen opp til Zevs når vi er der nå i september.

Hører gjerne litt om turen din pippi1
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

filhellener

Quote from: pippi1 on 31. Aug 13, 12:08:23
En av grunnene til at vi velger å bo i Prokopios er den fantastiske stranda! Sanda er litt grovere og det er ikke så veldig langgrunt. Etter vår erfaring den beste av alle strendene vi har vært på!

Vi pleier å gå så langt nord vi kan komme. Litt i le hvis det blåser også.
Det ligger også en taverna der som har utsikt over hele stranda, Avali. Tar av og til en liten lunsj eller noe å leske seg på i varmen. Deilig med en pause fra sola midt på dagen



TAKK for f l o t t e bilder  :)
- vi tenker Ag Prokopios for storfamilien neste sommer, deilig å se s å herlige strandbilder derfra  :sol: :--
Kari

pippi1

Takker for pene ord og "likere". Jeg har ikke mulighet til å legge inn bilder akkurat nå, men jeg kan fortelle litt om fjellturen.

Det er en liten parkeringsplass i enden av bilveien. Derfra går man til en pent opparbeidet plass med med et enormt tre på midten og en pitoresk vannkilde mot fjellveggen.

Stien videre er steinlagt de første 100-200 metrene omtrent, derfra er det fjellterreng. Stien er merket og det er lett og finne fram. Litt klatring og bratte skrenter, men med normal god form er det ingen problem å ta seg frem.

Ved starten av stien står det et skilt som sier at det tar 20 minutter til Zevs hule og 1 time og 10 min. til toppen og det stemte igrunnen ganske bra. Det var ganske varmt den dagen vi gikk, så vi tok oss god tid og mange pauser. Vi var oppe 1 time etter at vi startet på stien.

Rett på nedsida av hula var det også en vannkilde, med deilig friskt fjellvann. Supert å fylle opp vannflaskene akkurat der :)

Den yngste tenåringen vår hadde absolutt ikke lyst til å gå i fjellet før vi dro dit, men typisk nok - det var hun som var drivkraften hele veien opp, og ingen tvil underveis om at vi skulle til toppen!

Langs ruta beundret vi den spesielle floraen, og et par reptiler så vi også - bilder kommer.


pippi1

Nå er jeg klar til å legge ut bilder fra Zevs-turen :)

Vannkilden ved starten av stien








Vannkilden rett nedenfor Zevs hule


Etter å ha besøkt hula går vi videre


Endelig oppe!


Så var det nedoverturen som naturlig nok gikk mye fortere.

Her er vi nede igjen, glade og førnøyde. Hviler oss litt før vi hiver oss på ATVene igjen og reiser tilbake til Prokopios

karri

Fantastisk utsikt!  :-* Fine bilder.
KARRI

pippi1

Min datter og jeg hadde også en kjempefin tur med Naxos Horse Riding http://naxoshorseriding.com/index.html. Hestesenteret ligger et stykke fra hovedveien hvis man tar av ved supermarkedet Koutelieris.
Min datter har 8 års erfaring på hesteryggen og fikk tildelt en litt livlig hest, jeg har litt mindre erfaring og fikk en fin og rolig en heldigvis ;)


Det var 4 andre turister i tillegg til oss to og to ledere. Altså var vi 8 ryttere som startet i rolig skrittetempo ut fra hestesenteret. Vi red inn i bambusbushen og litt på kryss og tvers i landlige områder. Travet også litt innimellom.

Etterhvert krysset vi hovedveien og red ned på stranda, så vada vi over på den lille øya og red rundt den og vada tilbake igjen


Tilbake på stranda fikk vi som ville gallopere - en fantastisk opplevelse å gallopere på den lange flotte stranda! ;D



Så gikk turen til en av strandkafèene hvor vi kunne kjøpe forfriskninger.
Her sto hestene imens


Så gikk turen tilbake til hestesenteret. Artig å oppleve Naxos fra hesteryggen! Anbefales!


pippi1

Har hatt litt problemer med programmet jeg bruker til å redusere bildene (Picasa 3), men har funnet en løsning i Microsoft Office, så da kan jeg ta det litt videre.

Vi (eller kanskje aller mest jeg) er veldig fascinert av Naxos by - synes det er så fint å vandre rundt omkring, opp og ned trapper og innimellom smug. Blir aldri lei! Et par steder må vi innom. Det ene er krydderbutikken. Den ligger ikke akkurat i den gamle bydelen, men har sin sjarm likevel
Dette er fra utsiden


Og inne



Og dette var det vi kom ut med

Peanøttene med skall er trukket i saltlake. Kjempegode"! :P Har ennå ikke sett dem i salg noe annet sted tror jeg.

Etterpå var det tid for lunch på gjørnet nede ved havna  :P

Greece-Traveller

"Krydderbutikken" som du viser og nevner er åpen året rundt, og er en spesialbutikk for lokale produkter. De andre som har noe tilsvarende er bare sesongåpne (turistbaserte). Den som driver butikken heter Kyriakos (en meget god venn av meg), men den står i farens navn.



Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Frynse

Vi handlet en del forskjellig på den butikken, ja.
Utvalget er så stort at det ikke er helt enkelt å bestemme seg.
I ettertid angrer jeg på at jeg ikke kjøpte med meg mye mer av gyroskrydderet.
Det er himmelsk.

pippi1

Gyroskrydder har jeg ikke prøvd. Min favoritt er greek salad-krydderet! I tillegg til mye forskjellig oregano, chili osv. Og vaniljestenger til 70 cent/stk! Angret lenge på at jeg ikke bunkret mer av det  :-\

pippi1

Har lyst til å vise litt mer fra Naxos før vi reiser videre.

Vi har oppdaget en butikk ved havnen som tar imot og selger brukte bøker. Fint å bytte litt ferieliteratur i mellom

Her fra utsiden


Innenfor



Som nevnt måtte jeg inn i gamlebyen en tur. Det er vist mange flotte bilder på forumet derfra, så jeg nøyer meg med ett


Etter denne byrunden er sola på vei ned

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...